Inlägg från: En helt vanlig mamma |Visa alla inlägg
  • En helt vanlig mamma

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Som både grudskollärare och förskollärare kan jag ärligt säga att jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur mycket jobbigare det var att arbeta i skola än i förskola.
    Nu arbetar jag i förskoleklass och anser mig ha hamnat i en rävsax. Jag har en förskollärares avtal, men vår skolas verksamhet i förskoleklass ligger nog närmare skolans värld än förskolans. Jag vet att många i min sits protesterar och jag överväger allvarligt att ta ett steg uppåt eller neråt i barnens ålder.

Mrs Perfect. Jag vill inte underminera din åsikt eller på annat sätt vara otrevlig. Men arbeta ett år i skolan innan du sätter dig på så höga hästar. Det ÄR svårt att veta vad andra människor gör under sin arbetstid, men att jämföra lärar och förskolläraravtal är bara förödande. Det är båda pedagogiska yrken, men det skiljer sig åt på så många sätt. Största skillnaden jag upplevt är att som klasslärare är jag ensam i en klass på ex. 20 barn. Med ALLT vad det i förlängningen innebär...

• En helt vanlig mamma

Alla förskollärare borde jobba inom skolan som mentor innan man kräver samma avtal!! Däremot tåls det att titta över fsk lärarnas avtal, men det är en strid de själva får föra.

• En helt vanlig mamma

Jag har jobbat inom nåda verksamheterna. Min bedömning är att dessa båda yrken är som natt och dag. Lärarna har i genomsnitt mycket högre arbetsbörda. Planeringstiden bör inte vara densamma. I fsk har man ofta 3 pedagoger som disponerar över 6 h var i veckan. På en fsk grupp blir det 18!!!!! Timmar i veckan. Ev. Bör man se över nyttjandes av dessa timmar?

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?