• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • aussie
    Mumu skrev 2012-01-08 20:05:25 följande:
    aussie, prata med rektor om ni behöver omsorg dessa dagar. Det ska de ordna. Att fritids också har planering betyder bara att de ordnar de på annat sätt till de som behöver, om de talar om att de har ett omsorgsbehov.
    Ok, ska bli nästa gång. Lite sent påkommet nu ikväll. (alltså får man en lapp om att VI HAR STÄNGT PÅ SKOLA OCH FRITIDS med versaler och utrop utan hänvisning till något annat tänker man kanske inte i första hand på att det kanske,kanske finns ett extra fritids som man får luska ut på egen hand, i det här fallet genom FL.)
  • Bellenellen09

Jokohoness, det är lika bra att du vänjer dig vid allt gnäll. Det mesta elände här i världen beror faktiskt på den lata och inkompetenta lärarkåren som bara har lov hela tiden och smiter tidigare från jobbet..

• Mumu

aussie, jag har förstått att flera skolor gör så. Vi också, men flera ggr om året skickar vi också ut info om hur man ska bete sig om man har omsorgsbehov. Så våra föräldrar som har behov hör av sig till rektorn, men det brukar inte vara så många. Det kan ju hända att det är en enda fritidsavdelning öppen i hela skolområdet, så det kan bli både miljö, barn och pedagoger som inte barnen känner igen. Antagligen därför som många föräldrar offrar en semesterdag just för de få dagar då vi har både skola och fritids stängt.

• Denaerys

TS, jag gissar att detta har att göra med att studiedagar är till för att lärarna ska fortbilda sig och göra planering inför kommande termin, inte för att eleverna ska få ledig tid och orsaka problem för sina föräldrar?
    När är det annars lämpligt att lägga studiedagarna om inte i början av varje termin, då en hel termins lektioner ska planeras i grova drag?
    Om det alltid är så att man vet att ens egna barns skola har studiedagar de två första dagarna varje termin, så får man väl planera sin egen semesterledighet därefter alternativt spara föräldradagar så att man kan vara hemma med sina barn? I värsta fall får man väl göra som många tvingas göra, nämligen sjukanmäla sig själv de dagar det rör sig om ifall man absolut inte har dagar kvar att ta ifrån. Själv är jag ofta hemma obetalt de dagar det rör sig om när semesterdagarna är slut eller jag inte vill slösa på dem.

Att arbeta som lärare är ett vanligt arbete, men styrt av terminer på ett annat sätt än för "övriga" arbetstagare. Lektioner som ska planeras kan inte börja planeras i mars eller oktober. Då har halva terminen redan passerat. Lärare har rätt till sin ledighet precis som alla andra, och det känns lite väl underligt att föreslå att de ska förlägga sina studiedagar till sina egna sommarsemestrar eller jullov för att inte komma olägligt för andra arbetande föräldrar.
    (För övrigt skiljer det sig nog enormt mycket från skola till skola. Där jag arbetade tidigare hade vi alltid obligatoriska studiedagar för lärarna ett par dagar på varje lov - alltså under höstlov, påsklov och sportlov, så det var aldrig mer än 2-3 dagar ledigt i sträck för mig och övriga under dessa veckor).

• Oktoberräven

Visst är det ett irriterande fakta för dig som inte kan lösa detta på ett bra sätt just nu. Men som sagts innan så är planerings- eller studiedagarna viktiga för verksamheten. Det är inte så att vi sitter och fikar hela dagarna utan styr upp verksamheten. Något som är svårt att få tid för när allt rullar på.
    De flesta lärare, som har ferietjänst, dvs lediga på loven, har en viss del arbetsplatsförlagd och en annan del som är sk. förtroendetid som får förläggas vart man själv vill. I min bekantskapskrets som är full av lärare är det aldrig någon som menar att de hinner med allt på den tiden. Saker tar tid, och det måste  få göra det. För vi utbildar vår framtid. (Och även fast statistiken säger att vi halkar efter, har Sverige en bra skola, bara en annan kunskapssyn än många andra länder, en kunskap som är svår att mäta).

Ha in åtanke vad du får ifrån skolan innan du skäller eller klagar.

• Frila2
    AW76 skrev 2012-01-07 10:52:18 följande:
    Förstår att det är surt att ta 4 semesterdagar för planeringsdagarna. Men fp-dagarna då? Har allas fp-dagar tagit slut när barnet är typ 2 år, eller vad? Mina barn är 4 resp 6 år och jag har fp-dagar kvar för båda (ifs bara lägstanivådagar kvar för 6-åringen, men ändå). Och då har jag ändå tagit  2 veckor f-ledigt två somrar i rad när jag inte jobbade som lärare.
    Självklart kommer vi ta föräldradagar men jag undrar bara hur många det är som har kvar dagar så det täcker alla dessa dagar fram tills barnet fyllt 7? Här gäller det att snåla med föräldradagarna så man kan ta det så länge som det går och sedan spara semester så man har åren som kommer efter 7 års ålder men när de fortfarande är så små att de inte kan vara hemma själva.
    Vi har 100+ dagar kvar på dottern och nu fått nya för nästa barn. Det är mer att det är fruktansvärt irriterande att behöva ta alla sparade dagar när man kanske inte skulle vilja för att allt stänger. 60 dagar (som det blir mellan 2 år och 7 år) hade ju kunnat göra en rejäl semester eller tre.
  • Frila2
    dilkevir skrev 2012-01-08 15:21:04 följande:
    Jag förstår inte problemet. Studiedagar har alltid funnits och är nödvändiga för att planera verksamheten.
    Om man har behov av fritids (dvs om man arbetar och inte kan vara ledig) finns det väl jourfritids?! Ett öppet fritids i skolområdet där barn från alla skolor kan gå.
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf.

Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.
  • CocoC
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:44:51 följande:
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf.

Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.
  • Frila2
    AW76 skrev 2012-01-08 09:01:31 följande:
    Ja det har man! Men det är ingen av "kritikerna" i den här tråden som har gett någon respons på det. De bara jiddrar om att ta "sina surt förvärvade semesterdagar". Planerar man i GOD tid och säger till sin arbetsgivare så kan de inte neka en att ta fp-dagar.
    Arbetsgivaren behöver inte godkänna mer föräldraledighet än tre perioder per år och eftersom planeringsdagarna är utspridda över året (ganska självklart) så är det så att man kan bli nekad. Sedan har olika arbetsgivare olika regler. Hos min arbetsgivare får man inte ta ut föräldraledighet direkt efter en semester och tvärtom. Det innebär att jag inte får lov att ta föräldraledigt dagen efter en semesterdag och jag får inte ta semester dagen efter en föräldraledig dag. Så nej det är inte så enkelt som du vill tro.

Att planera i god tid räcker inte heller. Jag hade inte den blekaste aning om att förskolan (och sedan även skolan) var stängd så mycket som den är under året, utöver röda dagar även alla klämdagar och dessutom för planeringsdagar. Nej, jag hade ingen aning om att jag behövde ha ca 60 dagar sparade för att kunna ta under de närmaste åren. Ett misstag av mig uppenbarligen för jag räknade inte med att jag redan på BB eller under graviditeten behövde veta att förskolan har si och så många dagar stängt per år där jag normalt arbetar.
  • Polly S
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:44:51 följande:
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf. Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.

men det är ju inte skolans fel utan ngt ni får ta med kommunen?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?