• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
    På vilket sätt blev du kompenserad för förtroendetiden då?
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:
    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
    Jag föreslår dig att starta en egen tråd i ämnet "Lärare vs förskollärare - vem har det mest förmånligt"? eller liknande rubrik. Du verkar vansinnigt frustrerad nämligen, och tar ut det i den här tråden. Som handlar om skolans planeringsdagar. (ursprungligen..)
  • Tuffen
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:39:35 följande:
    Men varför har lärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
    Lärare har inget "glassigt" arbete. Jämfört med förskollärarna har vi det otroligt tufft. Vi har mkt mer att dokumentera, t ex. Och det är långt mkt tuffare att som ensam ta hand om 30 13-åringar en fm, som faktiskt är vardag för oss, än att som en av 4 ta hand om 18-20 4-5-åringar!!!
  • MariaElionora

Varför har ni så svårt att förstå. jag anser att lärare och förskollärare borde arbeta tillsammans och ha samma avtal och villkor. Det skulle gynna alla.

• Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 12:23:52 följande:
    Varför har ni så svårt att förstå. jag anser att lärare och förskollärare borde arbeta tillsammans och ha samma avtal och villkor. Det skulle gynna alla.

jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.

och IGEN, varför tar ni inte striden fackligt?
  • MariaElionora

Det strids fackligt men som alla vet så bryr sig lärarförbunden mest om lärarna för högre åldrar. Därför borde alla lärare från förskolan till gymnasiet arbeta tillsammans istället för att bråka med varandra.

• Fenton Spadrig
    Tuffen skrev 2012-01-20 10:04:41 följande:
    Lärare har inget "glassigt" arbete. Jämfört med förskollärarna har vi det otroligt tufft. Vi har mkt mer att dokumentera, t ex. Och det är långt mkt tuffare att som ensam ta hand om 30 13-åringar en fm, som faktiskt är vardag för oss, än att som en av 4 ta hand om 18-20 4-5-åringar!!!
    Absolut är det så! Jag ifrågasatte MrsPerfects resonemang.
  • MariaElionora
    Polly S skrev 2012-01-20 12:41:41 följande:
    jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-20 12:44:41 följande:
    Det strids fackligt men som alla vet så bryr sig lärarförbunden mest om lärarna för högre åldrar. Därför borde alla lärare från förskolan till gymnasiet arbeta tillsammans istället för att bråka med varandra.
    Bråkar lärare och förskollärare med varandra generellt? Jag tycker det mest verkar som att det är du som bråkar.

Lärare och förskollärare har ganska olika jobb, en stor skillnad är antalet barn man ansvarar för. Som förskollärare har man 5-7 barn. En lärare har minst tre gånger så många. Alltså skiljer det stort i hur omfattande planeringsarbete man har. En lärare lägger mycket mer tid på planering än en förskollärare. Det är ingen åsikt, det är fakta.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?