• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Lisa med barn

Det är ju självklart för att lärarna ska få en mjukstart på terminen. De har ju latat sig i två veckor. Hur svårt skulle det inte vara att chocka kropp och hjärna med heltidsarbete?

• Fins Mamma
    En skrutt skrev 2012-01-08 00:58:49 följande:
    Men..sen kan jag ju själv som arbetar i skolan tycka att det kanske borde gå att synka så att det i alla fall finns barnomsorg tillgänglig på skolans studiedagar. Det finns det inte i vår kommun alla dagar..och det ÄR ett problem. Men det är inte en fråga som rör lärares arbetstid, utan det är en fråga man ska lyfta uppåt, till de nämnder och förvaltningar som handhar frågor om barnomsorg och utbildning inom resp. kommun.. Så TS: jag förstår vad du menar med att det är jobbigt att behöva ta ledigt en extra dag. Det drabbar ju i en del fall de av oss lärare som har barn i barnomsorg som är stängd vår första arbetsdag..och det drabbar ju i förlängningen mina elevers första skoldag..så ja..kommunernas planering kan man väl ifrågasätta ibland. Det jag reagerar emot är alltså att många tycker att lärare "som ändå är så mycket lediga (yeah..right)" ska arbeta på ledig och inarbetad tid!  
    sen har vi de föräldrar med fler barn som  efterfrågar just det du skrev, En enda dag som ALLA barnomsroger/skolor har stängt på. Som det är nu kan ju en verksamhet ha stängt en måndag, en annan tisdag osv...

På skolan jag jobbar kan det ej vara öppet på fritids då det finns fritidsped som arbetar i klasser som därför måste få vara med på gemensam planering odyl.
  • Emeli
    CocoC skrev 2012-01-07 22:50:23 följande:
    Tyckte att Tuffen skrev att de började arbeta i onsdags och att barnen kommer på måndag. Jag bara antog att det var planeringsdagar för lärarna förra veckan, då. Innan barnen kommer. Precis som ts och jag bland andra har efterlyst. Men som sagt, intressant att se att det faktiskt är genomförbart. 
    Men lärarna har fortfarande 194 arbetsdagar och eleverna 176 skoldagar per år. Sannolikt betyder det kortare jullovet i den kommunen ett längre sommarlov. Några föredrar det ena, några föredrar det andra.
  • Xay1de

Nu har jag inte läst hela tråden, jag orkar ärligt talat inte läsa alla inkompetenta inlägg om hur lärare ska arbeta för att det ska passa alla föräldrar. Jag har förklarat det tusentals gånger och jag orkar inte mer.

Naturligtvis kan vi inte ha planeringsdagar INNAN vårterminen börjar, då jullovet alltid avslutas i samband med trettondagshelgen. Eller ska vi in och arbeta röda dagar? Sportlovet arbetar vi på, åtminstone två-tre dagar. För några år sedan lyckades vi förhandla till det så att vi var lediga hela sportlovet eftersom lärare också har barn som är lediga och gärna vill åka iväg under lovet. Det resulterade i att vi fick lägga kompetensutveckling och studiedagar långt efter att eleverna gått på sommarlov. Jag tror vi jobbade fram till någon dag innan midsommar om jag inte minns helt fel.

Uppenbarligen måste vi kunna starta terminerna med planeringsdagar, eller ska vi planera början av höstterminen i april och vårterminen i oktober? Hur tänker folk?

TS tycker det är segt att lägga in semester då vi har planeringsdagar. Gissa hur ofta jag kan söka ledigt mitt i en termin för att jag vill göra nåt med mina barn? Just det...aldrig. Då skulle jag bara göra mig själv en extrem otjänst.

Så alla lov som TS pratar om att hon "ska" vara ledig med sina barn sitter jag på jobbet och arbetar medan mina barn är på förskolan....

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • AW76
    Fenixen skrev 2012-01-07 23:26:56 följande:

Det kanske varit uppe förut i tråden men har man rätt att få tillfällig föräldrarpenning om man är hemma med barnet på studiedagen?

Ja det har man! Men det är ingen av "kritikerna" i den här tråden som har gett någon respons på det. De bara jiddrar om att ta "sina surt förvärvade semesterdagar". Planerar man i GOD tid och säger till sin arbetsgivare så kan de inte neka en att ta fp-dagar.
  • AW76
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Men det var då fan vad ni spionerar! HUR vet du var läraren håller hus? Tror ni att vi alltid är tillgängliga i klassrummet? Vi kan vara i personalrummet, datarummet (om det finns något), kopieringsrummet eller på toa för guds skull!

Helt sanslösa fördomar du har! 
  • Xay1de
    nika skrev 2012-01-07 02:20:37 följande:
    Full förståelse bara de planerar sin verksamhet runt din.

Om du vill ha dina ungar på skola i stället för hemma på lov får du väl skicka dem på internatskola. Skola är ingen barntillsyn. Det är utbildning och ungarnas arbetsplats. Det är du som ska anpassa dig efter skolan och inte tvärtom.
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • AW76
    AW76 skrev 2012-01-08 09:06:37 följande:
    Men det var då fan vad ni spionerar! HUR vet du var läraren håller hus? Tror ni att vi alltid är tillgängliga i klassrummet? Vi kan vara i personalrummet, datarummet (om det finns något), kopieringsrummet eller på toa för guds skull!

Helt sanslösa fördomar du har! 
    Eller man kan ha gått hem och planerat.

Petronella01:
    Du vet att en stor del av en lärares jobb är planering, va? Men du verkar tro att det bara är de faktiska lektionerna som är jobb. Alltså, att sitta och säga att en lärare har "slappa arbetstider" och mena att "läraren aldrig är på plats" (Hur fan man nu vet det??), det får mig att se rött! 
  • MintMint

Jag tycker att det är konstigt att det verkar vara så många som verkar vara ovetandes om att det kommer studiedagar. Vi brukar få information om alla lovdagar/studiedagar/läsårstider under våren/sommaren el. senast vid terminsstart, får inte alla det? För det verkar som att en del tycker att skolor/förskolor/fritids bara slänger in planeringsdagar hipp som happ. Det borde inte komma som en chock NU att det är studiedag imorgon. Det borde ni ju ha känt till sen minst ett halvår tillbaka och således planerat för det.

Sen är det många som klagar på att fritids är stängt. Alternativet är ju att man tar in vikarier den dagen då, men då är jag övertygad om att det skulle vara klagomål på det också för att barnet inte får ha sina vanliga (kända) pedagoger på plats. Dessutom är det ganska kostsamt att ta in vikarier, det finns inte obegränsat med pengar att ta av heller. Och då måste den kostnaden dras in någon annanstans.

• Äppelpaj80

Blir så less på okunniga människor som skrivit flera inlägg här. Jag är gift med en föredetta lärare och jag vet precis hur mycket de slitet för sin semester. Min man var tom inne på söndagarna vid en tidpunkt för att det var kaos i klassen och han hann inte med sitt arbete på vardagarna då det upptogs av att ringa föräldrar och sitta i krismöten m.m. Ni som tror att lärare har slappa dagar och oflrtjänt senester kan ju fundera på varför läraryrket är det yrke som flest väljer att lämna och skola om sig ifrån. :-/ Min man är inte lärare längre och hälften av de lärare jag är bekant med har planer på att skola om sig!

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?