Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

    Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

    Anna Paulita skrev 2012-01-07 09:29:47 följande:
    Absolut, och det har jag men det finns alltid de som vill komma 2 eller 3 gånger samt att vissa har svårigheter att rent praktiskt söka, så det behöver få hjälp med hur man gör.
    Eleverna som går i 9:an är ju lediga den 9:e och 10:e på grund av lärarnas planeringsdagar. Enstaka elever kanske skulle söka upp dig, men det kommer knappast att bli någon invasion.

    Det kanske är så att du skulle behöva jobba med planering ett par dagar? Precis som lärarna! Varför kan inte du göra det på helgen lika gärna? Eller veckan innan trettonhelgen? Eller ville du möjligen vara ledig med familjen då? Precis som lärarna!
  • Emeli
    aussie skrev 2012-01-07 13:58:54 följande:
    Kan och kan. Jag har inga alternativ. Således påtvingad hemmatillvaro utan ersättning därför att det är lov och planeringsdagar.
    Fritids är ju öppet på vardagarna under lovet. Du är inte tvungen att vara hemma.
  • Emeli
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:52:59 följande:
    det är väll så för att sjuksköterskor tex jobbar häcken av sig men får inte i närheten av er ledighet. Jag vickade i ett år som lärare och visst är det mycket att göra men nån vidare stress var det inte. Var många långa fika stunder i lärarrummet.
    Jaha du, då undrar jag vad det var för skola. Jag jobbar på en högstadieskola, och hos oss är alltid personalrummet tomt. Ingen har tid att fika. Vi passerar igenom det för att kolla våra postfack och förhoppningsvis hinna gå på toaletten då och då.

    Jag förstår att även ni i förskolan behöver tid för planering. Det är ju bara dumt att inte begära vikarie vid vakanser och därmed inte få sin planeringstid. Det leder ju till försämrad kvalitet i verksamheten. Varför gör ni det? Vem vinner något på det?  Vem tackar er för det?
  • Emeli
    k girl skrev 2012-01-07 17:21:01 följande:
    Givetvis inte. Men för de allra flesta har jul- och nyårshelgerna inte inneburit någonting annat än Helt Normala Arbetsveckor, måndag till fredag. Fattar man inte att det kan vara tungt ekonomiskt eller arbetsbördemässigt för en barnfamilj att ta ut sammanlagt två veckors semester, hur man än lägger upp det sinsemellan, så är man mer än lovligt naiv.
    Men barnomsorgen fungerar ju. Om du har så små barn att de inte kan vara ensamma hemma när du jobbar finns det ju förskola och fritids att tillgå under t.ex. mellandagarna. Du är inte tvungen att ta ledigt.
  • Emeli
    Anna Paulita skrev 2012-01-07 19:12:17 följande:
    De har läseläxa som förhörs på lektionstid och 2-4 sidor matte per vecka. Rimligtvis tar denna matte inte så lång tid att rätta.
    Tränar inte barnen sin skrivförmåga? Även sådant som inte är läxa ska det rättas. Det blir en hel del gjort på lektionerna också. Allt ska kontrolleras, bedömas och utvärderas. Gissa vem som gör det?
  • Emeli
    Fikon skrev 2012-01-07 19:55:31 följande:
    När jag gick på dagis fanns inget som hette planeringsdagar... Hur hann våra lärare med...?! Hmm.
    Jo, det fanns planeringstid, åtminstone när mina barn gick på dagis. De är födda mellan 1985 och 1992. Däremot fanns det ingen läroplan för förskolan som det finns nu.
  • Emeli
    CocoC skrev 2012-01-07 22:50:23 följande:
    Tyckte att Tuffen skrev att de började arbeta i onsdags och att barnen kommer på måndag. Jag bara antog att det var planeringsdagar för lärarna förra veckan, då. Innan barnen kommer. Precis som ts och jag bland andra har efterlyst. Men som sagt, intressant att se att det faktiskt är genomförbart. 
    Men lärarna har fortfarande 194 arbetsdagar och eleverna 176 skoldagar per år. Sannolikt betyder det kortare jullovet i den kommunen ett längre sommarlov. Några föredrar det ena, några föredrar det andra.
  • Emeli
    Selma1966 skrev 2012-01-12 06:39:48 följande:
    Varför lägger man inte planeringsdagarna direkt efter ett lov så att lärarna börjar jobba men barnen är hemma två dagar till och familjen kan stanna i stugan eller hos kusinerna eller i fjällen? Varför drar man igång skolan en eller två veckor först så familjerna blir hemtvingade medan föräldrarnas arbetsgivare irriteras? Eller varför planerar man inte verksamheten under de lov som man i alla år hävdat att lärarna behöver för att planera nästa termin? Tycker mig hört tidigare att loven inte bara är semester för lärarna utan även är till för att planera skolåret. Därav den långs ledigheten som vida överstiger de obligatoriska 5 veckorna. Eller jag kanske har helt fel? I sådana fall har lärarna verkligen förmånliga arbetstider med extremt lång semester inkl alla vår- och höstlov. Man kanske borde bli lärare så man slipper jobba heltid året om?
    Men, men, men ... det är ju exakt det man gör. Man lägger planeringsdagarna direkt efter lov. Lärarna börjar jobba innan eleverna kommer till skolan.

