Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Tycker Anna Sol låter mer bitter över att hon jobbar på skolan och INTE får vara ledig lika mycket på sommar och lov som lärare med ferieanställning får....

• Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 13:50:48 följande:
    Men det är det jag menade. Här stänger de fritids också när lärarna har studiedag.
    Jag är ledsen, men det är svårt att måsta vara hemma med barn från den 21/12 till den 10/1 utan ersättning!
    Men kommunen är skyldig att tillhandahålla omsorg för de barn som har fritidsplats även under planeringsdagar. Det kan däremot betyda att det handlar om att barnen får vara på en annan plats, men annan personal. Men kommunen är enligt lag skyldig att erbjuda "jourverksamhet"...
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 13:58:54 följande:
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.
    Vabba då....
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:00:57 följande:
    Hur vabbar man?
    Du vårdar dina barn när ingen annan kan gör det (sjukdom, stängt på förskola/fritids), VAB... Trodde jag att alla föräldrar visste att man kunde göra.. Men uppenbarligen inte!
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:07:34 följande:
    Itarillé: framför dina synpunkter på förändringar till ledningen. Skicka ut massbrev till föräldrar om att det är förbjudet att ringa kvällar och helger till lärarnas privata nummer. Kräv enskild personalmatsal. Etc. etc.
    Funkar kanske på högstadiet och gymnasiet med enskild personalmatsal... Men inom grundskolans tidigare år så är det 9 gånger av 10 pedagogisk lunch som gäller. Inte fan kan man lämna ett gäng sjuåringar själva i en matsal?
  • Sweet life
    Tettan skrev 2012-01-07 13:47:22 följande:
    Näe - men om man inte har fritids då...? Alla har inte det. Och även OM man har det så är oftast alla kompisar lediga då (ialla fall när de blir lite äldre) så det är "jättetråkigt" på fritids...

Observera att jag har full förståelse för allas situation - även lärarnas. Men vad jag försöker få fram är att det finns fördelar och nackdelar överallt. Och ofta ser man oftast nackdelarna i sin egen situation och fördelarna i de andras...
    Har man inte fritids och studiedagen är förlagd till skoltid under en dag som enligt terminstiderna är skoldag ska kommunen även där tillhandahålla "jouromsorg"...
  • Sweet life
    aussie skrev 2012-01-07 14:17:06 följande:
    Nej, jag kan inte det svenska systemet. Glad Trodde det betydde "vård av sjukt barn", och att det krävdes läkarintyg.
    "Vård av barn" är termen och det enda som behövs är att skola/förskola/fritids skriver under ett intyg om att barnet inte vart på plats under den tid som föräldern ansökt om VAB...
  • Sweet life

Alla ni som inte "kan" eller vill vara hemma... Ni har inga släktingar/vänner som kan passa barnen? Barnen har inga vänner vars föräldrar ska vara hemma och de kan leka? Deras föräldrar tar den här dagen och ni kan ta nån annan dag?

Funkar det inte så längre? Är det bara föräldrarna som kan vara hemma??

När jag gick i skolan och mina föräldrar inte kunde vara hemma under studiedagarna så kollade man runt med kompisars föräldrar om man kunde få vara där, alternativt mor/farföräldrar, kusiner osv....

• Sweet life
    Tettan skrev 2012-01-07 14:26:29 följande:
    Nu har ju inte jag "gett mig på" lärararnas arbetssituation, mer än att sagt att det finns fler än lärarna som inte "rår på" hur ledighet etc förläggs.

Och ja - när min tjej gick i tvåan ville hon inte heller vara ledig - nu när hon går i trean är hon oftast ensam från sin klass på fritids... och då är det inte lika kul...

Sen att kommunen är skyldig att ordna barnomsorg låter ju bra i teorin, men hur skulle det funka i praktiken?? Skall jag sätta henne på bussen till någon annan kommun då? Där hon inte hittar och inte känner någon???
    Eh nej, kommunen är skyldig att ordna omsorg inom kommunen....

Där jag har jobbat har vi många många år haft jouromsorgen och det kommer barn från alla andra skolor/förskolor inom kommunen den dagen. Nu brukar det bara bli 5-10 barn totalt då många föräldrar fixar omsorgen på annat sätt genom att själva vara lediga eller få hjälp av släkt och vänner...
  • Sweet life
    Cia D skrev 2012-01-07 16:57:41 följande:
    Och vad skriver du för orsak på vab-blanketten?
    Jadu, sist det var planeringsdag på bonusens förskola skrev vi det. Och det var godkänt. Har aldrig haft problem med FK när det gäller VAB...
  • Sweet life
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 18:58:30 följande:
    Med tanke på att min dotters lärare är 1-2 lärare misstänker jag att prov är icke förekommande. Och min dotters skoldag slutar 12.30 varje dag, mellan 13.00-16.00 trode rimligtvis gå till planering också.
    Nej, men det finns väl läxor som ska rättas.....
  • Sweet life
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:03:30 följande:
    Nej, vi blir inte erbjudna fritids.

Jag skyller det inte på lärarnas ledighet, jag har bara svårt att se varför lärare måste vara lediga mellan den 23.12 och 9.1, av vilken orsak det än är. Facket, kommunen, rektor eller dem själva som bestämmer det. JAG tycker att det är kasst helt enkelt.  
    Nej, i alla kommuner blir man inte ebrjudna. Man får själva tala om att man behöver det och då är kommunen enligt lag skyldig att erbjuda. Om du nu jobbar inom skola borde du ju veta detta...
  • Sweet life
    Catgodess skrev 2012-01-07 19:05:24 följande:
    Undervisningen för nästkommande veckor kanske planeras då...
    Eller så dokumenterar man och går igenom dagens arbete, rättar matte,svenska böcker osv... Bara för att barnen går hem 12.30 betyder ju inte det att lärarens jobb tar slut då...
  • Sweet life
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:12:17 följande:
    De har läseläxa som förhörs på lektionstid och 2-4 sidor matte per vecka. Rimligtvis tar denna matte inte så lång tid att rätta.
    Ja, fast det är ju inte bara det arbete som görs hemma som skas gå igenom. Alla sidor som görs på lektionstid i alla böcker ska ju rättas, alla stenciler, skrivböcker ska ju även de rättas.. Sen ska det dokumenteras, Det ska vara EVK, APT, arbetslagskonferenser, planering för kommande dag, kommande veckor, eventuella friluftsdagar, studiebesök, föräldramöten, utvecklingssamtal... Jag kan hålla på i evigheter....
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?