• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • AW76
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:58:56 följande:
    Arbetsgivaren behöver inte godkänna mer föräldraledighet än tre perioder per år och eftersom planeringsdagarna är utspridda över året (ganska självklart) så är det så att man kan bli nekad. Sedan har olika arbetsgivare olika regler. Hos min arbetsgivare får man inte ta ut föräldraledighet direkt efter en semester och tvärtom. Det innebär att jag inte får lov att ta föräldraledigt dagen efter en semesterdag och jag får inte ta semester dagen efter en föräldraledig dag. Så nej det är inte så enkelt som du vill tro.

Att planera i god tid räcker inte heller. Jag hade inte den blekaste aning om att förskolan (och sedan även skolan) var stängd så mycket som den är under året, utöver röda dagar även alla klämdagar och dessutom för planeringsdagar. Nej, jag hade ingen aning om att jag behövde ha ca 60 dagar sparade för att kunna ta under de närmaste åren. Ett misstag av mig uppenbarligen för jag räknade inte med att jag redan på BB eller under graviditeten behövde veta att förskolan har si och så många dagar stängt per år där jag normalt arbetar.
    Jo, med en god planering är det precis så enkelt "som jag tycks tro". Finns ett talesätt här som jag tycker är passande: "Är glaset halvtomt eller halvfullt", vilket representerar en negativ mot en positiv syn.

Går man in med en negativ inställning, som ts med flera, ja då blir det jävligt jobbigt och surt. Går man in med en positiv inställning, så ser man att det mesta löser sig faktiskt! Välj själv!
  • aussie

Precis så. Redan då du sajnar upp på en nätdejtsida är det dags att sätta resultaten, av eventuell avkomma till följd av den eventuella träffen, i både förskola, skola och bostadskö. Så har man inget att klaga på sen. Välj själv.

• aussie

suttit i kommunens barnomsorgs telefonväxel nu ett bra tag..."vet inget"....kopplas om...ingen vet...kopplas om...inget svar...telefonist igen....kopplas om...ingen kan svara på vad det finns för barnomsorg...

Så svar till er som säger att kommunen SKA fixa extra fritids.

ringer försäkringskassan. Inte rätt till vare sig vab eller semesterdagar.

Roligt med studiedagar. Tappar ca 12 000 i inkomstbortfall pg av skollovet över jul. Och sen det här. Det blir soc direkt. Tack.

• cloudberry79
    aussie skrev 2012-01-09 10:11:03 följande:
    suttit i kommunens barnomsorgs telefonväxel nu ett bra tag..."vet inget"....kopplas om...ingen vet...kopplas om...inget svar...telefonist igen....kopplas om...ingen kan svara på vad det finns för barnomsorg...

Så svar till er som säger att kommunen SKA fixa extra fritids.

ringer försäkringskassan. Inte rätt till vare sig vab eller semesterdagar.

Roligt med studiedagar. Tappar ca 12 000 i inkomstbortfall pg av skollovet över jul. Och sen det här. Det blir soc direkt. Tack.
    Här måste man anmäla om man ska ha jour senast kring lucia för att verksamheten ska kunna planeras, för oss fanns jour alla dagar utom röda dagar (och har man kommunal omsorg ska det vara så också), så det är bara ren oförmåga att planera och ta reda på information i förväg som gör att man hamnar i en sådan sits. Vi har turen att ha släkt och vänner nära, så min syster är och tar hand om sonen idag. Han hade kunnat vara på förskola, men då på jouren om det verkligen hade behövts, men då ska det anmälas senast 15 december som sagt.
    If you love me - please don't feed me!
  • MintMint
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:58:56 följande:
    Arbetsgivaren behöver inte godkänna mer föräldraledighet än tre perioder per år och eftersom planeringsdagarna är utspridda över året (ganska självklart) så är det så att man kan bli nekad. Sedan har olika arbetsgivare olika regler. Hos min arbetsgivare får man inte ta ut föräldraledighet direkt efter en semester och tvärtom. Det innebär att jag inte får lov att ta föräldraledigt dagen efter en semesterdag och jag får inte ta semester dagen efter en föräldraledig dag. Så nej det är inte så enkelt som du vill tro.

Att planera i god tid räcker inte heller. Jag hade inte den blekaste aning om att förskolan (och sedan även skolan) var stängd så mycket som den är under året, utöver röda dagar även alla klämdagar och dessutom för planeringsdagar. Nej, jag hade ingen aning om att jag behövde ha ca 60 dagar sparade för att kunna ta under de närmaste åren. Ett misstag av mig uppenbarligen för jag räknade inte med att jag redan på BB eller under graviditeten behövde veta att förskolan har si och så många dagar stängt per år där jag normalt arbetar.
    60 dagar? Hur räknar du då? För jag har aldrig varit med om att barnomsorgen och skolbarnomsorgen stänger så mycket. Det är absolut ingen regel att de stänger på klämdagar (det ligger sällan någon planeringsdag då), det är nog snarare så att de stänger om ingen påtalar att de har behov av barnomsorg. Sen brukar det väl allt som oftast röra sig om ca 2 planeringsdagar/läsår som all verksamhet stänger (jag har i alla fall aldrig upplevt fler, och då har jag erfarenhet av fyra olika kommuner).

