• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • aussie
    Natulcien skrev 2012-01-07 13:58:48 följande:
    Jag tror inte att så många drömmer om en lärares arbetssituation, ärligt talat.

Rent skitsnack!

Det folk (du) drömmer om är bara sommarlov, jullov och påsklov. Men det däremellan då? Att jobba 45 tim i veckan, rätta prova/planera på kvällar och helger, få telefonsamtal från föräldar och elever när som helst på dygnet, inte få arbetsro på jobbet och därför släpa hem jobb varje dag etc etc etc - DET tror jag knappast att du drömmer om, va?

Det är ett krävande jobb som inte vem som helst fixar. Det ska du ha klart för dig.
    Åh, jag älskade att vara lärare. Du kan blockera telefonsamtalen, eller ha en mobil som du ger till föräldrar, som du stänger av på helgen.
  • Natulcien
    Tettan skrev 2012-01-07 13:17:27 följande:
    Om du har missat det så har (åtminstone i vår lilla stad) både tandläkare och bilverkstäder öppet helgtid. Och banken har ofta en dag i veckan då de har öppet längre. Det finns fler yrkeskategorier än lärare som har svårt att komma ifrån jobbet dagtid...

Sen är det ju så att oftast har man bara fem veckor semester och ingen inarbetad komptid att ta ut, och de
     dagarna räcker inte långt när det är sommar-, höst-, jul-, sport- och påsklov... Och för min del så är det det att det är svårt att vara borta från jobbet så länge i sträck (jag får högst 4 veckor varav 3 i följd på sommaren) TROTS att jag har ca 100 timmar i inarbetad komptid... För att jag inte har någon som ersätter mig på mitt jobb...

Så ja - jag jobbar nog minst lika mycket som er UTAN att få chansen att vara långledig på sommaren. För jag tror nog inte att ni lider av att vara lediga under årets varmaste årstid??
    Och när tandläkaren, bilmekanikern och bankmannen har stängt sin klinik/verkstad/bank - så har han/hon ledigt. Det har inte en lärare. Dessutom har tandisen etc. oftast en timme lunch som man kan uträtta ärenden på, och inte 20 min hetsätande med kollegor och elever tuggande i hälarna...
  • Natulcien
    Sweet life skrev 2012-01-07 13:25:48 följande:
    Tycker Anna Sol låter mer bitter över att hon jobbar på skolan och INTE får vara ledig lika mycket på sommar och lov som lärare med ferieanställning får....
    Ja, det är ganska tydligt att det är vad tråden handlar om, och inget annat... trist.
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:49:55 följande:
    Nej men sitter och planerar och dokumenterar eftersom palneringstiden under dagen inte räcker till på långa vägar. Ofta räcker den ingenstans eftersom det ofta är personal borta och allt handlar om att få dagen att gå ihop.
    Men ni behöver inte detaljplanera lektioner för en hel dag. Eller se till att ha en massa extramaterial jämt, för de elever som är snabba. Då kan ni ha "fri lek", det kan inte vi. En lärare måste planera oerhört mycket mer än en fsk-lärare, så är det bara! (har jobbat inom förskolan, så jag kan den verksamheten)
  • Natulcien
    aussie skrev 2012-01-07 14:00:21 följande:
    Åh, jag älskade att vara lärare. Du kan blockera telefonsamtalen, eller ha en mobil som du ger till föräldrar, som du stänger av på helgen.
    Haha...jaa, önskar att det vore så enkelt. De är ju inte födda bakom ladugården, utan hittar privata nummer ganska lätt...
  • aussie

Itarillé: framför dina synpunkter på förändringar till ledningen. Skicka ut massbrev till föräldrar om att det är förbjudet att ringa kvällar och helger till lärarnas privata nummer. Kräv enskild personalmatsal. Etc. etc.

• Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:00:57 följande:
    Hur vabbar man?
    Du vårdar dina barn när ingen annan kan gör det (sjukdom, stängt på förskola/fritids), VAB... Trodde jag att alla föräldrar visste att man kunde göra.. Men uppenbarligen inte!
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:07:34 följande:
    Itarillé: framför dina synpunkter på förändringar till ledningen. Skicka ut massbrev till föräldrar om att det är förbjudet att ringa kvällar och helger till lärarnas privata nummer. Kräv enskild personalmatsal. Etc. etc.
    Funkar kanske på högstadiet och gymnasiet med enskild personalmatsal... Men inom grundskolans tidigare år så är det 9 gånger av 10 pedagogisk lunch som gäller. Inte fan kan man lämna ett gäng sjuåringar själva i en matsal?
  • Natulcien
    aussie skrev 2012-01-07 14:07:34 följande:
    Mmm, just det. Allt som verkar så enkelt och självklart på ett "vanligt jobb" är ju tyvärr inte det i skolans värld...
    Du är inte den första att komma med de idéerna...
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?