Inlägg från: aussie |Visa alla inlägg
  • aussie

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Jullesmamma skrev 2012-01-06 23:33:44 följande:
    Här har man tillgång till fritids på studiedagar!
    Bra!

Det har inte vi. Jag undrar hur det är tänkt att man ska göra när BÅDE skola och fritids har stängt för planering?
    Jag har inga lediga dagar att plocka ut. Och det händer väldigt ofta. Håller med TS. Det borde finnas fritids öppna.
  • aussie

hm... vilken tjatig tråd insåg jag nu efter att ha läst några riktigt präktiga inlägg...

Lösningen borde rimligtvis vara att fritidsledarna har sin planerar-dag en dag, och lärarna en annan.

• aussie
    120126 A skrev 2012-01-07 00:35:01 följande:
    De ligger utanför elevernas termin på deras skola. Alla har ett visst antal skoldagar de ska uppnå per år.
    Och i Sverige har de färre skoldagar än i resten av Europa, samtidigt som eleverna halkat ner i statistiken vad gäller kunskap.
  • aussie
    fröken skrev 2012-01-07 13:45:35 följande:
    Vi på vår arbetsplats har 35 h arbetsplatsförlagd tid, resten kan vi göra hemma, t.ex. på kvällar och helger.
    Jag är på jobbet kl 7.15 varje dag för att kunna hämta mina egna barn lite tidigare.

För övrigt kan jag inte förstå varför det skulle vara skillnad att barnen har studiedag den 9 eller 20 januari, du måste ju ändå ta en ledig dag? Här har alla rätt till fritids under studiedagarna, det är kommunen skyldig till att tillhandahålla. Jag själv kan t.ex. inte ta ledigt på studiedagarna, så mina barn är inte lediga då om deras pappa inte kan ta ledigt.
    Men det är det jag menade. Här stänger de fritids också när lärarna har studiedag.
    Jag är ledsen, men det är svårt att måsta vara hemma med barn från den 21/12 till den 10/1 utan ersättning!
  • aussie
    Tettan skrev 2012-01-07 13:53:04 följande:
    Samma här - nu är det inte ersättningen det handlar om för mig - utan att jag inte kan vara från jobbet så länge...

Därför vore det enklare för mig att ta ledigt en extra dag om tre veckor än det är i samband med julledigheten...
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.
  • aussie
    Natulcien skrev 2012-01-07 13:58:48 följande:
    Jag tror inte att så många drömmer om en lärares arbetssituation, ärligt talat.

Rent skitsnack!

Det folk (du) drömmer om är bara sommarlov, jullov och påsklov. Men det däremellan då? Att jobba 45 tim i veckan, rätta prova/planera på kvällar och helger, få telefonsamtal från föräldar och elever när som helst på dygnet, inte få arbetsro på jobbet och därför släpa hem jobb varje dag etc etc etc - DET tror jag knappast att du drömmer om, va?

Det är ett krävande jobb som inte vem som helst fixar. Det ska du ha klart för dig.
    Åh, jag älskade att vara lärare. Du kan blockera telefonsamtalen, eller ha en mobil som du ger till föräldrar, som du stänger av på helgen.
  • aussie

Itarillé: framför dina synpunkter på förändringar till ledningen. Skicka ut massbrev till föräldrar om att det är förbjudet att ringa kvällar och helger till lärarnas privata nummer. Kräv enskild personalmatsal. Etc. etc.

• aussie
    Natulcien skrev 2012-01-07 14:09:56 följande:
    Mmm, just det. Allt som verkar så enkelt och självklart på ett "vanligt jobb" är ju tyvärr inte det i skolans värld...
    Du är inte den första att komma med de idéerna...
    Jag säger bara vad jag gjorde när jag var lärare, och att det funkade.
  • aussie
    Sweet life skrev 2012-01-07 14:07:34 följande:
    Du vårdar dina barn när ingen annan kan gör det (sjukdom, stängt på förskola/fritids), VAB... Trodde jag att alla föräldrar visste att man kunde göra.. Men uppenbarligen inte!
    Nej, jag kan inte det svenska systemet. Glad Trodde det betydde "vård av sjukt barn", och att det krävdes läkarintyg.
  • aussie

Jag skriver parallellt i en egen tråd om svenska skolans brister as we speak.
    Mer pengar till skolan. Nu.
    Hur var det, det skulle komma tre miljarder under kommande år?

Läser man Mrs Perfects inlägg #238, tänker jag: du skriver att det saknas personal mellan 7-7.50 och 15-15.30.
    Är det så att en tjänst dragits in och att det skulle vara hela skillnaden egentligen? Om det fanns en till person, skulle du kunna lägga planeringen inom arbetstid och inte mellan 20 och 22 på kvällen?

Skulle man kunna ha en extratjänst som har hand om all dokumentation till exempel?

Om alla i skolan märker att det finns brister, strukturella problem, varför går ni inte ut i gemensam strejk? Varför så försynta med era krav? Jag skulle direkt stödja vilken strejk som helst under sittande regerings vansinniga politik.
    Joina er, strejka. Där är mitt slutgiltliga tips. Vi som får problem av att det är generell lärarstrejk får ta konsekvenserna, men skolan är såpass viktig att det är värt det.

• aussie
    Bellatrix skrev 2012-01-08 17:31:51 följande:

Ifrågasätter inte hur mkt tid lärarna behöver för planering.De allra flesta lärare jag känner är seriösa och ambitiösa och skulle aldrig "ta" mer tid än vad som behövs, tvärtom jobbar de mer än arbetstiden.(Dessutom är det ju inte lärarna som bestämmer över studiedagar?) Och jag tycker det är jättebra att studiedagarna läggs vid loven så de som reser bort tex har fler dagar.  Det finns ju också fritids till dem som behöver så jag ser inget problem alls med detta!

Nej, inte här. Fritids har planeringsdag samma dag.
  • aussie
    Mumu skrev 2012-01-08 20:05:25 följande:
    aussie, prata med rektor om ni behöver omsorg dessa dagar. Det ska de ordna. Att fritids också har planering betyder bara att de ordnar de på annat sätt till de som behöver, om de talar om att de har ett omsorgsbehov.
    Ok, ska bli nästa gång. Lite sent påkommet nu ikväll. (alltså får man en lapp om att VI HAR STÄNGT PÅ SKOLA OCH FRITIDS med versaler och utrop utan hänvisning till något annat tänker man kanske inte i första hand på att det kanske,kanske finns ett extra fritids som man får luska ut på egen hand, i det här fallet genom FL.)
  • aussie

Precis så. Redan då du sajnar upp på en nätdejtsida är det dags att sätta resultaten, av eventuell avkomma till följd av den eventuella träffen, i både förskola, skola och bostadskö. Så har man inget att klaga på sen. Välj själv.

• aussie

suttit i kommunens barnomsorgs telefonväxel nu ett bra tag..."vet inget"....kopplas om...ingen vet...kopplas om...inget svar...telefonist igen....kopplas om...ingen kan svara på vad det finns för barnomsorg...

Så svar till er som säger att kommunen SKA fixa extra fritids.

ringer försäkringskassan. Inte rätt till vare sig vab eller semesterdagar.

Roligt med studiedagar. Tappar ca 12 000 i inkomstbortfall pg av skollovet över jul. Och sen det här. Det blir soc direkt. Tack.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?