• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Bling1975
    MintMint skrev 2012-01-07 01:00:39 följande:
    Men skolans ansvar är ju knappast att ta hand om dina barn, när du jobbar....
    Då kanske vi ska ändra semesterreglerna istället så att även andra vuxna har ledigt 10-13 veckor om året. Varför är du motståndare till en skola/verksamhet som gör det möjligt för alla att kombinera yrkesliv med föräldraskap oavsett vilket yrke man har eller om man lever i en parrelation eller inte?

Jag har aldrig föreslagit att det ska göras genom att enskilda lärare ska arbeta 60 timmar i veckan, det handlar ju om en politisk fråga där man kanske måste anpassa skolan/barnomsorgen till den verklighet som finns idag 2012. Kan man lösa det så att föräldrar med 3-åringar kan arbeta utan att förlita sig på släktingar eller dela ansvaret med andra föräldrar så borde man kunna lösa det så att föräldrar med 8-åringar kan arbeta. Det verkar vara stressigt nog att få pusslet att gå ihop mellan familjeliv och arbetsliv.

Jag har själv inga barn ännu och som egen företagare så kan jag planera min tid så att det passar mitt barn så jag kommer inte ha det här problemet. Men jag tycker ändå att skolans alla lov känns lite gammalmodiga.
    Stitch längtar efter Lilo
  • nika
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:27:01 följande:
    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.    
    Full förståelse bara de planerar sin verksamhet runt din.

Om du vill ha dina ungar på skola i stället för hemma på lov får du väl skicka dem på internatskola. Skola är ingen barntillsyn. Det är utbildning och ungarnas arbetsplats. Det är du som ska anpassa dig efter skolan och inte tvärtom.
  • nika
    Bling1975 skrev 2012-01-07 01:48:40 följande:
    Då kanske vi ska ändra semesterreglerna istället så att även andra vuxna har ledigt 10-13 veckor om året. Varför är du motståndare till en skola/verksamhet som gör det möjligt för alla att kombinera yrkesliv med föräldraskap oavsett vilket yrke man har eller om man lever i en parrelation eller inte?

Jag har aldrig föreslagit att det ska göras genom att enskilda lärare ska arbeta 60 timmar i veckan, det handlar ju om en politisk fråga där man kanske måste anpassa skolan/barnomsorgen till den verklighet som finns idag 2012. Kan man lösa det så att föräldrar med 3-åringar kan arbeta utan att förlita sig på släktingar eller dela ansvaret med andra föräldrar så borde man kunna lösa det så att föräldrar med 8-åringar kan arbeta. Det verkar vara stressigt nog att få pusslet att gå ihop mellan familjeliv och arbetsliv.

Jag har själv inga barn ännu och som egen företagare så kan jag planera min tid så att det passar mitt barn så jag kommer inte ha det här problemet. Men jag tycker ändå att skolans alla lov känns lite gammalmodiga.
    Lärare har 5 veckors semester som alla andra men eftersom arbetstiden är 45,5 h/vecka fast med lön för enbart heltid ger det överskjutande arbetstid som tas ut som reglerad komp isb med att eleverna har lov. Om man skär ner på loven för eleverna får man korta av dagarna och/eller lägga ut regelbundna kortveckor. Det blir samma timmar hur man än vrider och vänder det.
  • xerxes
    nika skrev 2012-01-07 02:20:37 följande:
    Full förståelse bara de planerar sin verksamhet runt din.

Om du vill ha dina ungar på skola i stället för hemma på lov får du väl skicka dem på internatskola. Skola är ingen barntillsyn. Det är utbildning och ungarnas arbetsplats. Det är du som ska anpassa dig efter skolan och inte tvärtom.
    Glad ja- det är barnens arbetsplats, många barn har längre arbetstid än vi vuxna skulle acceptera/från 6.30-17.30
    = 10 timmar...och innan någon halshugger mig så är barnens tid på förskola/skola/fritids jämförbart med arbete....
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Om TS inte visste det så arbetar en lärare exakt lika många timmar / år som alla andra och de har EXAKT LIKA MYCKET TID till att umgås med sina barn som du TS. De har under de veckor du arbetat 30 timmar arbetat 45 timmar och varje vecka fått 15 timmar mindre än du med sina barn så sluta babbla om att "de inte behöver vara lediga mellan 23/12 - 9/1 ..." ... En lärares arbetstider är INGENTING att vara avundsjuk på, men är det så att du hellre arbetar 45 timmar per vecka så går det säkert att ordna...

• Eva 081
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.

Hummm....nu är det inte så att jag håller med TS, men rätt ska vara rätt, du kan ju inte jämföra ett heltidsarbete med ett deltidsarbete. Jämför i stället 40 och 45 timmar
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-07 05:35:54 följande:
    Om TS inte visste det så arbetar en lärare exakt lika många timmar / år som alla andra och de har EXAKT LIKA MYCKET TID till att umgås med sina barn som du TS. De har under de veckor du arbetat 30 timmar arbetat 45 timmar och varje vecka fått 15 timmar mindre än du med sina barn så sluta babbla om att "de inte behöver vara lediga mellan 23/12 - 9/1 ..." ... En lärares arbetstider är INGENTING att vara avundsjuk på, men är det så att du hellre arbetar 45 timmar per vecka så går det säkert att ordna...

• Eva 081

Förstår inte varför TS inlägg kom med i mitt svar.....

• 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:46 följande:

Jaså? Det vet väl du knappast?

Om du tagit ut din semester dagarna innan i anknytning till deras studiedagar så hade du ju fått sammanhängande semester!
  • 120126 A
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:36:15 följande:

Nej, jag är helt oförstående faktiskt till att ha studiedagar på ungarnas terminer. Däremot är jag inte oförstående till lärarnas planeringsdagar. De borde bara ligga annorlunda. Och du måste inte haka upp dig på just månaden oktober, det var en tanke inget som jag bygger min ide´på.

Som jag och fler skrivit. De ligger inte under terminen, de ligger före terminstart. Terminen startar den 11/1 på många skolor i Sverige. Skolor börjar olika dagar, har sportlov olika veckor och skolavslutning olika dagar. Är det så svårt för dig att förstå?

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?