• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • cloudberry79
    Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
    Vi har planeringsdagar direkt efter lov, vi jobbar och eleverna har en extra ledig dag efter jullovet. Hur man gör med arbetsdagar under elevernas ledighet varierar. I min kommun jobbar vi varje dag på höstlovet och två veckor på sommarlovet (en vecka efter eleverna slutar och en vecka innan de börjar igen). Under arbetsveckorna jobbar jag enligt avtal 45 timmar, för mig är 40 timmar arbetsplatsförlagt (av eget val, tar så mycket rättning etc som möjligt på arbetsplatsen) övrig tid jobbar jag hemifrån (förtroendetid). Till exempel gör åtminstone jag utvecklingssamtal och alla föräldrakontakter efter arbetstid, bara utvecklingssamtalen tar ca 50 timmar per år (20 mentorselever som ska ha samtal två gånger per läsår, ca en timme per elev plus förberedelsetid för kallelser och uppföljning). Bara till utvecklingssamtalen går det alltså 10 arbetsveckors förtroendetid. Utöver det ska jag VARJE dag enligt nya skollagen kontakta vårdnadshavare och/eller elev angående olovlig frånvaro, från 15 januari ska jag på förtroendetiden göra CSN-rapporter för varje elev som haft olovlig frånvaro, jag har flera elever med särskilda behov där jag träffar uppföljningsteam (HAB mfl) en gång i månaden, mötena tar cirka 3-4 timmar per gång. Sen ska jag planera, förbereda och rätta också... Tror folk verkligen att lärare bara undervisar?
    If you love me - please don't feed me!
  • IsadoraW
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
    Du har redan fått bra svar men vill ändå svara.

Ja, du har fel. Vi har ingen arbetstid på tex jullovet, om man väljer att rätta eller planera då är det för att man inte hunnit det tidigare men det är inget krav från arbetsgivaren. Lärarnas ledighet motiveras av att arbetstiden under året är längre (45 h/vecka för heltid). Dessutom arbetar vi delar av de lov som eleverna har.

Jag skulle vilja att alla lärare började jobba så som dina (och många andras) fördomar är bara för att ni skulle få se vad skolan då skulle kunna bedriva för verksamhet. Ingen förberedelse för lektionerna, bara dela ut material och be barnen börja jobba. Inga aktiviteter, inga prov, ingen rättning, inga föräldrakontakter, ingen uppföljning, ingen bedömning, inget arbete med pedagogisk utveckling eller styrdokument, ingen dokumentation, bara undervisa och så åka hem.
  • Seven Costanza
    IsadoraW skrev 2012-01-12 14:40:26 följande:
    Du har redan fått bra svar men vill ändå svara.

Ja, du har fel. Vi har ingen arbetstid på tex jullovet, om man väljer att rätta eller planera då är det för att man inte hunnit det tidigare men det är inget krav från arbetsgivaren. Lärarnas ledighet motiveras av att arbetstiden under året är längre (45 h/vecka för heltid). Dessutom arbetar vi delar av de lov som eleverna har.

Jag skulle vilja att alla lärare började jobba så som dina (och många andras) fördomar är bara för att ni skulle få se vad skolan då skulle kunna bedriva för verksamhet. Ingen förberedelse för lektionerna, bara dela ut material och be barnen börja jobba. Inga aktiviteter, inga prov, ingen rättning, inga föräldrakontakter, ingen uppföljning, ingen bedömning, inget arbete med pedagogisk utveckling eller styrdokument, ingen dokumentation, bara undervisa och så åka hem.
    Låter som en skola i världsklass det... man skulle vara timvikarie hela livet tydligen, så man bara får lektionsplaneringen och slipper göra något själv vare sig före eller efter, bara var närvarande på lektionen, ungefär sådär som alla kritiker härinne verkar tro att samtliga lärare har det i svensk skola.
  • trettioplus
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:31:03 följande:
    Jag menar att de kanske inte måste vara lediga från den 23:e dec till den 9:e jan, eller att de inte måste vara lediga 8 veckor på sommaren utan istället 7 veckor och 3 dagar. Det menar jag. JAG kan inte heller vara ledig hela jullovet med min dotter. Och ännu mindre om jag måste ta ledigt det första jag gör när en ny termin startar.
    Antagligen har någon påpekat detta redan, men: det är ju precis det de gör!
    Lärarna är aldrig lediga lika länge som eleverna.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • ebbebulan

Men om det nu är så att lärarna ska jobba på sina lov som är inarbetad tid tycker jag att alla som tar ut komptid eller övertid i tid ska jobba då med. För då blir det ju rättvist eller hur??? Har väl aldrig hör att någon annan arbetsgrupp som jobbar på tiden man har arbetat in för att få vara lite ledig.

Kom igen när ni har trampat i en lärares skor ett läsår, förstår ni inte efter det att vi lärare behöver att våra studiedagar ligger i början av våra terminer, inte elevernas, så kan vi ju börja diskutera. Man har häcken full av jobb precis hela tiden o hur man än vänder o vrider på sig så får man samtal från höger o vänster om att vi lärare bara gör misslyckanden. Det är vårt fel ifall eleverna inte klarar målen, det är ju inte så föräldrarna får ett samtal om att det även ligger på deras ansvar att se till att deras barn gör sina läxor. Men det är en het annan diskussion... 

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.blogspot.com
  • älskarlivet81
    Ja, du har helt fel.. Loven är injobbad tid! Vi jobbar mer än heltid övrig tid av året (har 45 timmars vecka)! Semester har vi 5 veckor på sommaren, utan möjlighet att ta semester någon annan gång (då blir det tjänstledigt UTAN lön)... 

