MintMint skrev 2012-01-07 13:11:53 följande:
Ja, den som drömmer om vår arbetssituation är välkommen att prova på yrket! Sen kan man börja diskutera det "förmånliga". Inte fasen ger man så på andra yrkesgrupper på samma sätt, som mångs tycks tycka är helt okej att göra på lärare.
Jag jobbar måndag till fredag, vilket innebär att jag har väldigt svårt att komma ifrån och uträtta ärenden. Jag tycker att alla banktjänstemän ska jobba på helgerna, för då har jag tid att gå till banken. Jag tycker också att tandläkare ska arbeta på helgerna, för då har jag tid. Bilverkstäder ska också vara helgöppna, för då har jag tid att lämna in bilen. Eller om jag måste ringa läkaren, så får det helt enkelt vänta tills jag har lov. För deras telefontider passar inte mig nämligen.
Jag har verkligen ingen som helst förståelse för hur man som förälder kan komma och gnälla och kräva att skolan ska omstrukturera hela sin verksamhet, för att föräldrar ska slippa ta ut några futtiga semesterdagar när de inte själva har valt att vara lediga. Något som inte ens har med skolan att göra, utan barnomsorgen/fritidsverksamhet...
Om du har missat det så har (åtminstone i vår lilla stad) både tandläkare och bilverkstäder öppet helgtid. Och banken har ofta en dag i veckan då de har öppet längre. Det finns fler yrkeskategorier än lärare som har svårt att komma ifrån jobbet dagtid...
Sen är det ju så att oftast har man bara fem veckor semester och ingen inarbetad komptid att ta ut, och de
dagarna räcker inte långt när det är sommar-, höst-, jul-, sport- och påsklov... Och för min del så är det det att det är svårt att vara borta från jobbet så länge i sträck (jag får högst 4 veckor varav 3 i följd på sommaren) TROTS att jag har ca 100 timmar i inarbetad komptid... För att jag inte har någon som ersätter mig på mitt jobb...
Så ja - jag jobbar nog minst lika mycket som er UTAN att få chansen att vara långledig på sommaren. För jag tror nog inte att ni lider av att vara lediga under årets varmaste årstid??