    Man planerar inte verksamhet på personalens lediga tid. Ledigheten på loven är inarbetad tid. OBS! Vi lärare är inte lediga alla lov. Våra sommarlov är kortare än elevernas.  På höstlovet jobbar vi. Då har vi både studiedagar och planeringsdagar.

    En helt annan sak är att många lärare ändå känner sig så pressade och stressade av alla arbetsuppgifter att de jobbar på lovet trots att det är ledig tid. Inte undra på att många lärare hoppar av yrket.
    Det är synd om människorna
  • Emeli
    MariaElionora skrev 2012-01-18 08:39:42 följande:
    Fast man är ju inte ledig efter jobbet som förskollärare vilket jag skrivit flera gånger men som ni inte verkar läsa. En bra förskollärare släpper inte arbetet h*n går hem.
    Jo, du är ledig när du går hem. Du har ingen förtroendearbetstid på i genomsnitt 10 timmar per vecka som du SKA arbeta. Din arbetsgivare kan förvisso BEORDRA dig att arbeta övertid vid tillfällig belastning. Du får då övertidsersättning enligt avtal. Övertid får inte vara planerad och regelbundet återkommande.

    Om du VÄLJER att ägna dig åt ditt arbete på din fritid har du naturligtvis all rätt att göra det, men det är inget som du MÅSTE göra. Jag tolkar ditt engagemang som ideellt arbete. Om du väljer att ägna fritiden åt ditt jobb ska du inte sitta här och beklaga dig.

    En bra förskollärare kan sätta gränser. En bra förskollärare aktar sig att bli en utbränd förskollärare.

    Slutligen: du kan inte jämföra arbetet i den obligatoriska skolan med förskolan. Därmed inte sagt att man inte blir trött av att arbeta inom förskolan. Självklart blir man det! Vi vet att ni har en läroplan att följa, men jämför gärna dess omfattning med LGR 11.
    Det är synd om människorna
  • Emeli
    MariaElionora skrev 2012-01-18 14:30:37 följande:
    Kommentera inte sånt du inte har en aning om. Om du bara visste vad det innebär att vara förskollärare idag. Kraven är skyhöga och allt måste göras trots att planeringstiden uteblir.
    Hmmm, jag säger som mina numera vuxna barn sa när de var i förskoleåldern: den som sa det, den kan ha det. Jag kan aldrig överta det.

