Inlägg från: Tettan |Visa alla inlägg
  • Tettan

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Jag håller nog med TS lite här... För mig är inte problemet i att ha semesterdagar eller kompdagar att ta ut, det blir ju som ni andra säger lika många när de än lägger sina semesterdagar...

För oss (och säkert många andra) så ligger problemet i att vara borta från jobbet så länge. Jag var ledig 2 dgr före jul, jobbade mellan jul och nyår (sambon ledig) och jag har varit ledig denna veckan. Jobbar som redovisningskonsult där jag bokför och sköter löner/betalningar åt ett 15-tal företag utan ersättare när jag är borta. Alltså växer högarna och redovisning skall vara inne till Skatteverket den 17/1...

Sambon är elektriker på en industri och de har haft fullt upp med stoppjobb under julhelgerna så där är de också kort om folk...

Så för oss hade det varit mycket bättre om vi fått jobba en vecka eller två innan planeringsdagar (gäller det vårterminen så kan de kanske ha haft dem i slutet på höstterminen i stället?

• Tettan
    Kunigunda skrev 2012-01-07 10:05:37 följande:
    Jag förstår inte hur du menar TS. Stänger fritids också när skolan har studiedagar?
    Japp - i vår kommun och även grannkommunen är både fritids och skolan stängd på måndag...
  • Tettan
    Haligh skrev 2012-01-07 12:50:46 följande:
    På skolan jag arbetar är det första året i år som första dagen är en studiedag - men det innebär inte att vi lärare har tid att planera utan vi ska på utbildning hela dagen! Vi har aldrig studiedagar som vi får disponera fritt, förutom ett par vid läsårsstart. Det skulle verkligen behövas!!
    Fast en utbildningsdag kan man ju kanske lägga någon annan dag än just i anslutning till lov?
  • Tettan
    MintMint skrev 2012-01-07 13:11:53 följande:

Ja, den som drömmer om vår arbetssituation är välkommen att prova på yrket! Sen kan man börja diskutera det "förmånliga".  Inte fasen ger man så på andra yrkesgrupper på samma sätt, som mångs tycks tycka är helt okej att göra på lärare.

Jag jobbar måndag till fredag, vilket innebär att jag har väldigt svårt att komma ifrån och uträtta ärenden. Jag tycker att alla banktjänstemän ska jobba på helgerna, för då har jag tid att gå till banken. Jag tycker också att tandläkare ska arbeta på helgerna, för då har jag tid. Bilverkstäder ska också vara helgöppna, för då har jag tid att lämna in bilen. Eller om jag måste ringa läkaren, så får det helt enkelt vänta tills jag har lov. För deras telefontider passar inte mig nämligen.

Jag har verkligen ingen som helst förståelse för hur man som förälder kan komma och gnälla och kräva att skolan ska omstrukturera hela sin verksamhet, för att föräldrar ska slippa ta ut några futtiga semesterdagar när de inte själva har valt att vara lediga. Något som inte ens har med skolan att göra, utan barnomsorgen/fritidsverksamhet...

Om du har missat det så har (åtminstone i vår lilla stad) både tandläkare och bilverkstäder öppet helgtid. Och banken har ofta en dag i veckan då de har öppet längre. Det finns fler yrkeskategorier än lärare som har svårt att komma ifrån jobbet dagtid...

Sen är det ju så att oftast har man bara fem veckor semester och ingen inarbetad komptid att ta ut, och de
     dagarna räcker inte långt när det är sommar-, höst-, jul-, sport- och påsklov... Och för min del så är det det att det är svårt att vara borta från jobbet så länge i sträck (jag får högst 4 veckor varav 3 i följd på sommaren) TROTS att jag har ca 100 timmar i inarbetad komptid... För att jag inte har någon som ersätter mig på mitt jobb...

Så ja - jag jobbar nog minst lika mycket som er UTAN att få chansen att vara långledig på sommaren. För jag tror nog inte att ni lider av att vara lediga under årets varmaste årstid??
  • Tettan
    MintMint skrev 2012-01-07 13:23:52 följande:
    Ja, här brukar banken vara öppet längre på torsdagar...just precis den dagen som jag jobbar senare. Så jag tycker att de ska ändra den dagen.

Vad jag menar var, att man kanske helt enkelt får acceptera att vissa saker är som det är. Och vad jullov, höstlov, sportlov etc. har med saken att göra förstår jag inte? Varför måste man ta ut ledighet då?
    För att barnen är lediga då, kanske....?
  • Tettan
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 13:16:11 följande:
    Men exakt vad blir skillnaden om den ligger på måndag eller torsdag om tre veckor???
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    För att frånvaron från jobbet blir längre eftersom man nyss har varit julledig med barnen... Många har lättare att vara borta någon strödag än att vara ledig längre tid i sträck.
  • Tettan
    MintMint skrev 2012-01-07 13:35:33 följande:
    Från skolan ja...men det behöver inte per automatik innebära att du som förälder måste vara ledig. Fritids har öppet på skolans lov. Skolan är ingen barnomsorg!
    Näe - men om man inte har fritids då...? Alla har inte det. Och även OM man har det så är oftast alla kompisar lediga då (ialla fall när de blir lite äldre) så det är "jättetråkigt" på fritids...

