• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Mumu

Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?

• Natulcien
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    Jag rekommenderar att du läser hela tråden så att din extrema okunskap om läraryrktet kanske kan övergå i viss kunskap och förståelse istället.
  • Natulcien
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Så du tror att lärarens arbetstid enbart består av lektionerna????????????????

Herregud människa! Har du bott under en sten!!!??? Förvånad
  • AW76
    Natulcien skrev 2012-01-08 10:08:01 följande:
    Så du tror att lärarens arbetstid enbart består av lektionerna????????????????

Herregud människa! Har du bott under en sten!!!??? Förvånad
    Ja visst är det tragiskt med denna okunskap!?

Men jag undrar också hur man VET att läraren "kommer kl 8 och drar kl13". Är man själv på plats dessa tider varje dag och SER det, eller?? I såna fall har man ju själv "jävligt slappa tider" som kan hämta kl 13 varje dag. 
  • Natulcien
    Mumu skrev 2012-01-08 10:04:01 följande:
    Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?
    Jag tror att många får för sig att vi lärare "gnäller" eftersom vi ständigt måste förklara och försvara oss när vår arbetsinsats ifrågasätts hela tiden.

Jag har jobbat som lärare i 16 år och jag är trött in i märgen på att alltid få kommentaren "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när jag berättar vad jag jobbar med, som om det var sommaren som karaktäriserade yrket.
    Det är ju ingen som säger "Jamen, då har du ju en skön sommar!" när en sjuksyster eller en revisor berättar vad de jobbar med... det vore ju "Godag Yxskaft". När ska folk fatta att det blir lika mycket Goddag Yxskaft för en lärare att få den repliken??

Så de som gnäller på att lärare "gnäller" borde rannsaka sig själva så kanske de skulle se att om de kunde skaka fram lite empati och respekt för lärarnas arbete istället så skulle lärarna sluta "gnälla".
  • Natulcien
    AW76 skrev 2012-01-08 10:11:36 följande:
    Ja visst är det tragiskt med denna okunskap!?

Men jag undrar också hur man VET att läraren "kommer kl 8 och drar kl13". Är man själv på plats dessa tider varje dag och SER det, eller?? I såna fall har man ju själv "jävligt slappa tider" som kan hämta kl 13 varje dag. 
    Haha, exakt. Den kommentaren sa ju mer om inläggskrivarens arbetstider än om lärarens! Skrattande
  • CocoC
    AW76 skrev 2012-01-08 09:01:31 följande:
    Ja det har man! Men det är ingen av "kritikerna" i den här tråden som har gett någon respons på det. De bara jiddrar om att ta "sina surt förvärvade semesterdagar". Planerar man i GOD tid och säger till sin arbetsgivare så kan de inte neka en att ta fp-dagar.

Det är skillnad på föräldrapenning och TILLFÄLLIG föräldrapenning. Tillfällig föräldrapenning får man INTE ta i samband med studiedagar eftersom de endast får tas vid vård av sjukt barn. Föräldrapenning däremot får man ta om barnet är under 8 år och om man har dagar kvar. På tal om okunnighet.....
  • MintMint
    Mumu skrev 2012-01-08 10:04:01 följande:
    Jag upplever ofta från omgivningen att vi inte har rätt att klaga på vår arbetssituation, för vi har ju en massa lov så det går då ingen nöd på oss. Som om lovet är något som vi bara får...
  • IsadoraW
    Lisa med barn skrev 2012-01-08 01:15:56 följande:
    Det är ju självklart för att lärarna ska få en mjukstart på terminen. De har ju latat sig i två veckor. Hur svårt skulle det inte vara att chocka kropp och hjärna med heltidsarbete?
    Nej det är nog bäst att vi helt tar bort all tid till diskussioner om hur vi ska sätta de nya betygen. Vem bryr sig om betyg sätts på samma grund? Jag kan slå med en tärning när jag sätter dina ungars betyg.
  • cloudberry79
    IsadoraW skrev 2012-01-08 10:52:33 följande:
    Nej det är nog bäst att vi helt tar bort all tid till diskussioner om hur vi ska sätta de nya betygen. Vem bryr sig om betyg sätts på samma grund? Jag kan slå med en tärning när jag sätter dina ungars betyg.
    Åh, samma här! Jag behöver ingen föreläsning eller workshop om GY11, jag kan ju köra med gamla läroplanen tills vidare.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?