• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • neelliee
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:

Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.

Man kan jobba hemma, vet du. Så otroligt trist syn du verkar ha på lärare! I vårt avtal ingår dessutom förtroendetid, tid då vi har rätt att jobba någon annanstans än i skolan. SEn kan man komma överens med sin chef att jobba mer än så hemma. Planering, dokumentation, mejlskrivande, rättning och en hel del andra grejer funkar fint att göra hemifrån med hjälp av dator och internet.

Och hur vet du att lärarna inte sitter någon annanstans i skolan? Att du inte ser dem är inte samma sak som att de inte är på plats... Eller hur kan du veta att de inte är på en annan skola/lokal i kommunen och planerar eller nätverkar? Att läraren tar bilen och åker 15.30 betyder inte att de åker HEM. Vi har en del arbetstid förlagd på universitetet det här läsåret, för föreläsningar och fortbildning.   

Plus att som avtalet ser ut är det 35 timmar som ska avverkas på arbetsplatsen, sen är 10 timmar utöver det  förtroendetid som kan göras hemma. 8-15.30 är inte så långt ifrån 7,5 h om dagen,  dvs 35 h i veckan. Lägg till lite kvällsmöten och en sen eftermiddag i veckan är du har dina 35 h/vecka.   
  • neelliee
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:57:34 följande:

Hon jobbar alltdå 8-15.30 4 dagar i veckan och 8-14 1 dag i veckan, det ger 36 timmar, det ger henne 9,5 timmar ytterligare. Funderar verkligen på om hon lägger den tiden efter hon lämnar jobbet då hon är lärare i 1-2an. Med detta säger jag inte att hon är en dålig lärare, hon är jättebra.

Och det här säger betydligt mer om dig än om lärarna... Hur kan du veta exakt när er lärare kommer och går? För du anteckningar? Att hon inte syns i klassrummet betyder väl inte att hon inte varit på plats i en halvtimme och förberett fast någon annanstans? Jag gör ofta så - kommer 7.15, går direkt till personalrummet och jobbar vid datorn, när jag sen ska till klassrummet 8.10 tar jag på ytterkläderna eftersom de är så otympliga att bära. Det SER UT som om jag just kommit, men när barnen börjar har jag redan jobbat i ungefär en timme. Har du stenkoll på lärarens p-plats?

Och i vilket fall...  att du ens tänker på om eller när läraren går hem, om hon syns på skolgården.. tänker man på sånt? Att du liksom inte bara tar för givet att hon säkert jobbar senare någon dag, kommer tidigt någon dag.. det känns som en helt annan frustration i botten här.
  • Frila2
    neelliee skrev 2012-01-13 06:39:42 följande:
    Lärare har 5 veckors semester per år. Resten är KOMPTID, inarbetad tid. Lärare får inte ens en extra semestervecka vid en vuss ålder, alla har 5 veckor oavsett. Är så sjukt less på alla som klagar på lärares lov. Varför klagas det inte på alla andra yrkesgrupper som får ta ut övertid i tid? Varför klagas det inte på piloter, sjökaptener, läkare, nattpersonal inom vården och andra som inte jobbar regelbundet 8 h om dagen 5 dagar i veckan? De får ju också ledigheter när andra inte har...

Vårdpersonal kan ju till och med få räkna en "heltid" som 37,5 h i veckan på en del håll... Men det är aldrig orättvist. Däremot lärarnas "lov" (komptid), ojojojojojojojojojoj vad man kan få kritisera dessa! 
    Jag tror faktiskt att det beror på okunskap. Folk, inklusive jag själv, vet eller förstår inte hur det fungerar. Det är ju därför det är så bra att ni ändå berättar hur det funderar. 

Jag har aldrig sagt att ni har för mycket ledigt eller att planeringsdagar inte behövs, jag har bara sagt att jag tycker det är riktigt besvärligt att jag förlorar många av mina semesterdagar varje år för att täcka upp då förskolan är stängd och jag arbetar och då gör planeringsdagarna stor skillnad för min sommarsemester. Sedan har jag svårt för "skyll dig själv"-attityden som förekommit mycket här i tråden.
  • MintMint
    Frila2 skrev 2012-01-13 09:01:13 följande:
    Jag tror faktiskt att det beror på okunskap. Folk, inklusive jag själv, vet eller förstår inte hur det fungerar. Det är ju därför det är så bra att ni ändå berättar hur det funderar. 

