Inlägg från: ebbebulan |Visa alla inlägg
  • ebbebulan

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Fast hur du än vrider o vänder på det så ska man som elev "bara" vara i skolan ett visst antal dagar/läsår. Är det bättre med lediga strödagar?

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • ebbebulan
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:02:11 följande:
    För mig personligen ställer det till det, som jag skrev är chansen större att vi (någon av oss) redan är hemma och lediga som i onsdags och i torsdags, där i ligger skillnaden.

Men om lärarna börjat redan i onsdags så hade ju jullovet startat 2 dagar innan det gjorde, så nej jag förstår inte problemet. Kanske beror på att jag själv jobbar som lärare...
    ♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • ebbebulan
    MintMint skrev 2012-01-07 00:09:17 följande:
    Men vad är skillnaden för dig och för alla som jobbar som lärare? Vi är heller aldrig lediga, när barnen har studiedagar...

• ebbebulan

lärares o elevers terminstartar ligger nästan alltid på olika dagar. Om du nu tjafsar om två dagar efter jullovet hur skulle du i så fall lösa 1 vecka av planeringsdagar i augusti??? För ja, terminen börjar ju även då i så fall med studiedagar enligt ditt resonemang. Du får kanske göra som många av oss lärare gör när de egna barnens skola/förskola har sina planeringsdagar o inte kan lösa passning av barnen, jag får helt enkelt ta med mig dom. Sim Sala bim - problemet är löst....

• ebbebulan

visst är det trist att man inte får ta fp när sina skolbarn men nu är det så. vi lärare har ju tyvärr inte heller möjlighet att ta semester vid våra egna barns studiedagar, det blir till att ta med ungarna till jobbet, fixa någon som kan ta hand om dom eller vara ledig utan lön. livet är bra trist eller hur...

• ebbebulan

Men om det nu är så att lärarna ska jobba på sina lov som är inarbetad tid tycker jag att alla som tar ut komptid eller övertid i tid ska jobba då med. För då blir det ju rättvist eller hur??? Har väl aldrig hör att någon annan arbetsgrupp som jobbar på tiden man har arbetat in för att få vara lite ledig.

Kom igen när ni har trampat i en lärares skor ett läsår, förstår ni inte efter det att vi lärare behöver att våra studiedagar ligger i början av våra terminer, inte elevernas, så kan vi ju börja diskutera. Man har häcken full av jobb precis hela tiden o hur man än vänder o vrider på sig så får man samtal från höger o vänster om att vi lärare bara gör misslyckanden. Det är vårt fel ifall eleverna inte klarar målen, det är ju inte så föräldrarna får ett samtal om att det även ligger på deras ansvar att se till att deras barn gör sina läxor. Men det är en het annan diskussion... 

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?