Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Det kanske är dags att anpassa skolan till en vardag då båda föräldrarna förvärvsarbetar. Sedan om det ska göras med fler ordinarie skoldagar med lärare eller specialdagar för hela skolan med fritidspersonal kan ju diskuteras. Alla barn går ju inte heller på fritids på vardagarna för deras föräldrar flexar, men det innebär ju inte att föräldrarna tycker det är ok att de är hemma själva en hel vecka när det är lov.

Som förälder har man 5 veckors semester och barnen har typ 13 veckor, lite svårt att få ihop speciellt om man kanske vill vara ledig som familj ibland. Lägger man till lite planeringsdagar som kanske är olika på förskolan och skolan eller om barnen går på olika skolor så spricker det ju ganska fort om man inte har en massa släkt eller andra vuxna att dela dagarna med.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975
    MintMint skrev 2012-01-07 01:00:39 följande:
    Men skolans ansvar är ju knappast att ta hand om dina barn, när du jobbar....
    Då kanske vi ska ändra semesterreglerna istället så att även andra vuxna har ledigt 10-13 veckor om året. Varför är du motståndare till en skola/verksamhet som gör det möjligt för alla att kombinera yrkesliv med föräldraskap oavsett vilket yrke man har eller om man lever i en parrelation eller inte?

Jag har aldrig föreslagit att det ska göras genom att enskilda lärare ska arbeta 60 timmar i veckan, det handlar ju om en politisk fråga där man kanske måste anpassa skolan/barnomsorgen till den verklighet som finns idag 2012. Kan man lösa det så att föräldrar med 3-åringar kan arbeta utan att förlita sig på släktingar eller dela ansvaret med andra föräldrar så borde man kunna lösa det så att föräldrar med 8-åringar kan arbeta. Det verkar vara stressigt nog att få pusslet att gå ihop mellan familjeliv och arbetsliv.

Jag har själv inga barn ännu och som egen företagare så kan jag planera min tid så att det passar mitt barn så jag kommer inte ha det här problemet. Men jag tycker ändå att skolans alla lov känns lite gammalmodiga.
    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?