• Anna Paulita

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Alltså, jag har full förståelse för att lärare behöver dagar att planera sin verksamhet. Absolut.

Vad jag däremot inte förstår är varför den jämt är förlagd precis de två första dagarna på en ny termin? Nästa vecka har lärarna på min dotters skola planering måndag och tisdag, i höstas var de de två första hösttermindagarna. Och ja, jag vet att lärare har 45,5 timmars arbetsvecka eller vad det är och arbetar in tid. Men med sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov, jullov är det väldigt mycket tid som man "ska" vara ledig med sina barn och då ä faktiskt 4 semesterdagar rätt värdefulla och jag tycker det är riktigt segt att tvingas lägga dem på planeringsdagar som jag tycker lärare kan ha innan skolan sätter i gång till hösten och våren.  

Hur ser det ut på andra skolor?   

• Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 17:55:51 följande:
    Jag och flera andra har sagt tidigare i tråden att arbetsbördan inte nödvändigtvis minskar för att man är ledig, oavsett om man går på semester eller på föräldraledighet, utan att de sedvanliga arbetsuppgifterna läggs på hög för att sedan avbetas när man kommer tillbaka till jobbet. I det sammanhanget kan två dagar göra stor skillnad.
    Ok, men det känns som att NÄR man än skulle lägga planeringsdagarna så finns det ALLTID någon som klagar! Ett år (när jag jobbade på förskola) så lade vi planeringsdagen på en klämfredag, vi tänkte att det skulle vara idealiskt för de flesta. Men tro fan att vi fick klagomål ändå. För då var det ju några som hade såå mycket jobb den dagen.

Det går liksom inte att göra alla nöjda. Alla med barn vet att skola och förskola har ett visst antal planeringsdagar per år. Det är bara att gilla läget och planera utefter det. 
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:01:17 följande:
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.

hos oss har iofs kommunen bestämt upplägget av de dafar som fördelas -och då även för barnomsorgen -och inte enskilda skolor.
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 18:00:02 följande:
    Dessutom får man ju bara ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller åtta, eller slutar första klass.
    Ja, men en 10-åring kanske är ganska självgående och kan vara hemma själv? Dessutom riktar jag mig till de som har barn under 8 år, givetvis. Är allas dagar slut? Det verkar ju så, det är bara snack om hur man måste slösa semesterdagar på detta.
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 18:02:36 följande:
    Ok, men det känns som att NÄR man än skulle lägga planeringsdagarna så finns det ALLTID någon som klagar! Ett år (när jag jobbade på förskola) så lade vi planeringsdagen på en klämfredag, vi tänkte att det skulle vara idealiskt för de flesta. Men tro fan att vi fick klagomål ändå. För då var det ju några som hade såå mycket jobb den dagen.

Det går liksom inte att göra alla nöjda. Alla med barn vet att skola och förskola har ett visst antal planeringsdagar per år. Det är bara att gilla läget och planera utefter det. 
    Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Men jag kan tycka att det är en rätt speciell situation i år, när alla röda dagar utom två sammanfallit med lördag eller söndag. Det är rätt mycket att vara ledig om man måste vara hemma med sina barn, oavsett om man tar ut föräldrapenning eller semester.
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:01:17 följande:
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.

men vänta lite, då är det ju visst lärarnas ledighet du tycker ska ändras, inte att barnomsorgen ska fungera vid planeringsdagar? *förvirrad*
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 18:09:26 följande:
    men vänta lite, då är det ju visst lärarnas ledighet du tycker ska ändras, inte att barnomsorgen ska fungera vid planeringsdagar? *förvirrad*
    Att jag håller med om att det är urdumt att förlägga två planeringsdagar i direkt anslutning till ett jullov, i synnerhet ett som för de flesta med vanliga kontorstider har inneburit jobb som vanligt från måndag till fredag, innebär inte att jag tycker att lärarnas ledighet ska ändras. Jag förstår inte riktigt hur du tänkte nu.
  • Emeli
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 09:29:47 följande:
    Absolut, och det har jag men det finns alltid de som vill komma 2 eller 3 gånger samt att vissa har svårigheter att rent praktiskt söka, så det behöver få hjälp med hur man gör.
    Eleverna som går i 9:an är ju lediga den 9:e och 10:e på grund av lärarnas planeringsdagar. Enstaka elever kanske skulle söka upp dig, men det kommer knappast att bli någon invasion.

Det kanske är så att du skulle behöva jobba med planering ett par dagar? Precis som lärarna! Varför kan inte du göra det på helgen lika gärna? Eller veckan innan trettonhelgen? Eller ville du möjligen vara ledig med familjen då? Precis som lärarna!
  • Polly S
    k girl skrev 2012-01-07 18:12:46 följande:
    Att jag håller med om att det är urdumt att förlägga två planeringsdagar i direkt anslutning till ett jullov, i synnerhet ett som för de flesta med vanliga kontorstider har inneburit jobb som vanligt från måndag till fredag, innebär inte att jag tycker att lärarnas ledighet ska ändras. Jag förstår inte riktigt hur du tänkte nu.

det förslag jag sett innan var att vi skulle gå in på lovet (alternativt helg skrev TS väl?), that's why. när ska man ha planeringsdagarna om inte innan man drar igång?
  • MospP
    AW76 skrev 2012-01-07 18:02:36 följande:

• Emeli
    aussie skrev 2012-01-07 13:58:54 följande:
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.
    Fritids är ju öppet på vardagarna under lovet. Du är inte tvungen att vara hemma.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?