MariaElionora skrev 2012-01-18 14:30:37 följande:
Kommentera inte sånt du inte har en aning om. Om du bara visste vad det innebär att vara förskollärare idag. Kraven är skyhöga och allt måste göras trots att planeringstiden uteblir.
Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.
Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva. Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta.