Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

CocoC skrev 2012-01-07 22:35:27 följande:
    Så då GÅR det alltså att lösa på ett sätt som borde passa bättre för arbetande föräldrar! Bra att veta. Av den här tråden kunde man annars få intrycket av att det var stört omöjligt
    Fast antalet skoldagar för eleverna och arbetsdagar för lärarna blir samma ändå! Antagligen regleras det i slutet av terminen! 
  • älskarlivet81
    CocoC skrev 2012-01-07 22:53:50 följande:
    Det kanske är jag som missförstår Tuffen. Men jag förstod det som att planeringsdagarna har lagts innan barnens skolstart. Att det är samma antal skoldagar ändå förstår jag mycket väl och det har jag verkligen inget problem med. 
    Fast om planeringsdagarna ligger innan skolstart så innebär det att de dagarna tas från någon annan vecka, annars jobbar vi lärare för mycket!

Hos oss börjar terminen på tisdag, men vi lärare har studiedag på måndag. 
  • älskarlivet81
    CocoC skrev 2012-01-07 23:00:40 följande:
    Hos oss har jullovet varit mellan 23/12 - 9/1. Jag har varit ledig mellan 23/12 - 8/1. På måndag måste jag börja jobba. Men då är det planeringsdag i skolan. Jag hade verkligen föredragit att planeringsdagen hade varit i onsdags och att barnen började på måndagen istället. Och det är ju tydligen möjligt att göra så. Att sommarlovet börjar en dag tidigare är ett lättare "problem" att lösa, åtminstone i vår familj.
    Fast terminen börjar inte förrän på tisdag.. Så det är ju en planeringsdag INNAN barnen börjar terminen..

Varför ska vi lärare behöva jobba innan? När terminen ser ut som den gör? Alltså, terminen börjar ju 10/1! 
  • älskarlivet81
    Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
    Ja, du har helt fel.. Loven är injobbad tid! Vi jobbar mer än heltid övrig tid av året (har 45 timmars vecka)! Semester har vi 5 veckor på sommaren, utan möjlighet att ta semester någon annan gång (då blir det tjänstledigt UTAN lön)... 

Loven är verkligen INTE för att planera skolåret.. Så ja, du har helt fel.. 
  • älskarlivet81
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:17:10 följande:
    Ni borde jobba i en förskola ett tag. Förskollärare ska planera hela verksamheten, portfolio, tema och projekt, likabehandlingsplaner, koppla till läroplanen, utvecklingssamtal, åtgärdsplaner, miljögruppen osv osv
    Och hur många "elever" har du sa du? 
    Jag har själv 240 elever, undervisar alla elever på skolan.. Det blir många planeringar, åtgärdsprogram, betyg, omdömen etc etc etc.... 
  • älskarlivet81
    MariaElionora skrev 2012-01-20 21:22:21 följande:
    24 barn som behöver tillsyn hela tiden vilket inte skolelever behöver. jag har ju som jag redan påpekat inte sagt att lärare har lite att göra utan vi har ganska så samma arbetsbörda och bör därför ha samma avtal.
    Hmm, samma arbetsbörda? Jag har 10 gånger så många elever som du.... Visst, behöver inte se efter de på samma sätt, men vi har istället regelrätta slagsmål ibland, massor av telefonsamtal hem till föräldrar etc etc.. Och eftersom det är läraren själv som ska ringa hem, så kan jag lätt få många att ringa hem när jag har 240 elever..
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?