Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    IsadoraW skrev 2012-01-08 10:52:33 följande:
    Nej det är nog bäst att vi helt tar bort all tid till diskussioner om hur vi ska sätta de nya betygen. Vem bryr sig om betyg sätts på samma grund? Jag kan slå med en tärning när jag sätter dina ungars betyg.
    Åh, samma här! Jag behöver ingen föreläsning eller workshop om GY11, jag kan ju köra med gamla läroplanen tills vidare.
  • cloudberry79
    altevi skrev 2012-01-08 11:55:13 följande:
    Jag menar, får man ha fler användarnamn och skriva som fler personer än en?
    Tror inte det, om du misstänker nåt sånt kan du prova göra en anmälan till moderatorerna.
  • cloudberry79
    aussie skrev 2012-01-09 10:11:03 följande:
    suttit i kommunens barnomsorgs telefonväxel nu ett bra tag..."vet inget"....kopplas om...ingen vet...kopplas om...inget svar...telefonist igen....kopplas om...ingen kan svara på vad det finns för barnomsorg...

Så svar till er som säger att kommunen SKA fixa extra fritids.

ringer försäkringskassan. Inte rätt till vare sig vab eller semesterdagar.

Roligt med studiedagar. Tappar ca 12 000 i inkomstbortfall pg av skollovet över jul. Och sen det här. Det blir soc direkt. Tack.
    Här måste man anmäla om man ska ha jour senast kring lucia för att verksamheten ska kunna planeras, för oss fanns jour alla dagar utom röda dagar (och har man kommunal omsorg ska det vara så också), så det är bara ren oförmåga att planera och ta reda på information i förväg som gör att man hamnar i en sådan sits. Vi har turen att ha släkt och vänner nära, så min syster är och tar hand om sonen idag. Han hade kunnat vara på förskola, men då på jouren om det verkligen hade behövts, men då ska det anmälas senast 15 december som sagt.
  • cloudberry79
    Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
    Vi har planeringsdagar direkt efter lov, vi jobbar och eleverna har en extra ledig dag efter jullovet. Hur man gör med arbetsdagar under elevernas ledighet varierar. I min kommun jobbar vi varje dag på höstlovet och två veckor på sommarlovet (en vecka efter eleverna slutar och en vecka innan de börjar igen). Under arbetsveckorna jobbar jag enligt avtal 45 timmar, för mig är 40 timmar arbetsplatsförlagt (av eget val, tar så mycket rättning etc som möjligt på arbetsplatsen) övrig tid jobbar jag hemifrån (förtroendetid). Till exempel gör åtminstone jag utvecklingssamtal och alla föräldrakontakter efter arbetstid, bara utvecklingssamtalen tar ca 50 timmar per år (20 mentorselever som ska ha samtal två gånger per läsår, ca en timme per elev plus förberedelsetid för kallelser och uppföljning). Bara till utvecklingssamtalen går det alltså 10 arbetsveckors förtroendetid. Utöver det ska jag VARJE dag enligt nya skollagen kontakta vårdnadshavare och/eller elev angående olovlig frånvaro, från 15 januari ska jag på förtroendetiden göra CSN-rapporter för varje elev som haft olovlig frånvaro, jag har flera elever med särskilda behov där jag träffar uppföljningsteam (HAB mfl) en gång i månaden, mötena tar cirka 3-4 timmar per gång. Sen ska jag planera, förbereda och rätta också... Tror folk verkligen att lärare bara undervisar?
  • cloudberry79
    MariaElionora skrev 2012-01-17 21:16:21 följande:
    Men varför är det så svårt för lärare att erkänna att de har det bra mycket bättre än andra arbetsgrupper tex förskollärarna. Man kan vara privilegierad trots att man utför ett arbete och många drömmer om lärarnas situation. Ser man i stockholm har varje lärartjänst 100-tals behöriga sökande. Det säger rätt mycket.
    Här har varje gruvtjänst hundratals sökande och lärartjänsterna inte ens behöriga sökande... Många lärare jobbar i gruvindustrin, eftersom de har betydligt bättre lön, förmåner och arbetsvillkor. Det betyder ju inte att de inte är missnöjda med delar av sin arbetsmiljö. Jag skulle många gånger hellre jobba som förskollärare än som lärare, jag vill gärna ha ett jobb där jag är ledig "efter jobbet" istället för att gå hem till lika mycket.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?