Inlägg från: Fenton Spadrig |Visa alla inlägg
  • Fenton Spadrig

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

MariaElionora skrev 2012-01-17 21:37:51 följande:
    Ja många drömmer om loven, det är många som skulle göra väldigt mycket för att få vara ledig 10 v år. jag arbetade lika hårt som lärarna när jag jobbade i förskolan men fick bara 5 veckor ledigt och några strödagar.
    Men sluta spela martyr och gör något åt din situaton istället för att gnälla på lärarnas. Ge fan i att sitta hemma och planera på kvällarna om du inte får betalt eller komp för det. Din arbetsgivare får väl fixa så att du hinner med ditt jobb?
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:28:17 följande:
    Jag beskrev hur det har varit. Fick förtroendetid men många förskollärare bränner ut sig eftersom de inte får sin planeringstid.
    Men varför har lärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-19 21:44:43 följande:
    Jag skrev att de skulle se på förskollärarnas situation också. jag tycker de borde ha med förskollärarna men lärarna tänker bara på sig själva.
    Har lärarna något slags ansvar för förskollärarna? Sen när? Vad gör ni åt lokalvårdarnas situation? Inte mycket alls kan jag gissa, ni bara tänker på er själva.
  • Fenton Spadrig
    Tuffen skrev 2012-01-20 10:04:41 följande:
    Lärare har inget "glassigt" arbete. Jämfört med förskollärarna har vi det otroligt tufft. Vi har mkt mer att dokumentera, t ex. Och det är långt mkt tuffare att som ensam ta hand om 30 13-åringar en fm, som faktiskt är vardag för oss, än att som en av 4 ta hand om 18-20 4-5-åringar!!!
    Absolut är det så! Jag ifrågasatte MrsPerfects resonemang.
  • Fenton Spadrig
    MariaElionora skrev 2012-01-20 12:44:41 följande:
    Det strids fackligt men som alla vet så bryr sig lärarförbunden mest om lärarna för högre åldrar. Därför borde alla lärare från förskolan till gymnasiet arbeta tillsammans istället för att bråka med varandra.
    Bråkar lärare och förskollärare med varandra generellt? Jag tycker det mest verkar som att det är du som bråkar.

Lärare och förskollärare har ganska olika jobb, en stor skillnad är antalet barn man ansvarar för. Som förskollärare har man 5-7 barn. En lärare har minst tre gånger så många. Alltså skiljer det stort i hur omfattande planeringsarbete man har. En lärare lägger mycket mer tid på planering än en förskollärare. Det är ingen åsikt, det är fakta.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?