Jag har aldrig sagt att ni har för mycket ledigt eller att planeringsdagar inte behövs, jag har bara sagt att jag tycker det är riktigt besvärligt att jag förlorar många av mina semesterdagar varje år för att täcka upp då förskolan är stängd och jag arbetar och då gör planeringsdagarna stor skillnad för min sommarsemester. Sedan har jag svårt för "skyll dig själv"-attityden som förekommit mycket här i tråden.
    Jag kan förstå att det kan ställa till det ibland med planeringsdagar. Det gör det ju för oss lärare också (jag är glad att jag inte bor ihop med en lärare, för barnens pappa får alltid vara ledig om det är planeringsdagar). "Skyll dig själv" - attityden tror jag kommer från att vi ofta får "försvara" oss mot andras attityd. Att vi ska in och jobba, när vi är lediga för att då passar det andra bättre. Eller att vi minsann har tillräckligt mycket lov ändå, så vi behöver inte vara lediga hela jullovet osv. Andra gnäller hela tiden på att det är så jobbigt att tvingas ta ledigt, och i samma andetag så kommer det att vi lärare har det så jäkla bra som har så mycket "ledigt".

Men jag hoppas att det har framkommit i den här tråden hur vårt yrke fungerar, och jag hoppas att åtminstone någon person har förstått att vi inte har så mycket ledigt som folk tror. Vi har mer ledig tid än andra, men det beror ju på att vi jobbar mer än andra när vi jobbar. Fungerar inte det ungefär på samma sätt för människor som jobbar på båtar? De jobbar ofta en vecka och sen lediga en vecka. Eller människor som jobbar skift. Jag har vänner som jobbar skift, och de har ledigt långa perioder emellanåt. Och jobbar desto mer, när de jobbar. Men det är inte ofta som någon säger att de som jobbar på båtar har det minnsann så himla bra, för de är ju lediga jättemycket. Eller att de som jobbar skift har det bra, för de får en massa ledigheter. Men det går alldeles utmärkt att säga det om lärare?

(Detta är inte enbart riktat till dig "Frila2", utan bara en förklaring till varför man reagerar som man gör.)
  • Xay1de
    MintMint skrev 2012-01-14 07:20:34 följande:
    Jag kan förstå att det kan ställa till det ibland med planeringsdagar. Det gör det ju för oss lärare också (jag är glad att jag inte bor ihop med en lärare, för barnens pappa får alltid vara ledig om det är planeringsdagar). "Skyll dig själv" - attityden tror jag kommer från att vi ofta får "försvara" oss mot andras attityd. Att vi ska in och jobba, när vi är lediga för att då passar det andra bättre. Eller att vi minsann har tillräckligt mycket lov ändå, så vi behöver inte vara lediga hela jullovet osv. Andra gnäller hela tiden på att det är så jobbigt att tvingas ta ledigt, och i samma andetag så kommer det att vi lärare har det så jäkla bra som har så mycket "ledigt".

Men jag hoppas att det har framkommit i den här tråden hur vårt yrke fungerar, och jag hoppas att åtminstone någon person har förstått att vi inte har så mycket ledigt som folk tror. Vi har mer ledig tid än andra, men det beror ju på att vi jobbar mer än andra när vi jobbar. Fungerar inte det ungefär på samma sätt för människor som jobbar på båtar? De jobbar ofta en vecka och sen lediga en vecka. Eller människor som jobbar skift. Jag har vänner som jobbar skift, och de har ledigt långa perioder emellanåt. Och jobbar desto mer, när de jobbar. Men det är inte ofta som någon säger att de som jobbar på båtar har det minnsann så himla bra, för de är ju lediga jättemycket. Eller att de som jobbar skift har det bra, för de får en massa ledigheter. Men det går alldeles utmärkt att säga det om lärare?

(Detta är inte enbart riktat till dig "Frila2", utan bara en förklaring till varför man reagerar som man gör.)
    Bra skrivet! Inte sjutton är det någon som ifrågasätter min mans lediga vecka efter att han har jobbat ömsom natt/dag i tre veckor. Men när jag har semester under sommaren, eller är ledig sååååååå länge under julen fattar folk ingenting. Jag förstår verkligen inte varför det är så svårt för icke-lärare att förstå att vi inte jobbar 40 h/ veckan. Vi jobbar inte ens 45/h i veckan, vilket vi egentligen SKA göra. Jag skulle aldrig hinna nåt på jobbet om jag bara var där 35 h/vecka. Hemma far det runt två vilda barn som torra skinn efter väggarna, så förtroendetiden...ja, inte får man mycket gjort hemma iaf. Då sitter jag hellre kvar på jobbet nån extra timme.

