• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • speranza

Herregud samma låga nivå på samtal som vanligt... Är lärare och det är få av oss som ändå inte jobbar under vårt sk. Jullov. Många av mina kollegor har gått in i väggen och många har själva barnomsorg under loven för att jobba. Inte alla dagar, men några. Det finns omsorg om man behöver så det är ett jäkla gnäll tycker jag. Som sagt jag får lämna in min son på måndag till dagmamman eller så får min man bara hemma.

• k girl
    Havsjungfrun skrev 2012-01-07 13:16:11 följande:
    Men exakt vad blir skillnaden om den ligger på måndag eller torsdag om tre veckor???
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    Kommer inte ens kommentera det eftersom andra redan har gjort det så bra...
    Men skämtar du? Förstår du verkligen inte hur det kan göra skillnad? Min man är ett strålande exempel: om han är ledig två dagar i sträck räcker det med att han jobbar igen några timmar på kvällstid för att komma ikapp. Om han är ledig sju dagar i sträck hinner han knappt ikapp. Nu är det ju så finurligt att hans kunder tenderar att ha stängt över jul och nyår, men många som har kontorsjobb eller är egenföretagare har inte jobb som upphör bara för att de är lediga - utan deras jobb läggs på travar för avbetning när de kommer tillbaka till jobbet.

I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag har inte barn i den åldern. Men visst fan kan det göra skillnad att vara ledig ytterligare två dagar i anslutning till julledigheten, än två strödagar lite senare i terminen.
  • Natulcien
    Eva 081 skrev 2012-01-07 10:20:17 följande:
    Det är inte lätt att göra alla till lags. Lägger vi det i samband med jul så blir en del arga och andra nöjda, lägger vi det några veckor senare så är det tvärtom, varför kan ni inte lägga det vid jul....vi hade kanske kunnat åka utomlands då i stället....
    Föräldrarna åker ju inte ens utomlands med ungarna på loven utan helt andra tider. Plötsligt ska ungarna ha ledigt 2 veckor i mars för att åka till Tjottaheiti. Och då kräver de dessutom att man lägger extra tid på att ge uppgifter i förväg och hjälpa dem ta igen efteråt...
  • MintMint
    Tettan skrev 2012-01-07 13:47:22 följande:
    Näe - men om man inte har fritids då...? Alla har inte det. Och även OM man har det så är oftast alla kompisar lediga då (ialla fall när de blir lite äldre) så det är "jättetråkigt" på fritids...

Observera att jag har full förståelse för allas situation - även lärarnas. Men vad jag försöker få fram är att det finns fördelar och nackdelar överallt. Och ofta ser man oftast nackdelarna i sin egen situation och fördelarna i de andras...
    Jag upplever det snarare tvärtom. Sonen (åk 2) tycker att det är supertrist att vara ledig från fritids, eftersom nästan alla hans kompisar är på fritids. De enda barnen som också är lediga brukar vara de som har föräldrar som är lärare.

Klart att det finns fördelar och nackdelar med allt. Men man får ju fokusera på rätt saker då. Inte "ge sig på" lärarnas arbetssituation och tycka att vi har alldeles för mycket ledigt osv. Vill man vara ledig med sina barn, när de är lediga (eller när det är stängt på fritids) så får man helt enkelt lösa det själv. Precis som jag också får göra, när fritids har planeringsdag (= en extra viktig arbetsdag för min egen del!).
  • aussie
    Natulcien skrev 2012-01-07 14:09:56 följande:
    Mmm, just det. Allt som verkar så enkelt och självklart på ett "vanligt jobb" är ju tyvärr inte det i skolans värld...
    Du är inte den första att komma med de idéerna...
    Jag säger bara vad jag gjorde när jag var lärare, och att det funkade.
  • aussie
    Sweet life skrev 2012-01-07 14:07:34 följande:
    Du vårdar dina barn när ingen annan kan gör det (sjukdom, stängt på förskola/fritids), VAB... Trodde jag att alla föräldrar visste att man kunde göra.. Men uppenbarligen inte!
    Nej, jag kan inte det svenska systemet. Glad Trodde det betydde "vård av sjukt barn", och att det krävdes läkarintyg.
  • Sweet life
    Tettan skrev 2012-01-07 13:47:22 följande:
    Näe - men om man inte har fritids då...? Alla har inte det. Och även OM man har det så är oftast alla kompisar lediga då (ialla fall när de blir lite äldre) så det är "jättetråkigt" på fritids...

Observera att jag har full förståelse för allas situation - även lärarnas. Men vad jag försöker få fram är att det finns fördelar och nackdelar överallt. Och ofta ser man oftast nackdelarna i sin egen situation och fördelarna i de andras...
    Har man inte fritids och studiedagen är förlagd till skoltid under en dag som enligt terminstiderna är skoldag ska kommunen även där tillhandahålla "jouromsorg"...
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:17:06 följande:
    Nej, jag kan inte det svenska systemet. Glad Trodde det betydde "vård av sjukt barn", och att det krävdes läkarintyg.
    "Vård av barn" är termen och det enda som behövs är att skola/förskola/fritids skriver under ett intyg om att barnet inte vart på plats under den tid som föräldern ansökt om VAB...
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 13:58:48 följande:
    Jag tror inte att så många drömmer om en lärares arbetssituation, ärligt talat.

Rent skitsnack!

Det folk (du) drömmer om är bara sommarlov, jullov och påsklov. Men det däremellan då? Att jobba 45 tim i veckan, rätta prova/planera på kvällar och helger, få telefonsamtal från föräldar och elever när som helst på dygnet, inte få arbetsro på jobbet och därför släpa hem jobb varje dag etc etc etc - DET tror jag knappast att du drömmer om, va?

Det är ett krävande jobb som inte vem som helst fixar. Det ska du ha klart för dig.
    OT, men den arbetssituation du beskriver är ju sanningen för många många egenföretagare som jobbar mot kunder. Skillnaden är den att ringer det en kund utanför arbetstid så kan du inte så gärna säga "ring på kontorstid istället", eftersom du vill ha kvar kunden.
  • Tettan
    aussie skrev 2012-01-07 13:58:54 följande:
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.

Vilket medför att mina kunder inte får sina räkningar varken utskickade eller betalda??? Skatten hinner inte in i tid och kunderna får böter???

Visst, i teorin kan jag vara hemma, men inte i praktiken...

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?