Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Petronella01 skrev 2012-01-08 00:07:07 följande:
    Har undrat samma sak många¨gånger också, i synnerhet som de på sonens skola har planeringsdagar minst en gång i månaden också. Ser att en lärare undrar här ovan varför de ska behöva börja innan skolan börjar?
    Ja, varför inte???? Har man förberedelser och planering att göra så får man väl avsätta dagar till det under ledigheten? Varför ska ni ha tre veckors jullov? Ni är väl den mest semester-"rappade" yrkesgruppen, jag tror inte ni skulle dö av att avsätta en dag eller två?

"Skolan börjar ju den tionde" säger du. Ja, den börjar då för att ni ska ha planeringsdag den nionde. Denna borde dock ha varit avklarad i veckan som gick och skolan borde börja på måndag.
    Men snälla du, loven är inarbetad tid = semester. När ska folk förstå det? Lärare har 45,5 timmars arbetsvecka varav 35 timmar ska vara på skolan. De jobbar under de mest intensiva perioderna ( t ex terminsstart, utvecklingssamtal, nationella prov och betygsättning) ofta till och med mer än 45,5 h /v. Dessutom finns ingen rätt till övertid. Fortfarande avundsjuk? Dessutom får knappast lärarna själva välja hur terminerna förläggs så jag förstår inte varför alla hackar på lärarna.
  • Seven Costanza
    Lyckobebisen skrev 2012-01-08 00:17:00 följande:
    Vad jobbar du med? Vill du jobba på din inarbetade ledighet?
    Om du på ditt arbete under veckorna konstant jobbar för många timmar obetalt och istället får ta ut dessa under reglerade former när verksamheten tillåter (som här när eleverna inte finns på plats) skulle du då vilja arbeta en eller två av dessa dagar för att någon annan tycker att du inte har rätt att vara ledig de timmar du faktiskt har arbetat in under veckorna som gått?
    Precis, folk är så dåligt insatta.
  • Seven Costanza
    En skrutt skrev 2012-01-08 00:30:46 följande:
    Eller hur...folk är inte så insatta som de tror..Skolan är ett spännande område eftersom alla har åsikter och vi som arbetar där har så mycket att göra att vi knappast hinner ta debatter kring vad vi egentligen gör.

Men..det var inte det jag skulle skriva..Jag skulle skriva att elevernas termin ju faktiskt börjar den 10/1..vilket innebär att de faktiskt har jullov ända till och MED den nionde.. Således börjar vår arbetstid en dag innan och planeringen är förlagd till "före terminsstart". Easy as pie 
    Men flera mammor här i tråden påstår att deras barns termin visst börjar den 9/1 och då med en studiedag, dvs att det inte stämmer att det sagts redan från början att jullovet vara till och med 9/1. På min VFU-skola börjar eleverna 10/1 och lärarna dagen  innan precis som du skriver.
  • Seven Costanza
    IsadoraW skrev 2012-01-12 14:40:26 följande:
    Du har redan fått bra svar men vill ändå svara.

Ja, du har fel. Vi har ingen arbetstid på tex jullovet, om man väljer att rätta eller planera då är det för att man inte hunnit det tidigare men det är inget krav från arbetsgivaren. Lärarnas ledighet motiveras av att arbetstiden under året är längre (45 h/vecka för heltid). Dessutom arbetar vi delar av de lov som eleverna har.

Jag skulle vilja att alla lärare började jobba så som dina (och många andras) fördomar är bara för att ni skulle få se vad skolan då skulle kunna bedriva för verksamhet. Ingen förberedelse för lektionerna, bara dela ut material och be barnen börja jobba. Inga aktiviteter, inga prov, ingen rättning, inga föräldrakontakter, ingen uppföljning, ingen bedömning, inget arbete med pedagogisk utveckling eller styrdokument, ingen dokumentation, bara undervisa och så åka hem.
    Låter som en skola i världsklass det... man skulle vara timvikarie hela livet tydligen, så man bara får lektionsplaneringen och slipper göra något själv vare sig före eller efter, bara var närvarande på lektionen, ungefär sådär som alla kritiker härinne verkar tro att samtliga lärare har det i svensk skola.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?