• Anna Paulita

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

    Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

    Hur ser det ut på andra skolor?   


  • Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • MariaElionora
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-20 15:23:56 följande:
    Bråkar lärare och förskollärare med varandra generellt? Jag tycker det mest verkar som att det är du som bråkar.

    Lärare och förskollärare har ganska olika jobb, en stor skillnad är antalet barn man ansvarar för. Som förskollärare har man 5-7 barn. En lärare har minst tre gånger så många. Alltså skiljer det stort i hur omfattande planeringsarbete man har. En lärare lägger mycket mer tid på planering än en förskollärare. Det är ingen åsikt, det är fakta.
    Varför göra sig dum? Hur kan du ha missat hierarkin i skolans värld. Den trodde jag ingen kunde missa och det talas öppet om den på lärarutbildningen.
  • En helt vanlig mamma

    Alla förskollärare borde jobba inom skolan som mentor innan man kräver samma avtal!! Däremot tåls det att titta över fsk lärarnas avtal, men det är en strid de själva får föra.

  • MintMint
    MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.
    Du har inte funderat på om det kanske är förskollärarna själva som sätter den hierarkin? Jag själv jämför mig nämligen inte med förskollärare överhuvudtaget. Varken uppåt eller neråt. Det jobb som förskollärarna utför är ganska långt ifrån det jobb som jag gör, så jag ser liksom ingen "rangordning" i det. Två olika jobb helt enkelt, två olika världar. Två olika avtal och två olika arbetsplatser (FÖRskola och SKOLA). Ungefär som att jämföra tandläkare med läkare.
  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.

    men jag är ärligt nyfiken. jag har 6 olika kurser igång det här läsåret och runt 150 elever, och jag är dessutom mentor, med allt vad det innebär. hur motsvaras det av förskollärarens arbete?
  • Polly S
    Polly S skrev 2012-01-20 12:41:41 följande:
    jag förstår verkligen inte hur en förskollärare KAN ha lika mycket för- och efterarbete som mig som gymnasielärare, kan du förklara?

    och det var just den här biten jag frågade om.
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-20 16:23:31 följande:
    Varför göra sig dum? Hur kan du ha missat hierarkin i skolans värld. Den trodde jag ingen kunde missa och det talas öppet om den på lärarutbildningen.
    Men bara för att du kanske har stött på några malliga rötägg på lärarutbildningen så måste du förstå att lärare överlag inte håller på och rangordnar! Vad är det för barnsliga fasoner? Jag håller med de övriga, det här verkar sitta i ditt huvud!

    Bara för att vi säger att yrkena inte är jämförbara (för det är de inte!), så betyder inte det att ni inte gör ett viktigt jobb.  
  • Polly S
    AW76 skrev 2012-01-20 19:11:59 följande:
    Men bara för att du kanske har stött på några malliga rötägg på lärarutbildningen så måste du förstå att lärare överlag inte håller på och rangordnar! Vad är det för barnsliga fasoner? Jag håller med de övriga, det här verkar sitta i ditt huvud!Bara för att vi säger att yrkena inte är jämförbara (för det är de inte!), så betyder inte det att ni inte gör ett viktigt jobb.  

    nej, jag menar inte att rangordna, men just för- och efterarbetstiden förstår jag inte och skulle vilja få förklarad.
  • AW76
    Polly S skrev 2012-01-20 19:22:35 följande:
    nej, jag menar inte att rangordna, men just för- och efterarbetstiden förstår jag inte och skulle vilja få förklarad.
    Ja, jag förstår dig! Jag har också varit inne på samma spår. Och det handlar som sagt inte om att vi rangordnar, utan vi ställer bara nyfikna frågor på hur MariaElionora (gamla MrsPerfect?) resonerar.
  • MariaElionora

    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

  • Polly S
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

    vilket av det tror du inte ingår för oss? hur många elever har du?
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?