Inlägg från: pluttskrutt |Visa alla inlägg
  • pluttskrutt

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Intressant. Så jag som lärare ska sitta under mitt lov för att planera lektioner så att du inte behöver vara hemma med dina barn? Jag har också barn, förskolan har också studiedagar och jag/vi behöver också pussla för att få dagarna att gå ihop. Men tro mig, vi behöver våra lov, vi arbetar in dem och som nyutexaminerad lärare... 40,5 timmars arbetsvecka? Skämtar du? Vissa veckor lägger jag säkert sextio timmar för att få min planering att gå ihop/ har utvecklingssamtal / har samtal med föräldrar och elever pga bråk, stölder, betygsvarningar, omprövningar m.m m.m.... Hade jag inte haft hela mitt jullov utan att behöva tänka på jobbet så hade jag inte orkat med vårterminen. Om våra planeringsdagar inte hade legat först på terminen så hade jag ägnat helgen innan skolan börjat med att planera lektioner. Jag hade kännt mig obekväm med att inte vara ordentligt förberedd/ ha plockat fram och testat allt jag skulle göra i lugn och ro för att inte tala om alla föräldrar som hade ringt och klagat på att det inte fanns färdiga planeringar inför vårterminen.

• pluttskrutt

[quote] Fast vårt jobb tar inte slut, när vi lämnar skolbyggnaden...[/quote] Precis! Den där högen med prov, omprov, läxor och laborationsrapporter som ska rättas. Gärna tills i morgon, annars har man mail från oförstående elever och föräldrar dagen därpå... För att inte prata om när betygen skulle sättas, det var lååååånga dagar! Föräldrar förväntar sig tydligen att de nya kursplanerna är kristallklara att tolka (något som vi t ex ägnar våra PLANERINGSDAGAR åt). Som ma/no lärare har jag "ynka" fem ämnen att läsa in mig på. Där har du vad jag ägnade mina planeringsdagar åt i somras efter avslutningen, i höstas innan skolstart samt mitt obefintliga höstlov åt. Och vi är inte färdiga än.

• pluttskrutt
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:
    Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.

Då antar jag att det är planeringsdagar på helgerna då? Jag kan riktigt se fram emot härliga åttiotimmarsveckor, härligt! Och en massa övertid, bra när lönen kommer! Jag antar att det resulterar i att det måste skäras ner på tjänster, att klasserna blir större (har ju bara 33 i klassen, vi får nog in några till), att lärarna har ännu mer att göra, att veckoplaneringen blir sämre och att eleverna blir sämre. Skönt att man har ett sådant uppskattat yrke!
  • pluttskrutt
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:50:55 följande:
    Nej, inte alls....förra veckan onsdag och torsdag hade funkat bra.

28-29 december? Underbart, bra, då lägger jag julafton till att planera dessa dagar! Skönt med inte alls helt bortslösade dagar, eleverna är ju så pigga och duktiga de sista dagarna före jullovet så mitt i jullovet är de säkert ännu piggare och fulla av energi och lust att lära!
  • pluttskrutt
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 01:09:40 följande:
    I onsdags och i torsdags var det inte 28-29 december i min kalender iallafall.

Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?
  • pluttskrutt
    Mumu skrev 2012-01-07 01:06:28 följande:
    Jag tycker faktiskt att studievägledare inte behöver mer än tre veckors semester om året. Det passar mig bra att de tar den semestern i april, för då behöver jag i gen studievägledning. Konstigt resonemang? Tja... Ungefär lika konstigt som att någon tycker att lärares arbetstid ska ökas genom att lärarna ska planera på ledig tid. Det är liksom så att vi lärare har en viss årsarbetstid som ska göras och den gör vi. Sen spelar det inte så stor roll om nån tycker att vi "kanske inte behöver vara lediga hela loven, utan kan planera då istället". Våra avtal ser ut så här och för att förändra det behöver man nog ta en rejäl omgång med lärarfacken. Ingen lärare kommer ju nånsin att tycka att det är en bra idé att öka vår arbetstid så att vi arbetar mer på loven (ja, för tro det eller ej, vi arbetar redan en del på lovtid). Däremot kan vi inte påverka NÄR våra studie- och planeringsdagar läggs, det bestäms i kommun/skolenhet/skola, lite beroende på var man bor.

• pluttskrutt
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 01:24:22 följande:
    Onsdag och torsdag förra veckan var 28-29 dec i min kalender iaf, men jag har ju haft så mycket ledighet att jag kanske håller på att bli helt snurrig?

Fast, du kanske viker tid till jobb på helgerna, för vissa är ju veckan slut på en fredag... Somliga har det bra!
  • pluttskrutt
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.

Jag har 33 elever i klassen jag är mentor i. Jag har dessutom fyra andra klasser, dvs totalt över 150 elever. Det innebär över trehundra föräldrar med åsikter, allt i från att barnen ska börja tidigare så att föräldrarna ska få äta frukost med barnen (??) till att jag har fel frågor på proven. Jag är ledsen, men som lärare blir man konstant ifrågasatt. Det är fel på allt. Hur många lärare tror du får höra hur bra saker är i skolan? Det är ofta väldigt lätträknat.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?