• Anna Paulita

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   


  • Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MariaElionora
    cloudberry79 skrev 2012-01-18 08:37:51 följande:
    Här har varje gruvtjänst hundratals sökande och lärartjänsterna inte ens behöriga sökande... Många lärare jobbar i gruvindustrin, eftersom de har betydligt bättre lön, förmåner och arbetsvillkor. Det betyder ju inte att de inte är missnöjda med delar av sin arbetsmiljö. Jag skulle många gånger hellre jobba som förskollärare än som lärare, jag vill gärna ha ett jobb där jag är ledig "efter jobbet" istället för att gå hem till lika mycket.
    Fast man är ju inte ledig efter jobbet som förskollärare vilket jag skrivit flera gånger men som ni inte verkar läsa. En bra förskollärare släpper inte arbetet h*n går hem.
  • Emeli
    MariaElionora skrev 2012-01-18 08:39:42 följande:
    Fast man är ju inte ledig efter jobbet som förskollärare vilket jag skrivit flera gånger men som ni inte verkar läsa. En bra förskollärare släpper inte arbetet h*n går hem.
    Jo, du är ledig när du går hem. Du har ingen förtroendearbetstid på i genomsnitt 10 timmar per vecka som du SKA arbeta. Din arbetsgivare kan förvisso BEORDRA dig att arbeta övertid vid tillfällig belastning. Du får då övertidsersättning enligt avtal. Övertid får inte vara planerad och regelbundet återkommande.

    Om du VÄLJER att ägna dig åt ditt arbete på din fritid har du naturligtvis all rätt att göra det, men det är inget som du MÅSTE göra. Jag tolkar ditt engagemang som ideellt arbete. Om du väljer att ägna fritiden åt ditt jobb ska du inte sitta här och beklaga dig.

    En bra förskollärare kan sätta gränser. En bra förskollärare aktar sig att bli en utbränd förskollärare.

    Slutligen: du kan inte jämföra arbetet i den obligatoriska skolan med förskolan. Därmed inte sagt att man inte blir trött av att arbeta inom förskolan. Självklart blir man det! Vi vet att ni har en läroplan att följa, men jämför gärna dess omfattning med LGR 11.
    Det är synd om människorna
  • MariaElionora
    Emeli skrev 2012-01-18 14:26:36 följande:
    Jo, du är ledig när du går hem. Du har ingen förtroendearbetstid på i genomsnitt 10 timmar per vecka som du SKA arbeta. Din arbetsgivare kan förvisso BEORDRA dig att arbeta övertid vid tillfällig belastning. Du får då övertidsersättning enligt avtal. Övertid får inte vara planerad och regelbundet återkommande.

    Om du VÄLJER att ägna dig åt ditt arbete på din fritid har du naturligtvis all rätt att göra det, men det är inget som du MÅSTE göra. Jag tolkar ditt engagemang som ideellt arbete. Om du väljer att ägna fritiden åt ditt jobb ska du inte sitta här och beklaga dig.

    En bra förskollärare kan sätta gränser. En bra förskollärare aktar sig att bli en utbränd förskollärare.

    Slutligen: du kan inte jämföra arbetet i den obligatoriska skolan med förskolan. Därmed inte sagt att man inte blir trött av att arbeta inom förskolan. Självklart blir man det! Vi vet att ni har en läroplan att följa, men jämför gärna dess omfattning med LGR 11.
    Kommentera inte sånt du inte har en aning om. Om du bara visste vad det innebär att vara förskollärare idag. Kraven är skyhöga och allt måste göras trots att planeringstiden uteblir.
  • Bellenellen09

    Hur ofta tror du att vi lärare får vår planeringstid? Den går allt som oftast även för oss åt att vikariera för kollegor, tala med föräldrar och gå på möten. Det går allvarligt talat inte att jämföra de mål som en skolelev måste uppnå med de mål barn ska uppnå i förskolan. Och ja, jag känner mycket väl till förskolans läroplan och jag inser att ert arbete också förändrats mycket med all dokumentation o s v.

    Sen kan jag säga att jag beundrar dom som orkar vara förskollärare idag med tanke på all tid ni har i barngrupp. Jag skulle aldrig fixa det.

  • Emeli
    MariaElionora skrev 2012-01-18 14:30:37 följande:
    Kommentera inte sånt du inte har en aning om. Om du bara visste vad det innebär att vara förskollärare idag. Kraven är skyhöga och allt måste göras trots att planeringstiden uteblir.
    Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.

    Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
    Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva.  Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta.
    Det är synd om människorna
  • MintMint
    Emeli skrev 2012-01-18 19:54:00 följande:
    Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.

    Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
    Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva.  Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta.
    Mycket bra skrivet!
  • nika
    MintMint skrev 2012-01-18 20:03:51 följande:
    Mycket bra skrivet!

    Håller med. Ta till dig detta MrsPerfect och ändra på din arbetssituation isf att lägga din energi på att känna dig missgynnad och kalla lärare priviligerade. 
  • Polly S
    nika skrev 2012-01-18 20:09:58 följande:
    Håller med. Ta till dig detta MrsPerfect och ändra på din arbetssituation isf att lägga din energi på att känna dig missgynnad och kalla lärare priviligerade. 

    håller också med -bra skrivet Indras dotter!
  • En helt vanlig mamma

    Som både grudskollärare och förskollärare kan jag ärligt säga att jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur mycket jobbigare det var att arbeta i skola än i förskola.
    Nu arbetar jag i förskoleklass och anser mig ha hamnat i en rävsax. Jag har en förskollärares avtal, men vår skolas verksamhet i förskoleklass ligger nog närmare skolans värld än förskolans. Jag vet att många i min sits protesterar och jag överväger allvarligt att ta ett steg uppåt eller neråt i barnens ålder.

    Mrs Perfect. Jag vill inte underminera din åsikt eller på annat sätt vara otrevlig. Men arbeta ett år i skolan innan du sätter dig på så höga hästar. Det ÄR svårt att veta vad andra människor gör under sin arbetstid, men att jämföra lärar och förskolläraravtal är bara förödande. Det är båda pedagogiska yrken, men det skiljer sig åt på så många sätt. Största skillnaden jag upplevt är att som klasslärare är jag ensam i en klass på ex. 20 barn. Med ALLT vad det i förlängningen innebär...

  • Frila2

    Måste återigen kommentera det som jag fick slängt i ansiktet tidigare i tråden, inte bara en gång utan masa gånger, "ni har själva valt er utbildning, ni har valt yrket och få därför stå för hur er situation är nu". Eller något liknande som två stycken mycket pedagogiska ( Obestämd ) lärare tycker att man bemöter människor med. Personligen håller jag med om att man valt sitt yrke men att man inte har en chans att räkna ut hur livet och situationen kommer att bli längre fram. Men men...

    Det är jäkligt mycket gnäll över hur er arbetssituation är. Ni är inte ensamma om att ha det tufft. Men vi andra får ju inte ens prata om det utan att få skit slängt på oss. Skillnaden är väl att vi iaf inser de få fördelar vi har. Jag som specialistssk (magister och rätt många högskolepoäng) kan inse att min heltid som är 37,5h är färre timmar än andras heltider. Jag kan inse att det ibland är rätt bra att få vara ledig en gång i veckan på vardag för småärenden tex eftersom jag arbetar helger och kväller och då får betalt för obekväm arbetstid. Det faktum att jag aldrig går hem när min arbetsdag är slut för att jag inte hinner eller att vi gång på gång får ta dubbelpass (6:40-21:30) för att täcka upp då det inte finns vikarier pga anställningsstopp innebär ju inte att jag i grunden har fördelar.

    Det känns som att lärare generellt är så på krigstigen över att man tidigare har skämtat om att man blir lärare för tre saker, juni, juli, augusti. Så sa man på 90-talet. Det är idag knappt någon som inte förstår hur mycket jobb det är, hur mycket ansvar det är, hur få lärare man är på den stora gruppen elever. Alla vet detta, det står i tidningen varje vecka. Det är ju knappt någon som argumenterar med er och de som gör det är inte speciellt insatta (undantag finns). Men en person skriver en kommentar, 10 lärare svarar och går på för fullt, ett tag var det ingen i tråden som kommenterade era 45hs veckor och semesterveckorna men ändå spelades detta mantra upp, om och om igen. Ni argumenterar med er själva på något sätt och i en diskussion är det en fördel om man har någon att diskutera med som helst tycker olika. Nu har det mest blivit att klappa varandra i ryggen och spela ut vem det är mest synd om. Det kanske inte riktigt var meningen med trådstarten?

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?