Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
TS, jag gissar att detta har att göra med att studiedagar är till för att lärarna ska fortbilda sig och göra planering inför kommande termin, inte för att eleverna ska få ledig tid och orsaka problem för sina föräldrar?
När är det annars lämpligt att lägga studiedagarna om inte i början av varje termin, då en hel termins lektioner ska planeras i grova drag?
Om det alltid är så att man vet att ens egna barns skola har studiedagar de två första dagarna varje termin, så får man väl planera sin egen semesterledighet därefter alternativt spara föräldradagar så att man kan vara hemma med sina barn? I värsta fall får man väl göra som många tvingas göra, nämligen sjukanmäla sig själv de dagar det rör sig om ifall man absolut inte har dagar kvar att ta ifrån. Själv är jag ofta hemma obetalt de dagar det rör sig om när semesterdagarna är slut eller jag inte vill slösa på dem.
Att arbeta som lärare är ett vanligt arbete, men styrt av terminer på ett annat sätt än för "övriga" arbetstagare. Lektioner som ska planeras kan inte börja planeras i mars eller oktober. Då har halva terminen redan passerat. Lärare har rätt till sin ledighet precis som alla andra, och det känns lite väl underligt att föreslå att de ska förlägga sina studiedagar till sina egna sommarsemestrar eller jullov för att inte komma olägligt för andra arbetande föräldrar.
(För övrigt skiljer det sig nog enormt mycket från skola till skola. Där jag arbetade tidigare hade vi alltid obligatoriska studiedagar för lärarna ett par dagar på varje lov - alltså under höstlov, påsklov och sportlov, så det var aldrig mer än 2-3 dagar ledigt i sträck för mig och övriga under dessa veckor).