Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
Vi har planeringsdagar direkt efter lov, vi jobbar och eleverna har en extra ledig dag efter jullovet. Hur man gör med arbetsdagar under elevernas ledighet varierar. I min kommun jobbar vi varje dag på höstlovet och två veckor på sommarlovet (en vecka efter eleverna slutar och en vecka innan de börjar igen). Under arbetsveckorna jobbar jag enligt avtal 45 timmar, för mig är 40 timmar arbetsplatsförlagt (av eget val, tar så mycket rättning etc som möjligt på arbetsplatsen) övrig tid jobbar jag hemifrån (förtroendetid). Till exempel gör åtminstone jag utvecklingssamtal och alla föräldrakontakter efter arbetstid, bara utvecklingssamtalen tar ca 50 timmar per år (20 mentorselever som ska ha samtal två gånger per läsår, ca en timme per elev plus förberedelsetid för kallelser och uppföljning). Bara till utvecklingssamtalen går det alltså 10 arbetsveckors förtroendetid. Utöver det ska jag VARJE dag enligt nya skollagen kontakta vårdnadshavare och/eller elev angående olovlig frånvaro, från 15 januari ska jag på förtroendetiden göra CSN-rapporter för varje elev som haft olovlig frånvaro, jag har flera elever med särskilda behov där jag träffar uppföljningsteam (HAB mfl) en gång i månaden, mötena tar cirka 3-4 timmar per gång. Sen ska jag planera, förbereda och rätta också... Tror folk verkligen att lärare bara undervisar?