Men alla ni som tror att det är så himla enkelt får jättegärna följa med mig en dag på jobbet, det är bara att höra av sig!
    vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • AW76
    Frila2 skrev 2012-01-12 23:48:53 följande:
    Jag förstod att du skulle skriva så. Nej det är klart att det inte är skolans fel att vi arbetar inom vården. Det har jag aldrig påstått heller. Men istället för att säga att "det är inte vårt fel eller ansvar" så hade det varit trevligt med lite förståelse för omväxlings skull.
    Men fakta är att nej jag hade inte den blekaste aning om hur ledigheterna för förskolor och skolor såg ut när jag valde mitt yrke när jag 18 år gammal påbörjade en högskoleutbildning. JA jag har valt mitt yrke och NEJ jag visste inte att mitt yrke skulle innebära att kombinationen jobb och barn skulle bli så mycket mer besvärligt än vad mina vänner och familjen som arbetar mån-fre, 8-17 har det. Den insikten hade jag inte som 18-åring. Dessutom är det så att vissa yrken (alla egentligen) verkligen behövs i samhället och vi som arbetar på sådant sätt som man gör i vården straffas för det när vi istället borde belönas.

Det är klart att det inte är skolans eller förskolans fel att vi arbetar som vi gör men våra arbetstider leder till att det är lite mer besvärligt för oss med studiedagar och klämdagar när förskolan är stängd eller då det eventuellt finns en jouröppet förskola (som kanske ligger 1 mil längre bort vilket gör att vi inte kan lämna i tid för att hinna till jobbet då det är längre resväg och förskolorna inte öppnar så tidigt som vi då skulle behöva, men det är en annan diskussion).
    I vårt  fall så finns det inte mycket till släkt att ta hjälp av. Det är inte heller förskolans fel. Likväl något som komplicerar det för oss. Makens familj bor 60 mil bort och min familj består av min mamma som precis blivit änka och därför inte har orken som hon brukar, trots att hon bara är drygt 50. Det finns omständigheter som ställer till det och det gör det för alla i perioder. Jag är tacksam för att personalen på min dotters förskola är förstående och kan se att ibland måste vi hjälpas åt för att få ihop det. Vi fick tex ha henne på förskolan två dagar när hon egentligen inte skulle varit där när vi akut insåg att planeringen sprack i samband med hennes syskons födelse då min pappa dog samma dag som våra två söner föddes. Tack och lov att jag inte behöver träffa personer som svarar "det är inte mitt fel" utan istället kramar om och säger "vi löser detta". Vi blev tom lovade att någon av personalen skulle ta med sig vår dotter hem till sig.

Nu är jag väldigt off topic här men det är så skönt att umgås med människor som inte pekar finger och säger "skyll dig själv".
    Sedan är det så att jag absolut förstår problemen som uppstår  för er som är lärare eller de som arbetar som barnskötare. Jag har många gånger funderat på hur man löser problemet för den personal som öppnar förskolorna/fritids redan kl 06 för våra barns skull, var gör de av sina barn?
    Jag tycker att du var off topic redan när du pratade om 60 dagar per år, och att ni måste ta ut semester/ fp på röda dagar. Förstår att du vill berätta din historia, men så är det verkligen inte för de flesta. Och så känns det lite.. martyraktigt på nåt sätt. Jag menar inte "skyll dig själv" , det är lite väl hårt att säga. Men jag menar "lös problemen". På nåt sätt går det ju alltid, eller hur!?
  • Frila2
    AW76 skrev 2012-01-14 08:53:20 följande:
    Jag tycker att du var off topic redan när du pratade om 60 dagar per år, och att ni måste ta ut semester/ fp på röda dagar. Förstår att du vill berätta din historia, men så är det verkligen inte för de flesta. Och så känns det lite.. martyraktigt på nåt sätt. Jag menar inte "skyll dig själv" , det är lite väl hårt att säga. Men jag menar "lös problemen". På nåt sätt går det ju alltid, eller hur!?
    Jaså gör det? Går det alltid att lösa?
    Hoppas aldrig att någon av mina vänner skulle besvara en diskussion om ett problem med "lös problemet". Det är rätt okänsligt. Men visst, jag ska skylla mig själv (för även om du säger att det inte är det du menar så säger innehållet i det du skriver något annat) och jag ska inte besvära dig mer med att beskriva hur det kan vara för andra i en diskussion där man berättar sin syn på saker eller sina åsikter.

Jag har som sagt aldrig sagt att planeringsdagarna inte behövs. Det som stör mig och anledningen att jag" berättar min historia" är attityden som man så ofta möts av i liknande diskussioner: Vill ni inte vara med era barn? Det är ju baaara två (max fyra) gånger per år? Sååå svårt är det väl inte att ta semester? Jo det kan faktiskt vara det för vissa av oss. Det kan bli så att jag inte får min semester beviljad eftersom alla andra också behöver ta ledigt då 60 % av personalen har barn under 13 år. Det kan vara så att jag inte får min föräldraledighetsansökan beviljad eftersom de inte behöver bevilja mer än tre skilda perioder per år. Men just det, jag är bara en martyr. Glömde det.

