• Anna Paulita

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   


  • Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • Frila2

    klappa varandra på ryggen - ska det stå

  • Smilla1976
    Emeli skrev 2012-01-18 19:54:00 följande:
    Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.

    Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
    Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva.  Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta.
    Mycket bra skrivet!Glad
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:37:51 följande:
    Ja många drömmer om loven, det är många som skulle göra väldigt mycket för att få vara ledig 10 v år. jag arbetade lika hårt som lärarna när jag jobbade i förskolan men fick bara 5 veckor ledigt och några strödagar.
    Men sluta spela martyr och gör något åt din situaton istället för att gnälla på lärarnas. Ge fan i att sitta hemma och planera på kvällarna om du inte får betalt eller komp för det. Din arbetsgivare får väl fixa så att du hinner med ditt jobb?
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:21:14 följande:
    Men sluta spela martyr och gör något åt din situaton istället för att gnälla på lärarnas. Ge fan i att sitta hemma och planera på kvällarna om du inte får betalt eller komp för det. Din arbetsgivare får väl fixa så att du hinner med ditt jobb?
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
  • nika
    Frila2 skrev 2012-01-19 07:30:22 följande:
    Måste återigen kommentera det som jag fick slängt i ansiktet tidigare i tråden, inte bara en gång utan masa gånger, "ni har själva valt er utbildning, ni har valt yrket och få därför stå för hur er situation är nu". Eller något liknande som två stycken mycket pedagogiska ( Obestämd ) lärare tycker att man bemöter människor med. Personligen håller jag med om att man valt sitt yrke men att man inte har en chans att räkna ut hur livet och situationen kommer att bli längre fram. Men men...

    Det är jäkligt mycket gnäll över hur er arbetssituation är. Ni är inte ensamma om att ha det tufft. Men vi andra får ju inte ens prata om det utan att få skit slängt på oss. Skillnaden är väl att vi iaf inser de få fördelar vi har. Jag som specialistssk (magister och rätt många högskolepoäng) kan inse att min heltid som är 37,5h är färre timmar än andras heltider. Jag kan inse att det ibland är rätt bra att få vara ledig en gång i veckan på vardag för småärenden tex eftersom jag arbetar helger och kväller och då får betalt för obekväm arbetstid. Det faktum att jag aldrig går hem när min arbetsdag är slut för att jag inte hinner eller att vi gång på gång får ta dubbelpass (6:40-21:30) för att täcka upp då det inte finns vikarier pga anställningsstopp innebär ju inte att jag i grunden har fördelar.

    Det känns som att lärare generellt är så på krigstigen över att man tidigare har skämtat om att man blir lärare för tre saker, juni, juli, augusti. Så sa man på 90-talet. Det är idag knappt någon som inte förstår hur mycket jobb det är, hur mycket ansvar det är, hur få lärare man är på den stora gruppen elever. Alla vet detta, det står i tidningen varje vecka. Det är ju knappt någon som argumenterar med er och de som gör det är inte speciellt insatta (undantag finns). Men en person skriver en kommentar, 10 lärare svarar och går på för fullt, ett tag var det ingen i tråden som kommenterade era 45hs veckor och semesterveckorna men ändå spelades detta mantra upp, om och om igen. Ni argumenterar med er själva på något sätt och i en diskussion är det en fördel om man har någon att diskutera med som helst tycker olika. Nu har det mest blivit att klappa varandra i ryggen och spela ut vem det är mest synd om. Det kanske inte riktigt var meningen med trådstarten?

    Lärare Obestämd 

    OM din kommentar omfattar mig så har jag aldrig sagt att jag är lärare, men jag kan ändå berätta hur trådar fungerar. Folk kommeterar trådstarten. Bara ett fåtal deltar insatt i frågorna som utvecklas genom tråden. Därför säger många samma sak.

    Klart man inte kan veta hur saker ska bli, men det är väl ingen ursäkt för att inte förändra om man inte tycker det fungerar. Att komma och tycka att planeringsdagar i skolan - som då INTE är barnomsorg ställer till det ur barnomsorgsperspektiv är irrelevant.
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
    Men varför har lärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:39:35 följande:
    Men varför harjlärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
  • MariaElionora

    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.

  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:
    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
    Har lärarna något slags ansvar för förskollärarna? Sen när? Vad gör ni åt lokalvårdarnas situation? Inte mycket alls kan jag gissa, ni bara tänker på er själva.
  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:
    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
    Ha med? Hur menar du?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?