Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Men barnen går ju i skolan lika många dagar per år oberoende av när planeringsdagarna är inplanerade. Så oavsett om de ligger i början på terminen eller inte så måste du ju plocka ut lika många semesterdagar/år. Vad är problemet? Att barnen inte kan lämnas i skolan tillräckligt många dagar?

Och att man måste planera för planeringsdagar, studiedagar, inskolningsdagar osv. när man tar ut FP är en verklighet för många föräldrar eftersom semestern inte räcker till. 

• ViVäntarLois
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:11:24 följande:
    Det är lite för sent för det nu, jag ställe rmig tveksam till att alla gör det. När man har ett barn som är 1½ är knappast planeringsdagar i skolan knappast något jag iallafall funderade på.
    Men det finns gott om trådar här på FL där nyblivna föräldrar ställer just den frågan till föräldrar med skolbarn. Hur många dagar/år måste vi spara till de första skolåren?
  • ViVäntarLois

Och en annan förälder kanske tycker det är toppen om planeringsdagarna ligger i anslutning till lov så att de får en sammanhängande semester istället för att tvingas ta ut strödagar under terminen. Svårt att göra alla lyckliga... 

• ViVäntarLois

Men måste just du vara ledig från jobbet hela perioden? Pappan kanske kan ta några dagar också?

Och om hon ändå är över 8 år så är hon ju ändå ganska stor och kanske kan man turas om med andra föräldrar att ta en dag var t.ex. Dvs. ert barn leker där ena dagen och dagen där på passar ni deras barn. Inte ovanligt att barn i den åldern leker en hel dag och så stora är ju inte en jätteansträngning för föräldrarna.

Eller annan släkt som barnvakt? Eller se om typ en 4H-gård (eller vad barnet nu är intresserat av...) har några jullovsläger så att ni kan tjäna in några dagar? Eller, eller, eller. Finns ju massor av kreativa lösningar om man har svårt att ta ut semesterdagarna. 

Oavsett hur man löser det så är det ju knappast skolans fel att de lägger planeringsdagarna i början av terminen då det är logiskt att ha dessa dagar precis innan skolstart.  

• ViVäntarLois
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren.
    Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.
    Men inte sitter väl förskollärarna på kvällar och helger för att rätta prov och uppsatser? 
  • ViVäntarLois
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    Knappast förmånligt att vara så bunden och inte få bestämma över sin semester själva. Och det är ju som sagt inarbetad tid så varför ska lärarna vara lite extra flexibla jämfört med andra yrkesgrupper? Vill man ha flexibilitet kan man väl gå till sin egen arbetsgivare och be om flexibilitet för barnens planeringsdagar? 
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?