• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MariaElionora

Det intressanta tycker jag är lärarna påstår att de jobbar minst 50h i veckan men ändå knappt hinner. I förskolan får man inte ens ut all sin planering och måste använda fritiden för i förskolan krävs också mycket planering och görs det inte så klagar föräldrar och ledningen. Vi sliter också många gånger i 45 h/v och får max lite komp för det men inga lov utan det kan bli en förmiddag eller eftermiddag någon gång när det passar verksamheten. Jag förstår att lärarna vill ha det bättre men varför kan ni inte ens se och erkänna det privilegium ni faktiskt har?

• nika
    MariaElionora skrev 2012-01-17 20:43:18 följande:
    Det intressanta tycker jag är lärarna påstår att de jobbar minst 50h i veckan men ändå knappt hinner. I förskolan får man inte ens ut all sin planering och måste använda fritiden för i förskolan krävs också mycket planering och görs det inte så klagar föräldrar och ledningen. Vi sliter också många gånger i 45 h/v och får max lite komp för det men inga lov utan det kan bli en förmiddag eller eftermiddag någon gång när det passar verksamheten. Jag förstår att lärarna vill ha det bättre men varför kan ni inte ens se och erkänna det privilegium ni faktiskt har?

De som arbetar som lärare är inte priviligerade. De gör ett arbete och får ersättning för det.

Om du anser att du har en oskälig arbetssituation får du ta upp det med facket istället för att se andra som priviligerade som får lön och ledighet mer i paritet med gjord insats än vad du får.
  • MariaElionora
    nika skrev 2012-01-17 21:11:26 följande:
    De som arbetar som lärare är inte priviligerade. De gör ett arbete och får ersättning för det.

Om du anser att du har en oskälig arbetssituation får du ta upp det med facket istället för att se andra som priviligerade som får lön och ledighet mer i paritet med gjord insats än vad du får.
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:16:21 följande:
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
    Varför ska vi erkänna något som inte är sant? Vi är inte ett dugg privilegierade. Vi har ett avtal som säger att vi får lön för arbetade timmar. Precis som de flesta andra yrken. Privilegierade skulle vi vara om vi slapp arbeta 45 tim/vecka och ändå få loven.
  • nika
    Därför att tron att någon har det så mycket bättre än en själv ofta bottnar i okunskap.

Det är numer också ett extremt lågt intresse för att bli lärare med 1,2 förstasökande på varje utbildningsplats, vilket innebär att alla som söker kommer in, vilket också säger rätt mycket.
  • MariaElionora
    nika skrev 2012-01-17 21:27:11 följande:
    Därför att tron att någon har det så mycket bättre än en själv ofta bottnar i okunskap.

Det är numer också ett extremt lågt intresse för att bli lärare med 1,2 förstasökande på varje utbildningsplats, vilket innebär att alla som söker kommer in, vilket också säger rätt mycket.
    Ja men hur många vill utbilda sig till arbetslöshet? Det är ett stört överskott på lärare nu och det vet ju många om och det är ju knappast attraktivt att utbilda sig till något där det är väldigt svårt att få jobb sen.
  • AW76
    Många drömmer om lärarnas situation? Drömmer om loven kan jag tro, men de drömmer då inte om själva arbetetssituationen i övrigt.

Att det är många sökanden till en tjänst säger faktiskt inte ett jota. Bland dessa 100 (slight överdrift!?) finns det isf ett antal "lycksökare", dvs sådana som chansar på att få ett jobb utan rätt utbildning samt en hel del nyexade som naturligtvis brinner för sitt yrke. Men av dessa nyexade kommer en hel del att hoppa av efter några år/ omskola sig. För läraryrket är tufft! Det är ingen rosa, gullig dröm!
  • MariaElionora

Ja många drömmer om loven, det är många som skulle göra väldigt mycket för att få vara ledig 10 v år. jag arbetade lika hårt som lärarna när jag jobbade i förskolan men fick bara 5 veckor ledigt och några strödagar.

• MariaElionora

När förskollärarna också har 10 v ledigt anser jag de är på samma nivå eller att de höjer förskollärarnas löner rejält.

• Smilla1976
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:37:51 följande:
    Ja många drömmer om loven, det är många som skulle göra väldigt mycket för att få vara ledig 10 v år. jag arbetade lika hårt som lärarna när jag jobbade i förskolan men fick bara 5 veckor ledigt och några strödagar.
    Ojdå, hade du så mycket planering efter din arbetstid på kvällar och helger som lärarna?? Det har inte mina förskolelärarkompisar...hmmm... vad hade du för tjänst som förskolelärare där du var tvungen att jobba så hårt?? Obestämd vad för prov och arbetsuppgifter satt du och rättade? hur många IUP och åtgärdsprogram samt skriftliga omdömen har du skrivit eftersom du jobbat lika hårt som lärarna? jag bara undrar...
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?