Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
Nu har jag inte läst hela tråden, jag orkar ärligt talat inte läsa alla inkompetenta inlägg om hur lärare ska arbeta för att det ska passa alla föräldrar. Jag har förklarat det tusentals gånger och jag orkar inte mer.
Naturligtvis kan vi inte ha planeringsdagar INNAN vårterminen börjar, då jullovet alltid avslutas i samband med trettondagshelgen. Eller ska vi in och arbeta röda dagar? Sportlovet arbetar vi på, åtminstone två-tre dagar. För några år sedan lyckades vi förhandla till det så att vi var lediga hela sportlovet eftersom lärare också har barn som är lediga och gärna vill åka iväg under lovet. Det resulterade i att vi fick lägga kompetensutveckling och studiedagar långt efter att eleverna gått på sommarlov. Jag tror vi jobbade fram till någon dag innan midsommar om jag inte minns helt fel.
Uppenbarligen måste vi kunna starta terminerna med planeringsdagar, eller ska vi planera början av höstterminen i april och vårterminen i oktober? Hur tänker folk?
TS tycker det är segt att lägga in semester då vi har planeringsdagar. Gissa hur ofta jag kan söka ledigt mitt i en termin för att jag vill göra nåt med mina barn? Just det...aldrig. Då skulle jag bara göra mig själv en extrem otjänst.
Så alla lov som TS pratar om att hon "ska" vara ledig med sina barn sitter jag på jobbet och arbetar medan mina barn är på förskolan....