Loven är verkligen INTE för att planera skolåret.. Så ja, du har helt fel.. 
  • Emeli
    Men, men, men ... det är ju exakt det man gör. Man lägger planeringsdagarna direkt efter lov. Lärarna börjar jobba innan eleverna kommer till skolan.

Man planerar inte verksamhet på personalens lediga tid. Ledigheten på loven är inarbetad tid. OBS! Vi lärare är inte lediga alla lov. Våra sommarlov är kortare än elevernas.  På höstlovet jobbar vi. Då har vi både studiedagar och planeringsdagar.

En helt annan sak är att många lärare ändå känner sig så pressade och stressade av alla arbetsuppgifter att de jobbar på lovet trots att det är ledig tid. Inte undra på att många lärare hoppar av yrket.
    Det är synd om människorna
  • Frila2
    AW76 skrev 2012-01-12 07:51:55 följande:
    Att du och din man jobbar inom vården och därmed jobbar röda dagar är knappast skolans "fel". Det är ungefär som att jag själv skulle klaga på studiedagen, den innebär ju en del pyssel för mig och min man eftersom båda är lärare och därmed inte själva kan vara lediga den dagen med våra barn. Men vi har ju VALT våra yrken och får alltså planera därefter.

Alltså: så fort vi får reda på studiedagarna ( flera månader i förväg), bokar vi in det med någon närstående som kan vara barnvakt den dagen. (förskolan brukar dessutom erbjuda extraomsorg på en annan förskola, men det är inte alla som gör det) Då kommer säkert argumentet "men vi har ingen släkt nära". Återigen: inte skolans fel! Då får man väl höra runt bland kompisar, grannar etc. Jag vägrar att tro att det inte finns någon lösning, om man får reda på studiedagen flera månader i förväg!

Jag förstod att du skulle skriva så. Nej det är klart att det inte är skolans fel att vi arbetar inom vården. Det har jag aldrig påstått heller. Men istället för att säga att "det är inte vårt fel eller ansvar" så hade det varit trevligt med lite förståelse för omväxlings skull.
    Men fakta är att nej jag hade inte den blekaste aning om hur ledigheterna för förskolor och skolor såg ut när jag valde mitt yrke när jag 18 år gammal påbörjade en högskoleutbildning. JA jag har valt mitt yrke och NEJ jag visste inte att mitt yrke skulle innebära att kombinationen jobb och barn skulle bli så mycket mer besvärligt än vad mina vänner och familjen som arbetar mån-fre, 8-17 har det. Den insikten hade jag inte som 18-åring. Dessutom är det så att vissa yrken (alla egentligen) verkligen behövs i samhället och vi som arbetar på sådant sätt som man gör i vården straffas för det när vi istället borde belönas.

Det är klart att det inte är skolans eller förskolans fel att vi arbetar som vi gör men våra arbetstider leder till att det är lite mer besvärligt för oss med studiedagar och klämdagar när förskolan är stängd eller då det eventuellt finns en jouröppet förskola (som kanske ligger 1 mil längre bort vilket gör att vi inte kan lämna i tid för att hinna till jobbet då det är längre resväg och förskolorna inte öppnar så tidigt som vi då skulle behöva, men det är en annan diskussion).
    I vårt  fall så finns det inte mycket till släkt att ta hjälp av. Det är inte heller förskolans fel. Likväl något som komplicerar det för oss. Makens familj bor 60 mil bort och min familj består av min mamma som precis blivit änka och därför inte har orken som hon brukar, trots att hon bara är drygt 50. Det finns omständigheter som ställer till det och det gör det för alla i perioder. Jag är tacksam för att personalen på min dotters förskola är förstående och kan se att ibland måste vi hjälpas åt för att få ihop det. Vi fick tex ha henne på förskolan två dagar när hon egentligen inte skulle varit där när vi akut insåg att planeringen sprack i samband med hennes syskons födelse då min pappa dog samma dag som våra två söner föddes. Tack och lov att jag inte behöver träffa personer som svarar "det är inte mitt fel" utan istället kramar om och säger "vi löser detta". Vi blev tom lovade att någon av personalen skulle ta med sig vår dotter hem till sig.

Nu är jag väldigt off topic här men det är så skönt att umgås med människor som inte pekar finger och säger "skyll dig själv".
    Sedan är det så att jag absolut förstår problemen som uppstår  för er som är lärare eller de som arbetar som barnskötare. Jag har många gånger funderat på hur man löser problemet för den personal som öppnar förskolorna/fritids redan kl 06 för våra barns skull, var gör de av sina barn?

• Frila2

För att snabbt avsluta hela mitt resonemang som egentligen inte ens behandlar huvudfrågan så tycker jag absolut att man ska få ha planeringsdagar men jag förbehåller mig rätten att tycka att det är jävligt besvärligt.

• neelliee

Lärare har 5 veckors semester per år. Resten är KOMPTID, inarbetad tid. Lärare får inte ens en extra semestervecka vid en vuss ålder, alla har 5 veckor oavsett. Är så sjukt less på alla som klagar på lärares lov. Varför klagas det inte på alla andra yrkesgrupper som får ta ut övertid i tid? Varför klagas det inte på piloter, sjökaptener, läkare, nattpersonal inom vården och andra som inte jobbar regelbundet 8 h om dagen 5 dagar i veckan? De får ju också ledigheter när andra inte har...

Vårdpersonal kan ju till och med få räkna en "heltid" som 37,5 h i veckan på en del håll... Men det är aldrig orättvist. Däremot lärarnas "lov" (komptid), ojojojojojojojojojoj vad man kan få kritisera dessa! 
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?