• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • älskarlivet81
    CocoC skrev 2012-01-07 23:00:40 följande:
    Hos oss har jullovet varit mellan 23/12 - 9/1. Jag har varit ledig mellan 23/12 - 8/1. På måndag måste jag börja jobba. Men då är det planeringsdag i skolan. Jag hade verkligen föredragit att planeringsdagen hade varit i onsdags och att barnen började på måndagen istället. Och det är ju tydligen möjligt att göra så. Att sommarlovet börjar en dag tidigare är ett lättare "problem" att lösa, åtminstone i vår familj.
    Fast terminen börjar inte förrän på tisdag.. Så det är ju en planeringsdag INNAN barnen börjar terminen..

Varför ska vi lärare behöva jobba innan? När terminen ser ut som den gör? Alltså, terminen börjar ju 10/1! 
  • CocoC
    älskarlivet81 skrev 2012-01-07 23:01:54 följande:
    Fast terminen börjar inte förrän på tisdag.. Så det är ju en planeringsdag INNAN barnen börjar terminen..

Varför ska vi lärare behöva jobba innan? När terminen ser ut som den gör? Alltså, terminen börjar ju 10/1! 
    Jag kommenterade bara Tuffens inlägg och tyckte det var bra att det gick att lösa på ett annat sätt. För om man läser tråden får man lätt uppfattningen att det inte går. 
  • Fenixen

Det kanske varit uppe förut i tråden men har man rätt att få tillfällig föräldrarpenning om man är hemma med barnet på studiedagen?

• Husis
    Fenixen skrev 2012-01-07 23:26:56 följande:

Det kanske varit uppe förut i tråden men har man rätt att få tillfällig föräldrarpenning om man är hemma med barnet på studiedagen?

Nej, inte om du inte falskanmäler barnet som sjukt....
  • Mumu

CocoC, klart det går. Men det är inte många lärare eller skolor eller kommuner som tycker det är en bra lösning eftersom 1. lärarna vill ha en sammanhängande ledighet när de tar ut sin inarbetade komptid, 2. skolorna vill underlätta för föräldrar genom att INTE sprida ut studiedagarna mer under terminen än de gör (eftersom även majoriteten av föräldrarna också föredrar denna lösning) samt eftersom de ser behovet av att planeringsdag i anslutning till terminsstart och 3. kommunerna vill att lärarnas arbetstid ska ligga när det är verksamhet i skolan, eftersom lärare i skolan under fler lovdagar än nu innebär att ledighet för lärarna måste tas ut under annan tid och det kostar pengar.

Om det är så svårt att vara borta en dag extra från jobbet så föreslår jag att man antingen jobbar nån dag innan lovet slutar och har sina barn på fritids då, eftersom det är öppet under lov. Eller att man ringer till rektor och talar om att man behöver omsorg på planeringsdagen, för de är nämligen skyldiga att fixa omsorg vid behov. Det kan bli på en annan skolas fritids, men omsorg kan alltid ordnas.

• CocoC
    Fenixen skrev 2012-01-07 23:26:56 följande:

Föräldrapenning kan man ju ta om man har dagar kvar och barnet inte är över 8 år. Men problemet var nog snarare att man är borta ytterligare en dag från jobbet när man precis har varit hemma på jullov, inte hur man ska få betalt för den dagen. 
  • CocoC
    Mumu skrev 2012-01-07 23:30:14 följande:
    CocoC, klart det går. Men det är inte många lärare eller skolor eller kommuner som tycker det är en bra lösning eftersom 1. lärarna vill ha en sammanhängande ledighet när de tar ut sin inarbetade komptid, 2. skolorna vill underlätta för föräldrar genom att INTE sprida ut studiedagarna mer under terminen än de gör (eftersom även majoriteten av föräldrarna också föredrar denna lösning) samt eftersom de ser behovet av att planeringsdag i anslutning till terminsstart och 3. kommunerna vill att lärarnas arbetstid ska ligga när det är verksamhet i skolan, eftersom lärare i skolan under fler lovdagar än nu innebär att ledighet för lärarna måste tas ut under annan tid och det kostar pengar.

Om det är så svårt att vara borta en dag extra från jobbet så föreslår jag att man antingen jobbar nån dag innan lovet slutar och har sina barn på fritids då, eftersom det är öppet under lov. Eller att man ringer till rektor och talar om att man behöver omsorg på planeringsdagen, för de är nämligen skyldiga att fixa omsorg vid behov. Det kan bli på en annan skolas fritids, men omsorg kan alltid ordnas.
    Det är möjligt att det är som du säger men jag tyckte ÄNDÅ att det var intressant att se att det gick att göra på ett annat sätt och att det finns skolor som gör på det sättet.

• Mumu

Javisst, det är alltid intressant att se att det finns olika lösningar på saker och ting! Och det är ingen regel att studiedagar alltid ska ligga i anslutning till lov heller, det är långtifrån alla skolor som har det så, speciellt i början av vårterminen (även om det verkar ha blivit väldigt vanligt de senaste åren). Så skillnader finns det.

Grejen är bara att det vissa ser som ett problem ser andra som en fördel och så länge de som ser det som ett problem inte förmår kanalisera sina känslor kring detta på ett mer produktivt sätt än att skriva i en tråd på familjeliv så lär det inte bli nån ändring heller.

Men nu har jag många gånger i tråden skrivit två alternativa lösningar på problemet, lösningar som man själv lätt som förälder kan testa. Men INGEN respons på detta får jag! Får mig att misstänka att några egentligen inte är så intresserade av en lösning på problemet i trådstarten, utan mest vill gnälla.

Lärarnas arbetstid har ju också kommit i fokus i diskussionen, trots att det här faktiskt är en barnomsorgsfråga som inte har ett skit med lärare att göra, men det tänker jag tolka som att många är okunniga om olika ansvar och olika yrkesroller i skolan.

• Mamma 03 09

Här börjar terminen på måndag men då har lärarna studiedag så då börjar dom på tisdag, å då är både skola, fritids och dagis stängt.

Det som stör mej en  helt del är att jag själv studerar på Komvux(inom samma kommun), och vi börjar på måndag med ett obligatoriskt möte där merparten av "eleverna" har barn i skola/fritids/dagis som dom inte har tillgång till då.

Tänk då om dom varit så smarta att båda skolstarterna varit samma dag

Mina Hjärtan.. Casper 030505 Ronja 091029
  • Husis
    Mamma 03 09 skrev 2012-01-07 23:56:14 följande:
    Här börjar terminen på måndag men då har lärarna studiedag så då börjar dom på tisdag, å då är både skola, fritids och dagis stängt.

Det som stör mej en  helt del är att jag själv studerar på Komvux(inom samma kommun), och vi börjar på måndag med ett obligatoriskt möte där merparten av "eleverna" har barn i skola/fritids/dagis som dom inte har tillgång till då.

Tänk då om dom varit så smarta att båda skolstarterna varit samma dag
    När jag jobbade i grundskolan tyckte jag att det var kanonbra med planeringsdag innan eleverna kom. Man hann inte med någon vettig planering för terminsstarten annars.

På komvux (i min kommun) har de flesta lärarna semestertjänst och alltså inte jullov, etc. Då väljer man själv om man vill lägga sin planering ett par dagar innan eleverna kommer på våren, eller precis före jul, när eleverna har slutat.

Två helt olika sätt att jobba, båda är bra på sitt sätt. 
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?