Inlägg från: Fins Mamma |Visa alla inlägg
  • Fins Mamma

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

vad som kan behövas göras av en lärare när det ej är aktiv skoltid-
    *planera lektioner
    *bedöma barnens läs/skriv/räkneförmåga.
    *handlingsplaner för de barn som inte uppnår målen för visst ämne.
    *extramaterial för de barn som är snabbare än andra
    *samtal med föräldrar
    *planera med kollegor
    *ta fram material(bara kopiera tar sin lilla tid avrje vecka har jag märkt)

om din dotters fröken aldrig är där innan kl 8 så är det kanske så att hon har t ex morgonmöte  i personalrum elelr dylikt?

i vissa fall tar barnens socialaproblem också tid, socmöten, orosanteckningar osv...

• Fins Mamma
    En skrutt skrev 2012-01-08 00:58:49 följande:
    Men..sen kan jag ju själv som arbetar i skolan tycka att det kanske borde gå att synka så att det i alla fall finns barnomsorg tillgänglig på skolans studiedagar. Det finns det inte i vår kommun alla dagar..och det ÄR ett problem. Men det är inte en fråga som rör lärares arbetstid, utan det är en fråga man ska lyfta uppåt, till de nämnder och förvaltningar som handhar frågor om barnomsorg och utbildning inom resp. kommun.. Så TS: jag förstår vad du menar med att det är jobbigt att behöva ta ledigt en extra dag. Det drabbar ju i en del fall de av oss lärare som har barn i barnomsorg som är stängd vår första arbetsdag..och det drabbar ju i förlängningen mina elevers första skoldag..så ja..kommunernas planering kan man väl ifrågasätta ibland. Det jag reagerar emot är alltså att många tycker att lärare "som ändå är så mycket lediga (yeah..right)" ska arbeta på ledig och inarbetad tid!  
    sen har vi de föräldrar med fler barn som  efterfrågar just det du skrev, En enda dag som ALLA barnomsroger/skolor har stängt på. Som det är nu kan ju en verksamhet ha stängt en måndag, en annan tisdag osv...

På skolan jag jobbar kan det ej vara öppet på fritids då det finns fritidsped som arbetar i klasser som därför måste få vara med på gemensam planering odyl.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?