Frila2 skrev 2012-01-15 23:09:33 följande:
Japp, jag har valt att bli förälder och mitt jobb och jag älskar både mitt arbete och min familj. Jag tycker att jag har det fantastiskt bra som älskar mitt jobb, synd att inte fler verkar ha det så.
Men vet du, att folk tycker att lärare ska arbeta på sin ledighet är inget du kan ta med mig. JAG har inte skrivit det. JAG tycker inte det. Den irritation du känner för det är inte mitt problem eller något du ska lasta mig för. Jag tycker inte så. Jag har (för hundrade gången nu) endast skrivit att jag förstår planeringsdagarna men att jag fortfarande vill ha möjlighet att tycka att det blir besvärligt. Det är jävligt besvärligt för min familj. Det är jävligt besvärligt att våra barnvaktar inte kan rycka in som de brukar då den ena är död och den andra är i djup sorg. Det är inte ditt problem, det är inte min dotterns förskolas problem men likväl något som gör att det ställer till det för oss och något som gör att planeringsdagarna, hur viktiga de än är, är besvärligt att lösa.
Jag vet att mina barn är mitt ansvar, det innebär inte att jag inte får lov att tycka att det finns för få förskolor för oss som behöver hjälp andra tider än 7-18 då alla förskolor är öppna och att alla extra dagar som kräver att jag tar ledigt gör det jobbigt för mig att få en bra sommarsemester för mina barn. Ja jag valde min utbildning och mitt yrke men jag kan inte säga att jag tycker det ska göra att jag inte får vara missnöjd med saker. Jag tror inte att många 18-åringar som ska välja utbildning kan räkna ut hur det kommer påverka familjelivet och de eventuella barn kanske får. Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på detta när jag var 18.
Men som sagt, vi är långt ifrån huvudfrågan då jag faktiskt inte ens tycker som så många andra här.
"Jag har bara sagt att jag tycker det är riktigt besvärligt att jag förlorar många av mina semesterdagar varje år för att täcka upp då förskolan är stängd och jag arbetar och då gör planeringsdagarna stor skillnad för min sommarsemester."
Förlorar??? Täcka upp för förskolan???
Du har ju en helt uppochnerpåvänd syn. Du "förlorar" inga semesterdagar. Du SLIPPER ta semester ALLA de dagar förskolan är öppen. Barn är föräldrars anvar 365 dagar/år. Att man kan arbeta en enda minut när ens barn utbildas är en FÖRMÅN, inte ett gissel de stunder tiderna inte stämmer med ens arbetsliv.
Barn går i skolan för att det är SKOLPLIKT - inte för att deras föräldrar ska kunna arbeta. För det finns det BARNOMSORG. Att blanda in skolan och skolans planeringsdagar i barnomsorgsdebatten är helt absurt.