MintMint skrev 2012-01-09 19:13:31 följande:
60 dagar? Hur räknar du då? För jag har aldrig varit med om att barnomsorgen och skolbarnomsorgen stänger så mycket. Det är absolut ingen regel att de stänger på klämdagar (det ligger sällan någon planeringsdag då), det är nog snarare så att de stänger om ingen påtalar att de har behov av barnomsorg. Sen brukar det väl allt som oftast röra sig om ca 2 planeringsdagar/läsår som all verksamhet stänger (jag har i alla fall aldrig upplevt fler, och då har jag erfarenhet av fyra olika kommuner).
Och om ni inte får ta föräldraledigt i anslutning till semester - ta inte ut semester strax före en planeringsdag då. Problemet löst.
Att inte ta ut semester innan föräldraledig innebär ju att ännu fler föräldradagar går åt vilket innebär att föräldradagarna tar slut ännu fortare. Det är ju ofta många dagar i rad som ska täckas för. Det var även ett svar till någon som hade som förslag att man kunde kombinera semesterdagar och föräldradagar för att få det att gå ihop.
60 dagar på 5-6 år alltså. Inte på ett år.
Men tänk er själva om ni enligt schema jobbar 23:e, 24:e, 25:e och 26:e december. Då har man endast möjlighet till förskola den 23:e (under förutsättning att det infaller en vardag. Det innebär 3 dagar som måste tas ledigt på något sätt. Tänk er påsk, då är förskolan stängd fredag, lördag, söndag och måndag. Det innebär två dagar (fre och mån) som vi med obekväm arbetstid måste ta semester eller föräldradagar. Trettondagsafton var en torsdag vilket innebär att trettondagen var en fredag = stängd förskola. Hos oss hade vi även stängt igår pga planeringsdag. Det är ytterligare två dagar (fredag och måndag) som vi måste ta semester eller föräldraledigt. Bara dessa exempel ger 7 dagar där jag och min man normalt arbetar och då förskolan är stängd. Det fortsätter så här under året. Det handlar inte om planering eller brist på sådan. Det handlar om att det inte finns någon bra lösning för oss som arbetar när de flesta är lediga mer än att ta ledigt på något sätt.