• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Petronella01

Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:31:03 följande:
    Jag menar att de kanske inte måste vara lediga från den 23:e dec till den 9:e jan, eller att de inte måste vara lediga 8 veckor på sommaren utan istället 7 veckor och 3 dagar. Det menar jag. JAG kan inte heller vara ledig hela jullovet med min dotter. Och ännu mindre om jag måste ta ledigt det första jag gör när en ny termin startar.
    Precis
  • Petronella01
    120126 A skrev 2012-01-06 23:28:57 följande:
    Du menar alltså att lärarna inte ska få vara lediga med sina barn under jullovet utan de ska planera för sitt arbete?
    Du menar alltså att det är värre att lärare missar en dag eller två med sina barn än att alla föräldrar som kanske inte alls kan vara lediga med sina barn gör det?
  • Petronella01
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
  • Lyckobebisen
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    Vad jobbar du med? Vill du jobba på din inarbetade ledighet?
    Om du på ditt arbete under veckorna konstant jobbar för många timmar obetalt och istället får ta ut dessa under reglerade former när verksamheten tillåter (som här när eleverna inte finns på plats) skulle du då vilja arbeta en eller två av dessa dagar för att någon annan tycker att du inte har rätt att vara ledig de timmar du faktiskt har arbetat in under veckorna som gått?
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter lillgrabben bf 120308
  • Lyckobebisen
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Vet du allt läraren gör?
    Vet du om läraren sitter på morgonmöte innan 8.15? Kanske är och kopierar innan? Har egna barn att lämna på omsorg innan? Planerar dagens lektioner?
    Läraren har dessutom förtroendetid på 10 timmar /vecka som får utföras vart denne vill. Och sen återigen så tvivlar jag på att du är så pass insatt att du vet om denne planerar nästkommande dag i ett personalrum, kollar upp museum för studiebesök, rättar matte eller pratar med andra föräldrar i telefon, t.ex. Bara för att läraren inte sitter i klassrummet så betyder det ju inte att arbetet inte görs någon annanstans.
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter lillgrabben bf 120308
  • Seven Costanza
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:

Men snälla du, loven är inarbetad tid = semester. När ska folk förstå det? Lärare har 45,5 timmars arbetsvecka varav 35 timmar ska vara på skolan. De jobbar under de mest intensiva perioderna ( t ex terminsstart, utvecklingssamtal, nationella prov och betygsättning) ofta till och med mer än 45,5 h /v. Dessutom finns ingen rätt till övertid. Fortfarande avundsjuk? Dessutom får knappast lärarna själva välja hur terminerna förläggs så jag förstår inte varför alla hackar på lärarna.
  • altevi

Petronella: Jag tror att du har missat en hel del angående lärares ansvarsområden och arbetstider. Läs på. Återkom sen. Jag orkar inte ens förklara.

• Seven Costanza
    Lyckobebisen skrev 2012-01-08 00:17:00 följande:
    Vad jobbar du med? Vill du jobba på din inarbetade ledighet?
    Om du på ditt arbete under veckorna konstant jobbar för många timmar obetalt och istället får ta ut dessa under reglerade former när verksamheten tillåter (som här när eleverna inte finns på plats) skulle du då vilja arbeta en eller två av dessa dagar för att någon annan tycker att du inte har rätt att vara ledig de timmar du faktiskt har arbetat in under veckorna som gått?
    Precis, folk är så dåligt insatta.
  • En skrutt

Eller hur...folk är inte så insatta som de tror..Skolan är ett spännande område eftersom alla har åsikter och vi som arbetar där har så mycket att göra att vi knappast hinner ta debatter kring vad vi egentligen gör.

Men..det var inte det jag skulle skriva..Jag skulle skriva att elevernas termin ju faktiskt börjar den 10/1..vilket innebär att de faktiskt har jullov ända till och MED den nionde.. Således börjar vår arbetstid en dag innan och planeringen är förlagd till "före terminsstart". Easy as pie 

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?