Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Bara de som inte själva är lärare kan skriva sådan här skit.... 

• Tuffen

Jag arbetar inom grundskolan. Vi började arbeta i onsdags. På måndag kommer eleverna. Inga studiedagar i början av terminen för eleverna, m a o. 

• Tuffen

Det är väl bra om planeringen sker successivt. All planering kan ju förstås inte göras i början av terminen, saker och ting sker under terminens gång. Men jag tycker att ts signalerar en sorglig syn på lärarna. Undrar om lärarna på hennes egen skola vet vad hon tänker? 

• Tuffen
    kaffeböna skrev 2012-01-07 19:21:24 följande:
    Om du tar och kollar fakta innan så vore det ännu bättre....

Lärare har inga 8v semester! De har 5v som alla andra! När eleverna har gått på lov så knatar de på ett tag till och inte är det så att de kommer tillbaks samma dag som sommarlovet är slut!
    Precis!!!
  • Tuffen

Fast det är ju knappast lärarnas fel, pluppfamiljen.... 

• Tuffen
    Fenton Spadrig skrev 2012-01-19 21:39:35 följande:
    Men varför har lärarna ett glassigt arbete bara för att förskollärarna inte hinner planera? Jag får inte ihop det riktigt.
    Lärare har inget "glassigt" arbete. Jämfört med förskollärarna har vi det otroligt tufft. Vi har mkt mer att dokumentera, t ex. Och det är långt mkt tuffare att som ensam ta hand om 30 13-åringar en fm, som faktiskt är vardag för oss, än att som en av 4 ta hand om 18-20 4-5-åringar!!!
  • Tuffen

En svensklärare i åk 7-9 kan i värsta fall ha 280-300 elever att ta hand om. Ponera att de skriver en uppsats/skrivuppgift var varannan vecka. Det är 140-150 texter att rätta varje vecka!!! Kom inte och snacka om att förskollärare har det tufft... :(

• Tuffen

Det bygger visserligen på att man är två lärare på varje klass och att en av dem får ta hand om rättningen, men jag har själv sett sådana exempel. Horribelt! Dock ej det vanliga. Hälften är mer rimligt, men ändå en tuff situation att rätta 75 texter varje vecka! 

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?