Inlägg från: Xay1de |Visa alla inlägg
  • Xay1de

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Nu har jag inte läst hela tråden, jag orkar ärligt talat inte läsa alla inkompetenta inlägg om hur lärare ska arbeta för att det ska passa alla föräldrar. Jag har förklarat det tusentals gånger och jag orkar inte mer.

Naturligtvis kan vi inte ha planeringsdagar INNAN vårterminen börjar, då jullovet alltid avslutas i samband med trettondagshelgen. Eller ska vi in och arbeta röda dagar? Sportlovet arbetar vi på, åtminstone två-tre dagar. För några år sedan lyckades vi förhandla till det så att vi var lediga hela sportlovet eftersom lärare också har barn som är lediga och gärna vill åka iväg under lovet. Det resulterade i att vi fick lägga kompetensutveckling och studiedagar långt efter att eleverna gått på sommarlov. Jag tror vi jobbade fram till någon dag innan midsommar om jag inte minns helt fel.

Uppenbarligen måste vi kunna starta terminerna med planeringsdagar, eller ska vi planera början av höstterminen i april och vårterminen i oktober? Hur tänker folk?

TS tycker det är segt att lägga in semester då vi har planeringsdagar. Gissa hur ofta jag kan söka ledigt mitt i en termin för att jag vill göra nåt med mina barn? Just det...aldrig. Då skulle jag bara göra mig själv en extrem otjänst.

Så alla lov som TS pratar om att hon "ska" vara ledig med sina barn sitter jag på jobbet och arbetar medan mina barn är på förskolan....

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • Xay1de
    nika skrev 2012-01-07 02:20:37 följande:
    Full förståelse bara de planerar sin verksamhet runt din.

Om du vill ha dina ungar på skola i stället för hemma på lov får du väl skicka dem på internatskola. Skola är ingen barntillsyn. Det är utbildning och ungarnas arbetsplats. Det är du som ska anpassa dig efter skolan och inte tvärtom.
  • Xay1de
    MintMint skrev 2012-01-14 07:20:34 följande:
    Jag kan förstå att det kan ställa till det ibland med planeringsdagar. Det gör det ju för oss lärare också (jag är glad att jag inte bor ihop med en lärare, för barnens pappa får alltid vara ledig om det är planeringsdagar). "Skyll dig själv" - attityden tror jag kommer från att vi ofta får "försvara" oss mot andras attityd. Att vi ska in och jobba, när vi är lediga för att då passar det andra bättre. Eller att vi minsann har tillräckligt mycket lov ändå, så vi behöver inte vara lediga hela jullovet osv. Andra gnäller hela tiden på att det är så jobbigt att tvingas ta ledigt, och i samma andetag så kommer det att vi lärare har det så jäkla bra som har så mycket "ledigt".

Men jag hoppas att det har framkommit i den här tråden hur vårt yrke fungerar, och jag hoppas att åtminstone någon person har förstått att vi inte har så mycket ledigt som folk tror. Vi har mer ledig tid än andra, men det beror ju på att vi jobbar mer än andra när vi jobbar. Fungerar inte det ungefär på samma sätt för människor som jobbar på båtar? De jobbar ofta en vecka och sen lediga en vecka. Eller människor som jobbar skift. Jag har vänner som jobbar skift, och de har ledigt långa perioder emellanåt. Och jobbar desto mer, när de jobbar. Men det är inte ofta som någon säger att de som jobbar på båtar har det minnsann så himla bra, för de är ju lediga jättemycket. Eller att de som jobbar skift har det bra, för de får en massa ledigheter. Men det går alldeles utmärkt att säga det om lärare?

(Detta är inte enbart riktat till dig "Frila2", utan bara en förklaring till varför man reagerar som man gör.)
    Bra skrivet! Inte sjutton är det någon som ifrågasätter min mans lediga vecka efter att han har jobbat ömsom natt/dag i tre veckor. Men när jag har semester under sommaren, eller är ledig sååååååå länge under julen fattar folk ingenting. Jag förstår verkligen inte varför det är så svårt för icke-lärare att förstå att vi inte jobbar 40 h/ veckan. Vi jobbar inte ens 45/h i veckan, vilket vi egentligen SKA göra. Jag skulle aldrig hinna nåt på jobbet om jag bara var där 35 h/vecka. Hemma far det runt två vilda barn som torra skinn efter väggarna, så förtroendetiden...ja, inte får man mycket gjort hemma iaf. Då sitter jag hellre kvar på jobbet nån extra timme.

Men alla ni som tror att det är så himla enkelt får jättegärna följa med mig en dag på jobbet, det är bara att höra av sig!
  • Xay1de
    Tack, den värmde. Det spelar ingen roll att både jag och min man arbetar 75 %, röda dagar kommer och röda dagar kommer att hamna på vår lott vissa år. Det går liksom inte att komma ifrån när man arbetar på vårdavdelning eller annan omsorg. Hade jag kunnat arbeta 45h/v och garanterat vara ledig varje julafton hade jag gjort det.

Var god och jämför inte mina barn med hundar. Jag har ingenstans i denna långa diskussion varit oförskämd mot någon. Hur kan du med att skriva att jag anser att mina barn kommer i vägen för mitt arbete? Hur kan du vara så in i helvete oförskämd! Jag väljer alltid mina barn före andra människor och mig själv men även jag behöver mat på bordet för mina barn och jag är tacksam att jag har ett arbete som jag älskar. Jag är glad varje gång jag har kunnat minska lidandet för en döende person eller varit den som gett behandlingar som fått en cancersjuk att bli frisk.
    Jag hoppas att du och vissa andra här inte är representativa för hur lärarkåren tänker och känner och tacksam för att mina kollegor har en grundlig utbildning inom etik. Jag skulle inte kränka människor så som du precis gjort! 
    Ursäkta, men du kan inte ha läst tråden. Tror du på fullaste allvar att det finns en enda lärare som med gott samvete bara jobbar 45/v? Ja, jag är ledig varje julafton, jag har även en bakgrund som uska så jag är precis lika van vid att jobba storhelger som jag är vid att vara ledig. Du kan faktiskt söka ledigt PRECIS när du vill. Jag kan ALDRIG söka ledigt. Det finns inte i denna värld. Jag tycker inte synd om mig själv, jag älskar mitt jobb, men till skillnad från dig kommer jag aldrig kunna vara med på mina barns skolavslutningar, julfester, pysselkvällar och andra grejer som förekommer i skolans värld eftersom jag själv jobbar alla de dagarna och planerar egna aktiviteter för mina elever.

Om jag skulle jobba strikt efter mitt arbetstidsschema den här terminen skulle det innebära att jag skulle vara tvungen att göra mer än 90% av all planering och efterarbete på min förtroendetid, dvs tio timmar i veckan. Jag har småbarn och en man som jag gärna umgås med när jag inte är på jobbet.

Även om både du och jag har ett jobb som kräver mycket psykiskt kan du faktiskt rent tekniskt släppa ditt jobb när du kommer hem, om du nu inte jobbar jour. Jag jobbar DYGNET RUNT. Rätt var det är så ringer det en elev hem och gråter när jag sitter och käkar middag för att mamma/pappa har slängt ut dom och dom inte har någonstans att ta vägen och de vet inte vad de ska göra. Någon ringer och har panik för att de varit sjuka och inte vet vad som ska läsas in till ett prov, någon ringer och säger att de är så deprimerade att de inte orkar ta sig upp ur sängen, än mindre ta sig till skolan...
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?