Och om ni inte får ta föräldraledigt i anslutning till semester - ta inte ut semester strax före en planeringsdag då. Problemet löst.
  • dilkevir
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:44:51 följande:
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf.

Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.
    Oj, det var många förskolor! I hela stadsdelen finns det kanske 50 förskolor men det är bara ca 6 st per förskoleområde (vilket är ungefär samma sak som varje liten förort). Så här finns det alltid tillgång till en förskola som 6 förskolor ska samsas om. Vilket inte är något problem eftersom de flesta är lediga såna dagar. 
    Nu var det ju skolor ts pratade om, och det är ungefär samma sak med det fast det finns färre skolor. Så gör de även på somrarna. De övriga skolorna har stängt samma veckor och jourfritids har öppet för alla som har behov.  
  • Edwina

Det kan se väldigt olika ut i varje kommun. I Solna kommun finns avtal så att personalen har rätt att vara ledig klämdagar (om verksamheten tillåter, i annat fall har personalen rätt att ta ut motsvarande dag vid vanlig dag när det är full grupp.) En del förskolor stänger därmed men jourförskola finns.

• Frila2
    AW76 skrev 2012-01-09 07:46:54 följande:
    Jo, med en god planering är det precis så enkelt "som jag tycks tro". Finns ett talesätt här som jag tycker är passande: "Är glaset halvtomt eller halvfullt", vilket representerar en negativ mot en positiv syn.

Går man in med en negativ inställning, som ts med flera, ja då blir det jävligt jobbigt och surt. Går man in med en positiv inställning, så ser man att det mesta löser sig faktiskt! Välj själv!
    Men hur menar du nu? Om jag behöver ta föräldraledigt vid jul, alla röda dagar runt julafton, trettonhelgen, påsk mm så är det redan då tre olika perioder av föräldraledigt. Mer än så behöver min arbetsgivare inte bevilja. Så NEJ det är inte alls så enkelt när det då utöver detta slängs in 2 planeringsdagar per termin. Hur kan min attityd och inställning göra någon skillnad? Ger det mig fler semesterdagar? Ger det min arbetsgivare en känsla av att japp, just idag ska vi ändra våra rutiner. Kan tillägga att min arbetsgivare har sådär 15 000 anställda.
  • Frila2
    MintMint skrev 2012-01-09 19:13:31 följande:
    60 dagar? Hur räknar du då? För jag har aldrig varit med om att barnomsorgen och skolbarnomsorgen stänger så mycket. Det är absolut ingen regel att de stänger på klämdagar (det ligger sällan någon planeringsdag då), det är nog snarare så att de stänger om ingen påtalar att de har behov av barnomsorg. Sen brukar det väl allt som oftast röra sig om ca 2 planeringsdagar/läsår som all verksamhet stänger (jag har i alla fall aldrig upplevt fler, och då har jag erfarenhet av fyra olika kommuner).

Och om ni inte får ta föräldraledigt i anslutning till semester - ta inte ut semester strax före en planeringsdag då. Problemet löst.
    Att inte ta ut semester innan föräldraledig innebär ju att ännu fler föräldradagar går åt vilket innebär att föräldradagarna tar slut ännu fortare. Det är ju ofta många dagar i rad som ska täckas för. Det var även ett svar till någon som hade som förslag att man kunde kombinera semesterdagar och föräldradagar för att få det att gå ihop.
    60 dagar på 5-6 år alltså. Inte på ett år.

Men tänk er själva om ni enligt schema jobbar 23:e, 24:e, 25:e och 26:e december. Då har man endast möjlighet till förskola den 23:e (under förutsättning att det infaller en vardag. Det innebär 3 dagar som måste tas ledigt på något sätt. Tänk er påsk, då är förskolan stängd fredag, lördag, söndag och måndag. Det innebär två dagar (fre och mån) som vi med obekväm arbetstid måste ta semester eller föräldradagar. Trettondagsafton var en torsdag vilket innebär att trettondagen var en fredag = stängd förskola. Hos oss hade vi även stängt igår pga planeringsdag. Det är ytterligare två dagar (fredag och måndag) som vi måste ta semester eller föräldraledigt. Bara dessa exempel ger 7 dagar där jag och min man normalt arbetar och då förskolan är stängd. Det fortsätter så här under året. Det handlar inte om planering eller brist på sådan. Det handlar om att det inte finns någon bra lösning för oss som arbetar när de flesta är lediga mer än att ta ledigt på något sätt.
  • Äppelpaj80

Frida två- Förstår att det är jobbigt när man jobbar inom vården och ännu mer när båda gör det. Men har du alltid schemalagd över jul, trettondagsafton osv? Hur som helst borde du och din man kunna ta ut 4 semesterdagar var de dagar som detta gäller? Alltså spara 4 dagar från den vanliga semestern så ni kan vara lediga med barnen på dessa helger.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?