Inlägg från: neelliee |Visa alla inlägg
  • neelliee

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?

    Lärare har 5 veckors semester per år. Resten är KOMPTID, inarbetad tid. Lärare får inte ens en extra semestervecka vid en vuss ålder, alla har 5 veckor oavsett. Är så sjukt less på alla som klagar på lärares lov. Varför klagas det inte på alla andra yrkesgrupper som får ta ut övertid i tid? Varför klagas det inte på piloter, sjökaptener, läkare, nattpersonal inom vården och andra som inte jobbar regelbundet 8 h om dagen 5 dagar i veckan? De får ju också ledigheter när andra inte har...

    Vårdpersonal kan ju till och med få räkna en "heltid" som 37,5 h i veckan på en del håll... Men det är aldrig orättvist. Däremot lärarnas "lov" (komptid), ojojojojojojojojojoj vad man kan få kritisera dessa! 
  • neelliee
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:

    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.

    Man kan jobba hemma, vet du. Så otroligt trist syn du verkar ha på lärare! I vårt avtal ingår dessutom förtroendetid, tid då vi har rätt att jobba någon annanstans än i skolan. SEn kan man komma överens med sin chef att jobba mer än så hemma. Planering, dokumentation, mejlskrivande, rättning och en hel del andra grejer funkar fint att göra hemifrån med hjälp av dator och internet.

    Och hur vet du att lärarna inte sitter någon annanstans i skolan? Att du inte ser dem är inte samma sak som att de inte är på plats... Eller hur kan du veta att de inte är på en annan skola/lokal i kommunen och planerar eller nätverkar? Att läraren tar bilen och åker 15.30 betyder inte att de åker HEM. Vi har en del arbetstid förlagd på universitetet det här läsåret, för föreläsningar och fortbildning.   

    Plus att som avtalet ser ut är det 35 timmar som ska avverkas på arbetsplatsen, sen är 10 timmar utöver det  förtroendetid som kan göras hemma. 8-15.30 är inte så långt ifrån 7,5 h om dagen,  dvs 35 h i veckan. Lägg till lite kvällsmöten och en sen eftermiddag i veckan är du har dina 35 h/vecka.   
  • neelliee
    Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:57:34 följande:

    Hon jobbar alltdå 8-15.30 4 dagar i veckan och 8-14 1 dag i veckan, det ger 36 timmar, det ger henne 9,5 timmar ytterligare. Funderar verkligen på om hon lägger den tiden efter hon lämnar jobbet då hon är lärare i 1-2an. Med detta säger jag inte att hon är en dålig lärare, hon är jättebra.

    Och det här säger betydligt mer om dig än om lärarna... Hur kan du veta exakt när er lärare kommer och går? För du anteckningar? Att hon inte syns i klassrummet betyder väl inte att hon inte varit på plats i en halvtimme och förberett fast någon annanstans? Jag gör ofta så - kommer 7.15, går direkt till personalrummet och jobbar vid datorn, när jag sen ska till klassrummet 8.10 tar jag på ytterkläderna eftersom de är så otympliga att bära. Det SER UT som om jag just kommit, men när barnen börjar har jag redan jobbat i ungefär en timme. Har du stenkoll på lärarens p-plats?

    Och i vilket fall...  att du ens tänker på om eller när läraren går hem, om hon syns på skolgården.. tänker man på sånt? Att du liksom inte bara tar för givet att hon säkert jobbar senare någon dag, kommer tidigt någon dag.. det känns som en helt annan frustration i botten här.
  • neelliee
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv

    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.

    7-åringar behöver tillsyn hela tiden. Inte i varje sekund på det sättet som 1-åringar, men en grupp 7-åringar kan du aldrig lämna. Går du och snyter dig under en lektion i en etta kan du vara helt säker på att några tappar fokus och hela klassen kan vara rörig när du är tillbaka.

    En del barn behöver verkligen tillsyn HELA tiden också när de är 7-9 år gamla eller äldre. Barn med dålig impulskontroll och agressivt beteende t.ex. Vi har väl ett par sådana per klass i genomsnitt i Sverige, oftast finns det någon i varje klass man egentligen aldrig kan släppa utom hörhåll och där man alltid måste vara så nära att man fysiskt kan ingripa (dvs ställa sig ivägen, avleda, lugna med en hand på axeln) om något oväntat händer. 
  • neelliee
    MariaElionora skrev 2012-01-20 15:18:23 följande:
    Detta resonemang är så vanligt i skolans värld. Hierarkin är tydlig och vanligt med såna här typen av påståenden. Gymnasielärare är störst och viktigast och förskollärare sitter i sandlådan och leker.

    Status avgörs inte av antalet lediga dagar.

    Inte heller avgörs status av mängden dokumentationen - i så fall skulle läkarsekreteraren ha betydligt högre status än hjärnkirurgen och så är det ju inte.  

    Ingen lärarkategori är viktigare än någon annan. Vi ska alla jobba för barnens bästa. Men vi har väldigt olika arbetsuppgifter och därför olika avtal. Du kan aldrig vinna en argumentation om att förskollärare skulle ha lika mycket dokumentation som lärare, för så är det inte. Påstår er chef det har han/hon felaktig information. Däremot är ni oerhört viktiga för barnens utveckling och lärande.

    På tal om status - här i Stockholm har förskollärarna ofta högre lön än lärarna.  
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?