• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • aussie
    120126 A skrev 2012-01-07 00:35:01 följande:
    De ligger utanför elevernas termin på deras skola. Alla har ett visst antal skoldagar de ska uppnå per år.
    Och i Sverige har de färre skoldagar än i resten av Europa, samtidigt som eleverna halkat ner i statistiken vad gäller kunskap.
  • Anna Paulita
    Mirakel familjen skrev 2012-01-07 00:36:26 följande:
    Sonen börjar skolan på måndag. Dottern är ledig för dagmammorna har planeringsdag. Jag är ledig enligt schema då det är ju problemfritt för oss.

Vad skönt! :D
  • MintMint
    aussie skrev 2012-01-07 00:34:52 följande:
    hm... vilken tjatig tråd insåg jag nu efter att ha läst några riktigt präktiga inlägg...

Lösningen borde rimligtvis vara att fritidsledarna har sin planerar-dag en dag, och lärarna en annan.
    Fast det skulle inte fungera heller, eftersom det förmodligen många gånger handlar om att de har någon form av gemensamt arbete den dagen. (Jag vet inte hur upplägget ser ut för de lägre åldrarna, då jag arbetar på högstadiet.)
  • MintMint
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:
    Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.
    Kan inte du då ge ett exempel på ett vettigt upplägg? Du får 178 skoldagar och 194 arbetsdagar att lägga upp på ett bra sätt.
  • Anna Paulita
    MintMint skrev 2012-01-07 00:41:57 följande:
    Kan inte du då ge ett exempel på ett vettigt upplägg? Du får 178 skoldagar och 194 arbetsdagar att lägga upp på ett bra sätt.

Knappast här nu kl 00.44, det får jag i sådana fall återkomma om.
  • pluttskrutt
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:
    Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.

Då antar jag att det är planeringsdagar på helgerna då? Jag kan riktigt se fram emot härliga åttiotimmarsveckor, härligt! Och en massa övertid, bra när lönen kommer! Jag antar att det resulterar i att det måste skäras ner på tjänster, att klasserna blir större (har ju bara 33 i klassen, vi får nog in några till), att lärarna har ännu mer att göra, att veckoplaneringen blir sämre och att eleverna blir sämre. Skönt att man har ett sådant uppskattat yrke!
  • MintMint
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 00:46:29 följande:
    Då antar jag att det är planeringsdagar på helgerna då? Jag kan riktigt se fram emot härliga åttiotimmarsveckor, härligt! Och en massa övertid, bra när lönen kommer! Jag antar att det resulterar i att det måste skäras ner på tjänster, att klasserna blir större (har ju bara 33 i klassen, vi får nog in några till), att lärarna har ännu mer att göra, att veckoplaneringen blir sämre och att eleverna blir sämre. Skönt att man har ett sådant uppskattat yrke!
  • Mirakel familjen
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:37:38 följande:
    Vad skönt! :D

Det är jätte skönt. Det är den ända Solna som börjar på måndag i vår stad. Han går i gymnasie särskols. De har slitit planeringsråd onsdags eftermiddagarna. Så de slutr alltid 11.40 på onsdagagarns. Jobbar natt inatt, en enkel natten är jsgcöedig i 6 nätter. Jobbar bara 8 nätter i månen för barnens skull.
  • Anna Paulita
    pluttskrutt skrev 2012-01-07 00:46:29 följande:

Nej, inte alls....förra veckan onsdag och torsdag hade funkat bra.
  • Bling1975

Det kanske är dags att anpassa skolan till en vardag då båda föräldrarna förvärvsarbetar. Sedan om det ska göras med fler ordinarie skoldagar med lärare eller specialdagar för hela skolan med fritidspersonal kan ju diskuteras. Alla barn går ju inte heller på fritids på vardagarna för deras föräldrar flexar, men det innebär ju inte att föräldrarna tycker det är ok att de är hemma själva en hel vecka när det är lov.

Som förälder har man 5 veckors semester och barnen har typ 13 veckor, lite svårt att få ihop speciellt om man kanske vill vara ledig som familj ibland. Lägger man till lite planeringsdagar som kanske är olika på förskolan och skolan eller om barnen går på olika skolor så spricker det ju ganska fort om man inte har en massa släkt eller andra vuxna att dela dagarna med.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?