• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MariaElionora
    Smilla1976 skrev 2012-01-17 21:46:32 följande:
    Ojdå, hade du så mycket planering efter din arbetstid på kvällar och helger som lärarna?? Det har inte mina förskolelärarkompisar...hmmm... vad hade du för tjänst som förskolelärare där du var tvungen att jobba så hårt?? Obestämd vad för prov och arbetsuppgifter satt du och rättade? hur många IUP och åtgärdsprogram samt skriftliga omdömen har du skrivit eftersom du jobbat lika hårt som lärarna? jag bara undrar...
    Pedagogisk dokumentation, portfolio, utvecklingssamtal, åtgärdsprogram, projekt osv osv
    Jag skulle ha 5 h/v men då det ofta fattades personal så kunde jag ej ta ut planeringstiden men allt skulle ändå göras. Och vi hade mycket möten, avdelningsmöte, apt, miljögruppen, sociala gruppen, barnkonferanser osv osv
  • AW76

Mrs perfekt: Sorry, du kan aldrig inbilla mig att en fsk-lärare måste planera lika mkt som en lärare. Vi ska planera 18 lektioner i veckan vid en heltid, vet du hur mycket som krävs för det. Utöver det rättning, läxhjälp, omdömen m.m. Jämför inte med förskolan, det är inte på samma nivå,

• Bellenellen09

Ibland känner jag att hela diskussionen är meningslös att föra. Föreställningen att lärare springer hem kl 15 varje dag, inte använder sin förtroendearbetstid, bara har lov och har det allmänt bra o s v är av någon anledning så djupt rotad hos många att de inte verkar mottagliga för att höra något annat :( Tråkigt, men så är det tyvärr.

• MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-17 22:10:45 följande:
    Mrs perfekt: Sorry, du kan aldrig inbilla mig att en fsk-lärare måste planera lika mkt som en lärare. Vi ska planera 18 lektioner i veckan vid en heltid, vet du hur mycket som krävs för det. Utöver det rättning, läxhjälp, omdömen m.m. Jämför inte med förskolan, det är inte på samma nivå,
    eh vi måste också planera hela dagen och självklart behöver det inte vara lika mycket som lärarna alltid men inte långt ifrån, Många lärare planerar inte varje enskild lektion heller utan kör enbart på grovplanering och läroböcker.

En bra förskola har mycket planering och genomtänkt verksamhet.
  • AW76

Mrs perfekt: nu skrev du till fel lärare ang läroböcker, jag använder mig väldigt lite av läroböcker. Jag lägger ner mkt tid på att hitta eget bra material! Återigen: sluta jämför. Det blir faktiskt löjligt. Har svårt för "det är så synd om mig, men toppen för lärarna"-snacket som du kör.

• nika
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:29:11 följande:
    Ja men hur många vill utbilda sig till arbetslöshet? Det är ett stört överskott på lärare nu och det vet ju många om och det är ju knappast attraktivt att utbilda sig till något där det är väldigt svårt att få jobb sen.

Snarare vem vill utbilda sig till utbrändhet. Lärarkåren ligger högt upp på listan av yrken där det finns en ökad risk   för utmattningssyndrom. Var 4:e lärare i yrket funderar på att byta jobb. Så cosy är det nog inte.
  • MariaElionora
    AW76 skrev 2012-01-17 22:19:04 följande:
    Mrs perfekt: nu skrev du till fel lärare ang läroböcker, jag använder mig väldigt lite av läroböcker. Jag lägger ner mkt tid på att hitta eget bra material! Återigen: sluta jämför. Det blir faktiskt löjligt. Har svårt för "det är så synd om mig, men toppen för lärarna"-snacket som du kör.
    Det löjliga är ju att lärarna klagar trots sin privilegierade arbetssituation. Jag vill bara ge er lite perspektiv!
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-18 08:18:03 följande:
    Det löjliga är ju att lärarna klagar trots sin privilegierade arbetssituation. Jag vill bara ge er lite perspektiv!

då frågar jag igen, varför tar ni inte upp er arbetssituation med facket? vi lärare jobbar generellt för mkt som inte syns och ingen tackar oss för det och får då höra att vi måste göra ngt åt det, varför gör inte ni det?
  • Smilla1976
    MariaElionora skrev 2012-01-18 08:18:03 följande:
    Nä, du är ute och cyklar och kommer med olika påståenden här i tråden som inte stämmer... jag har jobbat som lärare i 11 år och har sett hur min arbetsbörda ökat drastiskt de senaste 4-5åren till att jag faktiskt knappt hinner planera någon undervisning på skolan utan får sitta hemma. Loven går åt att vila upp sig eller vara sjuk (blir alltid sjuk på loven numera..) det tyder på hög stressnivå!

Tyvärr skulle jag inte råda någon till att läsa till lärare idag.. trots att jag gillar mitt jobb ändå! Men vem vill jobba på detta sätt? Alltid vara den som får ta skit i olika sammanhang, lång utbildning med urdåligt betalt! Dessutom riskera sin hälsa med hög stressnivå..

Nej, så många år till som lärare kommer jag tyvärr inte att jobba...
  • cloudberry79
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:16:21 följande:
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
    Här har varje gruvtjänst hundratals sökande och lärartjänsterna inte ens behöriga sökande... Många lärare jobbar i gruvindustrin, eftersom de har betydligt bättre lön, förmåner och arbetsvillkor. Det betyder ju inte att de inte är missnöjda med delar av sin arbetsmiljö. Jag skulle många gånger hellre jobba som förskollärare än som lärare, jag vill gärna ha ett jobb där jag är ledig "efter jobbet" istället för att gå hem till lika mycket.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?