Observera att jag har full förståelse för allas situation - även lärarnas. Men vad jag försöker få fram är att det finns fördelar och nackdelar överallt. Och ofta ser man oftast nackdelarna i sin egen situation och fördelarna i de andras...
  • Tettan
    aussie skrev 2012-01-07 13:50:48 följande:
    Men det är det jag menade. Här stänger de fritids också när lärarna har studiedag.
    Jag är ledsen, men det är svårt att måsta vara hemma med barn från den 21/12 till den 10/1 utan ersättning!
    Samma här - nu är det inte ersättningen det handlar om för mig - utan att jag inte kan vara från jobbet så länge...

Därför vore det enklare för mig att ta ledigt en extra dag om tre veckor än det är i samband med julledigheten...
  • Tettan
    aussie skrev 2012-01-07 13:58:54 följande:
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.

Vilket medför att mina kunder inte får sina räkningar varken utskickade eller betalda??? Skatten hinner inte in i tid och kunderna får böter???

Visst, i teorin kan jag vara hemma, men inte i praktiken...

• Tettan
    k girl skrev 2012-01-07 14:11:56 följande:
    Men skämtar du? Förstår du verkligen inte hur det kan göra skillnad? Min man är ett strålande exempel: om han är ledig två dagar i sträck räcker det med att han jobbar igen några timmar på kvällstid för att komma ikapp. Om han är ledig sju dagar i sträck hinner han knappt ikapp. Nu är det ju så finurligt att hans kunder tenderar att ha stängt över jul och nyår, men många som har kontorsjobb eller är egenföretagare har inte jobb som upphör bara för att de är lediga - utan deras jobb läggs på travar för avbetning när de kommer tillbaka till jobbet.

I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag har inte barn i den åldern. Men visst fan kan det göra skillnad att vara ledig ytterligare två dagar i anslutning till julledigheten, än två strödagar lite senare i terminen.
    Tack!! Bra förklarat av även min situation!! :)
  • Tettan
    MintMint skrev 2012-01-07 14:14:04 följande:
    Jag upplever det snarare tvärtom. Sonen (åk 2) tycker att det är supertrist att vara ledig från fritids, eftersom nästan alla hans kompisar är på fritids. De enda barnen som också är lediga brukar vara de som har föräldrar som är lärare.

Klart att det finns fördelar och nackdelar med allt. Men man får ju fokusera på rätt saker då. Inte "ge sig på" lärarnas arbetssituation och tycka att vi har alldeles för mycket ledigt osv. Vill man vara ledig med sina barn, när de är lediga (eller när det är stängt på fritids) så får man helt enkelt lösa det själv. Precis som jag också får göra, när fritids har planeringsdag (= en extra viktig arbetsdag för min egen del!).
    Nu har ju inte jag "gett mig på" lärararnas arbetssituation, mer än att sagt att det finns fler än lärarna som inte "rår på" hur ledighet etc förläggs.

Och ja - när min tjej gick i tvåan ville hon inte heller vara ledig - nu när hon går i trean är hon oftast ensam från sin klass på fritids... och då är det inte lika kul...

Sen att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg låter ju bra i teorin, men hur skulle det funka i praktiken?? Skall jag sätta henne på bussen till någon annan kommun då? Där hon inte hittar och inte känner någon???
  • Tettan
    Sweet life skrev 2012-01-07 14:28:31 följande:
    Eh nej, kommunen är skyldig att ordna omsorg inom kommunen....

Där jag har jobbat har vi många många år haft jouromsorgen och det kommer barn från alla andra skolor/förskolor inom kommunen den dagen. Nu brukar det bara bli 5-10 barn totalt då många föräldrar fixar omsorgen på annat sätt genom att själva vara lediga eller få hjälp av släkt och vänner...
    Jo, men hur som helst så blir det till en annan ort där hon själv inte känner någon eller hittar...

Och faktiskt så löser det sig för oss, men det finns säkert många det inte löser sig för så lätt, släkt och vänner jobbar, och jag själv vill inte be kompisar att ta hand om mina barn (3 st) från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll... Farmor och mormor är för gamla för att orka en hel dag...
  • Tettan
    MariaElionora skrev 2012-01-07 14:35:24 följande:
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
    Fast jag tror nu inte att det är själva "studie/planeringsdagen" som är problemet i diskussionen - snarare förläggningen av den...
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?