• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Alaioa

är det inte rätt logiskt att planeringsdagarna ligger i början på terminen så att lärarna kan planera verksamheten som ditt barn deltar i så att tiden i skolan blir meningsfull, utvecklande och lärorik för henne?

• 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:28:41 följande:

Jag är studie och yrkesvägledare om det gör någon skillnad för dig i denna diskussion. (något jag har svårt att se)

Mja, jag trodde att man med en sådan yrkesroll hade mer förståelse för vikten utav lärarnas planering av terminen. och förstod att det självklart är bättre att planera i augusti/sept än i oktober tex.. Planeringen påverkar ju Ditt barn utbildning, dålig planering, sämre utbildning. Bra planering bättre utbildning.
  • Anna Paulita
    ViVäntarLois skrev 2012-01-07 00:27:35 följande:
    Men måste just du vara ledig från jobbet hela perioden? Pappan kanske kan ta några dagar också?

Och om hon ändå är över 8 år så är hon ju ändå ganska stor och kanske kan man turas om med andra föräldrar att ta en dag var t.ex. Dvs. ert barn leker där ena dagen och dagen där på passar ni deras barn. Inte ovanligt att barn i den åldern leker en hel dag och så stora är ju inte en jätteansträngning för föräldrarna.

Eller annan släkt som barnvakt? Eller se om typ en 4H-gård (eller vad barnet nu är intresserat av...) har några jullovsläger så att ni kan tjäna in några dagar? Eller, eller, eller. Finns ju massor av kreativa lösningar om man har svårt att ta ut semesterdagarna. 

Oavsett hur man löser det så är det ju knappast skolans fel att de lägger planeringsdagarna i början av terminen då det är logiskt att ha dessa dagar precis innan skolstart.  

Nu är det redan för sent och min man kommer just i detta fall vara bortrest. Det verkar som om de flesta tar med sina ungar till jobbet, något jag dessvärre inte kan göra. Och vi har ingen släkt som kan vara hemma då alla jobbar i vår omgivning.

I framtiden går det kanske att lösa med hjälp av andra föräldrar i klassen.  
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:29:23 följande:
    Nä jag undrar bara hur man tänker när man skäller på systemet när man själv inte tänkt från början. Att du måste ta ut semeste är Ditt eget fel. inte Skolans eller Lärarnas!

Skäller? Jag står fast vid att planeringsdagar borde ligga utanför elevernas termin och att det för oss är värdelöst att ha dem liggandes vid terminstart.
  • Anna Paulita
    aussie skrev 2012-01-07 00:27:47 följande:
    Bra!

Det har inte vi. Jag undrar hur det är tänkt att man ska göra när BÅDE skola och fritids har stängt för planering?
    Jag har inga lediga dagar att plocka ut. Och det händer väldigt ofta. Håller med TS. Det borde finnas fritids öppna.
  • aussie

hm... vilken tjatig tråd insåg jag nu efter att ha läst några riktigt präktiga inlägg...

Lösningen borde rimligtvis vara att fritidsledarna har sin planerar-dag en dag, och lärarna en annan.

• 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:32:57 följande:

Skäller? Jag står fast vid att planeringsdagar borde ligga utanför elevernas termin och att det för oss är värdelöst att ha dem liggandes vid terminstart.

De ligger utanför elevernas termin på deras skola. Alla har ett visst antal skoldagar de ska uppnå per år.
  • Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:31:14 följande:

Mja, jag trodde att man med en sådan yrkesroll hade mer förståelse för vikten utav lärarnas planering av terminen. och förstod att det självklart är bättre att planera i augusti/sept än i oktober tex.. Planeringen påverkar ju Ditt barn utbildning, dålig planering, sämre utbildning. Bra planering bättre utbildning.

Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.
  • Mirakel familjen

Sonen börjar skolan på måndag. Dottern är ledig för dagmammorna har planeringsdag. Jag är ledig enligt schema då det är ju problemfritt för oss.

• Anna Paulita
    120126 A skrev 2012-01-07 00:27:45 följande:
    Vilket du fått om du tagit ut din semster sammanhängande med dessa dagar.

Jaså? Det vet väl du knappast?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?