• Anna Paulita

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   


  • Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MariaElionora

    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

    Och du kanske borde jobba i skolan ett tag.

    1) Hur många åtgärdsprogram behöver man skriva i en grupp på 24?
    2) Hur mycket arbete behöver man lägga ner på likabehandlingsplaner? Hur mycket mobbning förekommer på förskolenivå?
    3) Hur många utvecklingsamtal måste du hålla? Hur många underlag för utvecklingssamtal måste du skriva?
    4) Hur många elever måste du bedöma?

    Själv har jag runt 100 elever, som ska ha skriftliga omdömen. De ska bedömas kontinuerligt, eftersom de så småningom ska ha betyg. Det innebär också att jag har en hel del rättningsarbete att utföra, det blir ganska många inlämningsuppgifter. Utöver det ska det skrivas en del åtgärdsprogram för de elever som inte når målen. För att inte tala om vårterminerna, när det ligger nationella prov som ska bedömas. Det är inte gjort i en handvändning. 

    Och om du tror att inte skolelever behöver tillsyn, så har du en ganska felaktig bild av skolan. Som lärare måste man ständigt vara närvarande, och beredd att rycka in när det händer något.

    Jag vidhåller ganska bestämt att vi INTE har samma arbetsbörda!

  • En helt vanlig mamma

    Jag har jobbat inom nåda verksamheterna. Min bedömning är att dessa båda yrken är som natt och dag. Lärarna har i genomsnitt mycket högre arbetsbörda. Planeringstiden bör inte vara densamma. I fsk har man ofta 3 pedagoger som disponerar över 6 h var i veckan. På en fsk grupp blir det 18!!!!! Timmar i veckan. Ev. Bör man se över nyttjandes av dessa timmar?

  • älskarlivet81
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv
    Och hur många "elever" har du sa du? 
    Jag har själv 240 elever, undervisar alla elever på skolan.. Det blir många planeringar, åtgärdsprogram, betyg, omdömen etc etc etc.... 
  • nyponros123
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:27:01 följande:
    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   
    Ja men det är ju precis så det är. Studiedagarna är innan skolan sätter igång till hösten och våren.  Vad är det du menar egentligen?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

    jag tror visst du har lika fullt upp under arbetsdagen, men hur kan de 24 barnen generera samma för- och efterarbete som ett 100-tal elever?
  • älskarlivet81
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.
    Hmm, samma arbetsbörda? Jag har 10 gånger så många elever som du.... Visst, behöver inte se efter de på samma sätt, men vi har istället regelrätta slagsmål ibland, massor av telefonsamtal hem till föräldrar etc etc.. Och eftersom det är läraren själv som ska ringa hem, så kan jag lätt få många att ringa hem när jag har 240 elever..
  • AW76
    Polly S skrev 2012-01-21 12:47:44 följande:
    jag tror visst du har lika fullt upp under arbetsdagen, men hur kan de 24 barnen generera samma för- och efterarbete som ett 100-tal elever?
    24 barn som man dessutom inte är ensam ansvarig för.. Knappast att man har 24 utvecklingssamtal på förskolan, man delar ju på samtalen med de andra pedagogerna. 

    Vill dock poängtera att det ÄR tufft att jobba på förskola, jag har själv gjort det. Men jag tycker det var tuffare med det fysiska arbetet: ut i alla väder, påklädning, torka kisspölar, byta blöja m.m. Planeringsarbetet upplever jag som mycket tuffare (=mer) i skolan! 
  • neelliee
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

    7-åringar behöver tillsyn hela tiden. Inte i varje sekund på det sättet som 1-åringar, men en grupp 7-åringar kan du aldrig lämna. Går du och snyter dig under en lektion i en etta kan du vara helt säker på att några tappar fokus och hela klassen kan vara rörig när du är tillbaka.

    En del barn behöver verkligen tillsyn HELA tiden också när de är 7-9 år gamla eller äldre. Barn med dålig impulskontroll och agressivt beteende t.ex. Vi har väl ett par sådana per klass i genomsnitt i Sverige, oftast finns det någon i varje klass man egentligen aldrig kan släppa utom hörhåll och där man alltid måste vara så nära att man fysiskt kan ingripa (dvs ställa sig ivägen, avleda, lugna med en hand på axeln) om något oväntat händer. 
  • neelliee
    MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.

    Status avgörs inte av antalet lediga dagar.

    Inte heller avgörs status av mängden dokumentationen - i så fall skulle läkarsekreteraren ha betydligt högre status än hjärnkirurgen och så är det ju inte.  

    Ingen lärarkategori är viktigare än någon annan. Vi ska alla jobba för barnens bästa. Men vi har väldigt olika arbetsuppgifter och därför olika avtal. Du kan aldrig vinna en argumentation om att förskollärare skulle ha lika mycket dokumentation som lärare, för så är det inte. Påstår er chef det har han/hon felaktig information. Däremot är ni oerhört viktiga för barnens utveckling och lärande.

    På tal om status - här i Stockholm har förskollärarna ofta högre lön än lärarna.  
  • Tuffen

    En svensklärare i åk 7-9 kan i värsta fall ha 280-300 elever att ta hand om. Ponera att de skriver en uppsats/skrivuppgift var varannan vecka. Det är 140-150 texter att rätta varje vecka!!! Kom inte och snacka om att förskollärare har det tufft... :(

  • Tuffen

    Det bygger visserligen på att man är två lärare på varje klass och att en av dem får ta hand om rättningen, men jag har själv sett sådana exempel. Horribelt! Dock ej det vanliga. Hälften är mer rimligt, men ändå en tuff situation att rätta 75 texter varje vecka! 

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?