Självklart försöker jag hitta lösningar och oftast löser det sig. Det innebär inte att jag inte får lov att försöka få lärare och förskolelärare att förstå att jag inte alls anser att de inte gör ett bra jobb eller liknande, bara det att det faktiskt känner mer eller mindre omöjligt att lösa ledigheten ibland.
  • Frila2
    AW76 skrev 2012-01-14 08:53:20 följande:
    Dessutom har jag tydligt skrivit, inte mindre än två gånger, att det inte alls är 60 dagar per år utan sammanlagt uppskattningsvis 60 dagar under de år mina barn kommer gå på förskolan som jag behöver ta ledigt från mitt heltidsarbete för att täcka upp alla de dagar då jag och min man har schemalagt arbete men när förskolan är stängd och genom att förklara att det är 60 dagar på 6 år även få er att förstå att "bara två dagar per år" innebär ytterligare 12 dagar som ska täckas av semester och föräldradagar.
  • nika
    Frila2 skrev 2012-01-14 14:04:21 följande:
    Dessutom har jag tydligt skrivit, inte mindre än två gånger, att det inte alls är 60 dagar per år utan sammanlagt uppskattningsvis 60 dagar under de år mina barn kommer gå på förskolan som jag behöver ta ledigt från mitt heltidsarbete för att täcka upp alla de dagar då jag och min man har schemalagt arbete men när förskolan är stängd och genom att förklara att det är 60 dagar på 6 år även få er att förstå att "bara två dagar per år" innebär ytterligare 12 dagar som ska täckas av semester och föräldradagar.
    Jag tycker det är lite oansvarigt att skaffa barn man inte hinner ta hand om för att båda föräldrar jobbar och inte hinner eller kan ordna någon som hoppar in. Ska hundägare resonera på samma sätt? Brukshundsklubben ska ta emot hundar under tiden hundägarna jobbar.

Skola är INTE barnomsorg. Skola är UTBILDNING och barnomsorg löser man på annat sätt än att kräva att skolan ska vara öppen. Om du behöver barnomsorg ska du vända dig till kommunen och inte mot lärarkåren. De jobbar mer än de ska som det är och behöver inte jobba ytterligare på sin fritid för att människor tycker att deras barn kommer i vägen för arbetet.
  • AW76
    Frila2 skrev 2012-01-14 14:01:02 följande:
    Jaså gör det? Går det alltid att lösa?
    Hoppas aldrig att någon av mina vänner skulle besvara en diskussion om ett problem med "lös problemet". Det är rätt okänsligt. Men visst, jag ska skylla mig själv (för även om du säger att det inte är det du menar så säger innehållet i det du skriver något annat) och jag ska inte besvära dig mer med att beskriva hur det kan vara för andra i en diskussion där man berättar sin syn på saker eller sina åsikter.

Jag har som sagt aldrig sagt att planeringsdagarna inte behövs. Det som stör mig och anledningen att jag" berättar min historia" är attityden som man så ofta möts av i liknande diskussioner: Vill ni inte vara med era barn? Det är ju baaara två (max fyra) gånger per år? Sååå svårt är det väl inte att ta semester? Jo det kan faktiskt vara det för vissa av oss. Det kan bli så att jag inte får min semester beviljad eftersom alla andra också behöver ta ledigt då 60 % av personalen har barn under 13 år. Det kan vara så att jag inte får min föräldraledighetsansökan beviljad eftersom de inte behöver bevilja mer än tre skilda perioder per år. Men just det, jag är bara en martyr. Glömde det.

Självklart försöker jag hitta lösningar och oftast löser det sig. Det innebär inte att jag inte får lov att försöka få lärare och förskolelärare att förstå att jag inte alls anser att de inte gör ett bra jobb eller liknande, bara det att det faktiskt känner mer eller mindre omöjligt att lösa ledigheten ibland.
    Frila2 skrev 2012-01-14 14:04:21 följande:
    Ok jag skrev fel om de 60 dagarna, ursäkta. Men jag står fortfarande fast vid mitt "lös problemet"-tänk. Du och din man jobbar båda röda dagar på schema, ja då blir det svårt, jag förstår det!! Men ni verkar ju vilja jobba kvar på samma sätt? Inte byta jobb, eller se över era möjligheter? Jag menar inte att ni SKA det, eller att det ens är möjligt, jag menar bara att ni faktiskt får köpa läget som ni själva har valt. Precis som jag och min man får lösa varje studiedag som krockar med våra barns.

Och jag står fortfarande fast vid att det låter lite martyraktigt att klaga på en situation som man själv är ansvarig för, så att säga. Låter liksom lite gnälligt. 

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?