    Även om jag är lärare på högstadiet känner jag till förskolan en hel del eftersom jag har en dotter som är förskollärare. Dessutom är jag fackligt engagerad. Du ska ha helt och hållet klart för dig att
    Förskollärare arbetar under ett helt annat avtal än lärare. Ni har 40-timmarsvecka och semestertjänst. I ett sådant avtal ingår ingen förtroendearbetstid. Om din arbetsgivare förväntar sig att du ska arbeta ett visst antal timmar utöver din arbetstid ska detta regleras. Du ska ha blivit beordrad, helst skriftligt. Du ska ha betalt i form av övertidsersättning. Om du inte får detta ska du snarast ta upp frågan med din fackliga företrädare. Om du inte hinner med dina ordinarie arbetsuppgifter under din ordinarie arbetstid ska du ta upp frågan med din chef. Det är arbetsgivarens ansvar (och rättighet) att leda och fördela arbetet. Arbetstidslagen är inte förhandlingsbar. Den gäller även för förskollärare. Jag tvivlar inte på att arbetet som förskollärare är intensivt. Barn är intensiva. Små barn är mycket intensiva. Många små barn är hiskeligt intensiva, och kan jaga upp varandra. Det vet även förskolechefer. De begriper att ni inte kan utföra andra sysslor när ni är i barngrupp. Om de vill att ni även utför andra arbetsuppgifter har de ansvaret att ge er möjligheter att utföra dem. Får ni inte dessa möjligheter reser ni er helt enkelt upp när arbetstiden är slut och går hem. Ni talar om att ni inte hinner göra mer.Det är då arbetsgivarens uppgift att prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är arbetsgivarens ansvar att förstärka på personalsidan - inte den enskilda medarbetarens. Arbetsgivaren har rätt att förskjuta arbetstiden om han/hon har sagt till minst 14 dagar i förväg. Av den anledningen kan olika möten läggas på kvällen. Tiden till dessa möten kan räknas av från den totala årsarbetstiden, och man tar hänsyn till den när man lägger schemat. Jag tvivlar inte på att förskollärare är trötta när de kommer hem. Barn är som sagt intensiva.  Du kan inte komma och påstå att ni förskollärare måste jobba även hemifrån för att ni väljer att inte ta in vikarier när ni har vakanser. Om arbetsgivaren väljer att spara pengar och inte ta in vikarier är det arbetsgivaren som ansvarar för att tala om vilka arbetsuppgifter som ska läggas åt sidan. Fråga sin chef vad du ska låta bli att göra om du får din planeringstid indragen. Det gör vi lärare när vi tvingas vikariera för våra sjuka kollegor. Självklart får det konsekvenser! Du måste lära dig att skilja på olika avtal och hur de fungerar. Lärare har 45 timmars arbetsvecka, och har därför ledigt på loven som kompensation. På samma sätt har läkare kompledigt med jämna mellanrum för att de jobbar på jourtid. Det är ingen som reagerar på att det är så himla glassigt! Du kan inte jämföra din egen oförmåga att sätta ner foten och låta dig utnyttjas med ett arbetstidsavtal. TRO mig, som lärare kan man jobba hur mycket som helst. Man kan alltid göra lite mer. Man kan alltid ringa ytterligare ett samtal. Man kan alltid ha ytterligare ett förhör (som ska rättas). Man kan alltid ge eleverna ytterligare en chans osv osv. Lärare är generellt mycket dåliga på att sätta gränser och måååånga jobbar långt mer är de avtalade 45 timmarna. Man vill att eleverna ska lyckas. Man vill ju göra ett bra jobb! För alla de timmar vi jobbar utöver de 45 timmarna får vi ingen ersättning, varken i tid eller pengar. Det är bara dumt att inte hålla kollen på hur mycket man ska jobba. Om arbetsbelastningen innebär att eleverna får vänta länge på att få tillbaka sina prov, så är det en konsekvens av vi har för mycket att göra. Det säger jag väl medveten om att många kollegor sitter och rättar halva nätterna för att de vill eleverna väl. Ingen tackar dem för det, tvärtom. Du kan inte jämföra ansvaret och svårighetsgraden på arbetet i förskolan med arbetet i skolan. I förskolan har ni så klart ett större tillsynsansvar och arbetet med små barn innebär mycket omvårdnad, men ni har inte pressen på er att barnen/eleverna ska klarar vissa specifika kunskapskrav, oavsett begåvningsnivå, intresse, fallenhet och övriga omständigheter. Du kan aldrig jämföra era projekt med att i detalj förbereda, genomföra och efterarbeta 17-18 lektioner varje vecka. Räkna med att varje undervisningstimme tar minst två timmar att förbereda och efterarbeta.
    Det är synd om människorna
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?