AW76 skrev 2012-01-14 15:15:59 följande:
Förresten Frila2: har du behövt ta med dig dina barn till sjukhuset eller var du nu jobbar, på en planeringsdag någon gång? Jaså inte? Då har du väl ändå lyckats lösa situationen?
Jag kan inte göra så. Ska mina små barn gå med mig in till patienterna? Se döende människor? Vistas bland cellgifter? Jag skulle hellre vara hemma utan lön än att ta med dem så visst ordnar det sig.
AW76 skrev 2012-01-14 15:08:02 följande:
Frila2 skrev 2012-01-14 14:04:21 följande:
Dessutom har jag tydligt skrivit, inte mindre än två gånger, att det inte alls är 60 dagar per år utan sammanlagt uppskattningsvis 60 dagar under de år mina barn kommer gå på förskolan som jag behöver ta ledigt från mitt heltidsarbete för att täcka upp alla de dagar då jag och min man har schemalagt arbete men när förskolan är stängd och genom att förklara att det är 60 dagar på 6 år även få er att förstå att "bara två dagar per år" innebär ytterligare 12 dagar som ska täckas av semester och föräldradagar.
Ok jag skrev fel om de 60 dagarna, ursäkta. Men jag står fortfarande fast vid mitt "lös problemet"-tänk. Du och din man jobbar båda röda dagar på schema, ja då blir det svårt, jag förstår det!! Men ni verkar ju vilja jobba kvar på samma sätt? Inte byta jobb, eller se över era möjligheter? Jag menar inte att ni SKA det, eller att det ens är möjligt, jag menar bara att ni faktiskt får köpa läget som ni själva har valt. Precis som jag och min man får lösa varje studiedag som krockar med våra barns.
Och jag står fortfarande fast vid att det låter lite martyraktigt att klaga på en situation som man själv är ansvarig för, så att säga. Låter liksom lite gnälligt.
Anställningsstopp ;) Nej men jag förstår helt vad du menar egentligen. Jag älskar mitt jobb och har gått en vidareutbildning (magister) inom området så det känns lite konstigt att sluta (jag är dessutom tvingad att arbeta kvar till juni -13 pga ett kontrakt för att få lov att gå vubben).
Vi har min mamma som arbetar hemifrån så det löser sig på så sätt de gånger vi inte får ledigt.
nika skrev 2012-01-14 14:24:53 följande:
Jag tycker det är lite oansvarigt att skaffa barn man inte hinner ta hand om för att båda föräldrar jobbar och inte hinner eller kan ordna någon som hoppar in. Ska hundägare resonera på samma sätt? Brukshundsklubben ska ta emot hundar under tiden hundägarna jobbar.
Skola är INTE barnomsorg. Skola är UTBILDNING och barnomsorg löser man på annat sätt än att kräva att skolan ska vara öppen. Om du behöver barnomsorg ska du vända dig till kommunen och inte mot lärarkåren. De jobbar mer än de ska som det är och behöver inte jobba ytterligare på sin fritid för att människor tycker att deras barn kommer i vägen för arbetet.
Tack, den värmde. Det spelar ingen roll att både jag och min man arbetar 75 %, röda dagar kommer och röda dagar kommer att hamna på vår lott vissa år. Det går liksom inte att komma ifrån när man arbetar på vårdavdelning eller annan omsorg. Hade jag kunnat arbeta 45h/v och garanterat vara ledig varje julafton hade jag gjort det.
Var god och jämför inte mina barn med hundar. Jag har ingenstans i denna långa diskussion varit oförskämd mot någon. Hur kan du med att skriva att jag anser att mina barn kommer i vägen för mitt arbete? Hur kan du vara så in i helvete oförskämd! Jag väljer alltid mina barn före andra människor och mig själv men även jag behöver mat på bordet för mina barn och jag är tacksam att jag har ett arbete som jag älskar. Jag är glad varje gång jag har kunnat minska lidandet för en döende person eller varit den som gett behandlingar som fått en cancersjuk att bli frisk.
Jag hoppas att du och vissa andra här inte är representativa för hur lärarkåren tänker och känner och tacksam för att mina kollegor har en grundlig utbildning inom etik. Jag skulle inte kränka människor så som du precis gjort!