Inlägg från: En skrutt |Visa alla inlägg
  • En skrutt

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Eller hur...folk är inte så insatta som de tror..Skolan är ett spännande område eftersom alla har åsikter och vi som arbetar där har så mycket att göra att vi knappast hinner ta debatter kring vad vi egentligen gör.

Men..det var inte det jag skulle skriva..Jag skulle skriva att elevernas termin ju faktiskt börjar den 10/1..vilket innebär att de faktiskt har jullov ända till och MED den nionde.. Således börjar vår arbetstid en dag innan och planeringen är förlagd till "före terminsstart". Easy as pie 

• En skrutt

Då tycker jag att dessa mammor ska kolla de fastlagda terminsdagarna :) brukar finnas på kommunernas hemsidor. Terminernas längd är ju fastlagda och informerade i god tid innan eftersom det är någonslags praxis att ha den informationen ute redan ett läsår i förväg. Sedan brukar det väl vara så att skolorna får lägga runt 5 egna studiedagar utöver de som redan är inlagda i kalendariet..även det finns det väldigt ofta information om i god tid.
    Sen är det säkert så att det finns skolor där informationen inte fungerar så väl..men ja..så är det väl på många ställen.

Man kan ju också fundera på om man vill att eleverna ska mötas av en lärare som varit på jobbet en timme innan eleverna dyker in den första dagen, eller om det faktiskt kanske är önskvärt att lokalerna är iordningställda efter lovet.. Det brukar ju vara så att det under loven sker både storstädning, golvboning och annat som lärare ofta får ställa i ordning salarna efter.. Ja..det var bara mina tankar lite så här på kvällskvisten..   

• En skrutt
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.

*skratt* shit.. planerar du ditt jobb på semestern eller? Våra lov är inarbetad tid.. Kom igen när du gör 45timmars veckor..
  • En skrutt
    Polly S skrev 2012-01-08 00:52:07 följande:

sån här okunnighet gör mig beklämd.

Eller hur.. Det är sorgligt att se sådana inlägg..ibland är det så ledsamt att se att folk som har åsikter om något så viktigt som skolan inte ens ids sätta sig in i det de vill diskutera..Man undrar om de verkligen är intresserade av sina barns skolgång
  • En skrutt

Men..sen kan jag ju själv som arbetar i skolan tycka att det kanske borde gå att synka så att det i alla fall finns barnomsorg tillgänglig på skolans studiedagar. Det finns det inte i vår kommun alla dagar..och det ÄR ett problem. Men det är inte en fråga som rör lärares arbetstid, utan det är en fråga man ska lyfta uppåt, till de nämnder och förvaltningar som handhar frågor om barnomsorg och utbildning inom resp. kommun.. Så TS: jag förstår vad du menar med att det är jobbigt att behöva ta ledigt en extra dag. Det drabbar ju i en del fall de av oss lärare som har barn i barnomsorg som är stängd vår första arbetsdag..och det drabbar ju i förlängningen mina elevers första skoldag..så ja..kommunernas planering kan man väl ifrågasätta ibland. Det jag reagerar emot är alltså att många tycker att lärare "som ändå är så mycket lediga (yeah..right)" ska arbeta på ledig och inarbetad tid!  

• En skrutt

Fiona M: Förmodligen för att folk inte har en susning om att kommunerna är de som sitter med den övergripande planeringen..:-P Nu kanske jag verkar för vresig..men jag tror faktiskt att många tror att skolor bestämmer helt själva över sådant här

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?