Inlägg från: Lyckobebisen |Visa alla inlägg
  • Lyckobebisen

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    Vad jobbar du med? Vill du jobba på din inarbetade ledighet?
    Om du på ditt arbete under veckorna konstant jobbar för många timmar obetalt och istället får ta ut dessa under reglerade former när verksamheten tillåter (som här när eleverna inte finns på plats) skulle du då vilja arbeta en eller två av dessa dagar för att någon annan tycker att du inte har rätt att vara ledig de timmar du faktiskt har arbetat in under veckorna som gått?
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter lillgrabben bf 120308
  • Lyckobebisen
    Petronella01 skrev 2012-01-08 00:12:52 följande:
    Åter måste jag hålla med dig. Min sons lärare är sist på plats på morgonen och först därifrån. Bara i undantagsfall man ens ser till henne. Hon börjar 8.15 och slutar senast 13.00 på dagarna. Måste vara dj-ligt kämpigt Obestämd
    Vet du allt läraren gör?
    Vet du om läraren sitter på morgonmöte innan 8.15? Kanske är och kopierar innan? Har egna barn att lämna på omsorg innan? Planerar dagens lektioner?
    Läraren har dessutom förtroendetid på 10 timmar /vecka som får utföras vart denne vill. Och sen återigen så tvivlar jag på att du är så pass insatt att du vet om denne planerar nästkommande dag i ett personalrum, kollar upp museum för studiebesök, rättar matte eller pratar med andra föräldrar i telefon, t.ex. Bara för att läraren inte sitter i klassrummet så betyder det ju inte att arbetet inte görs någon annanstans.
  • Lyckobebisen
    Frila2 skrev 2012-01-15 23:09:33 följande:

Jag studerar till lärare och jag tycker inte vissa påhopp du fått alls är representativa för lärare. Jag är också förvånad över den extremt dåliga läsförståelsen en del lärare här verkar ha.

(Sen är det självklart att jag anser att planeringsdagarna är nödvändiga, inte ligger fel, och att skolan inte är barnomsorg och att det givetvis inte är lärarnas problem hur andra föräldrar ordnar omsorgen för sina barn när skolan är stängd).
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?