• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Tettan
    k girl skrev 2012-01-07 14:11:56 följande:
    Men skämtar du? Förstår du verkligen inte hur det kan göra skillnad? Min man är ett strålande exempel: om han är ledig två dagar i sträck räcker det med att han jobbar igen några timmar på kvällstid för att komma ikapp. Om han är ledig sju dagar i sträck hinner han knappt ikapp. Nu är det ju så finurligt att hans kunder tenderar att ha stängt över jul och nyår, men många som har kontorsjobb eller är egenföretagare har inte jobb som upphör bara för att de är lediga - utan deras jobb läggs på travar för avbetning när de kommer tillbaka till jobbet.

I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag har inte barn i den åldern. Men visst fan kan det göra skillnad att vara ledig ytterligare två dagar i anslutning till julledigheten, än två strödagar lite senare i terminen.
    Tack!! Bra förklarat av även min situation!! :)
  • Tettan
    MintMint skrev 2012-01-07 14:14:04 följande:
    Jag upplever det snarare tvärtom. Sonen (åk 2) tycker att det är supertrist att vara ledig från fritids, eftersom nästan alla hans kompisar är på fritids. De enda barnen som också är lediga brukar vara de som har föräldrar som är lärare.

Klart att det finns fördelar och nackdelar med allt. Men man får ju fokusera på rätt saker då. Inte "ge sig på" lärarnas arbetssituation och tycka att vi har alldeles för mycket ledigt osv. Vill man vara ledig med sina barn, när de är lediga (eller när det är stängt på fritids) så får man helt enkelt lösa det själv. Precis som jag också får göra, när fritids har planeringsdag (= en extra viktig arbetsdag för min egen del!).
    Nu har ju inte jag "gett mig på" lärararnas arbetssituation, mer än att sagt att det finns fler än lärarna som inte "rår på" hur ledighet etc förläggs.

Och ja - när min tjej gick i tvåan ville hon inte heller vara ledig - nu när hon går i trean är hon oftast ensam från sin klass på fritids... och då är det inte lika kul...

Sen att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg låter ju bra i teorin, men hur skulle det funka i praktiken?? Skall jag sätta henne på bussen till någon annan kommun då? Där hon inte hittar och inte känner någon???
  • Sweet life

Alla ni som inte "kan" eller vill vara hemma... Ni har inga släktingar/vänner som kan passa barnen? Barnen har inga vänner vars föräldrar ska vara hemma och de kan leka? Deras föräldrar tar den här dagen och ni kan ta nån annan dag?

Funkar det inte så längre? Är det bara föräldrarna som kan vara hemma??

När jag gick i skolan och mina föräldrar inte kunde vara hemma under studiedagarna så kollade man runt med kompisars föräldrar om man kunde få vara där, alternativt mor/farföräldrar, kusiner osv....

• Sweet life
    Tettan skrev 2012-01-07 14:26:29 följande:
    Nu har ju inte jag "gett mig på" lärararnas arbetssituation, mer än att sagt att det finns fler än lärarna som inte "rår på" hur ledighet etc förläggs.

Och ja - när min tjej gick i tvåan ville hon inte heller vara ledig - nu när hon går i trean är hon oftast ensam från sin klass på fritids... och då är det inte lika kul...

Sen att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg låter ju bra i teorin, men hur skulle det funka i praktiken?? Skall jag sätta henne på bussen till någon annan kommun då? Där hon inte hittar och inte känner någon???
    Eh nej, kommunen är skyldig att ordna omsorg inom kommunen....

Där jag har jobbat har vi många många år haft jouromsorgen och det kommer barn från alla andra skolor/förskolor inom kommunen den dagen. Nu brukar det bara bli 5-10 barn totalt då många föräldrar fixar omsorgen på annat sätt genom att själva vara lediga eller få hjälp av släkt och vänner...
  • Tettan
    Sweet life skrev 2012-01-07 14:28:31 följande:
    Eh nej, kommunen är skyldig att ordna omsorg inom kommunen....

Där jag har jobbat har vi många många år haft jouromsorgen och det kommer barn från alla andra skolor/förskolor inom kommunen den dagen. Nu brukar det bara bli 5-10 barn totalt då många föräldrar fixar omsorgen på annat sätt genom att själva vara lediga eller få hjälp av släkt och vänner...
    Jo, men hur som helst så blir det till en annan ort där hon själv inte känner någon eller hittar...

Och faktiskt så löser det sig för oss, men det finns säkert många det inte löser sig för så lätt, släkt och vänner jobbar, och jag själv vill inte be kompisar att ta hand om mina barn (3 st) från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll... Farmor och mormor är för gamla för att orka en hel dag...
  • MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-07 14:03:34 följande:
    Men ni behöver inte detaljplanera lektioner för en hel dag. Eller se till att ha en massa extramaterial jämt, för de elever som är snabba. Då kan ni ha "fri lek", det kan inte vi. En lärare måste planera oerhört mycket mer än en fsk-lärare, så är det bara! (har jobbat inom förskolan, så jag kan den verksamheten)
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
  • Tettan
    MariaElionora skrev 2012-01-07 14:35:24 följande:
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
    Fast jag tror nu inte att det är själva "studie/planeringsdagen" som är problemet i diskussionen - snarare förläggningen av den...
  • MintMint
    k girl skrev 2012-01-07 14:19:55 följande:
    OT, men den arbetssituation du beskriver är ju sanningen för många många egenföretagare som jobbar mot kunder. Skillnaden är den att ringer det en kund utanför arbetstid så kan du inte så gärna säga "ring på kontorstid istället", eftersom du vill ha kvar kunden.
    Ja, fast med den stora skillnaden att en egenföretagare i regel tjänar pengar på att prata med kunder "utanför arbetstid". Jag får inte en krona extra i mitt lönekuvert om jag pratar med en förälder i telefonen efter min arbetstid.
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:40:29 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att lärare inom skolan ska ha rätt till så mycket lov. Jag har jobbat inom förskolan och vi jobbar minst lika mycket som lärarna med mycket övertid vilket leder till kompledighet som vi ofta inte får ta ut. Bara om det passar verksamheten vilket man aldrig vet på förhand. Vi har bara 5 veckors semester trots lika hård arbetsbelastning som bara ökar. Trots inarbetad komp skulle vi aldrig få vara lediga 7 veckor på sommaren. Så ja jag tycker lärarnas planeringsdagar kan ligga i slutet av deras julledighet.

varför tar ni inte upp med facket att ni inte får ta ut komptiden?
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 14:26:29 följande:

Nej, men det finns en del hugg i tråden mot lärare med kommentarer om att vi har för mycket lov och för mycket ledighet.

Men om hon nu är ensam från sin klass på fritids under lediga dagar, så innebär ju det att barnomsorgen är ordnad...? Inte i en annan kommun och i ett okänt område.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?