Inlägg från: k girl |Visa alla inlägg
  • k girl

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Havsjungfrun skrev 2012-01-07 13:16:11 följande:
    Men exakt vad blir skillnaden om den ligger på måndag eller torsdag om tre veckor???
    MariaElionora skrev 2012-01-07 12:01:22 följande:
    Jag anser att lärare har det väldigt förmånligt som det är men ändå bara klagar trots att många drömmer om eran arbetssituation. jag tycker det är märklig inställning när föräldrar ber om ändring för att det ska fungera för dom så vägrar lärare vika sig en tum för de har minsann rätt osv. Jag vill bara visa att ni faktiskt har det väldigt förmånligt och förstår inte varför det är så svårt för er att underlätta för föräldrarna.
    Kommer inte ens kommentera det eftersom andra redan har gjort det så bra...
    Men skämtar du? Förstår du verkligen inte hur det kan göra skillnad? Min man är ett strålande exempel: om han är ledig två dagar i sträck räcker det med att han jobbar igen några timmar på kvällstid för att komma ikapp. Om han är ledig sju dagar i sträck hinner han knappt ikapp. Nu är det ju så finurligt att hans kunder tenderar att ha stängt över jul och nyår, men många som har kontorsjobb eller är egenföretagare har inte jobb som upphör bara för att de är lediga - utan deras jobb läggs på travar för avbetning när de kommer tillbaka till jobbet.

I övrigt lägger jag mig inte i diskussionen, jag har inte barn i den åldern. Men visst fan kan det göra skillnad att vara ledig ytterligare två dagar i anslutning till julledigheten, än två strödagar lite senare i terminen.
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 13:58:48 följande:
    Jag tror inte att så många drömmer om en lärares arbetssituation, ärligt talat.

Rent skitsnack!

Det folk (du) drömmer om är bara sommarlov, jullov och påsklov. Men det däremellan då? Att jobba 45 tim i veckan, rätta prova/planera på kvällar och helger, få telefonsamtal från föräldar och elever när som helst på dygnet, inte få arbetsro på jobbet och därför släpa hem jobb varje dag etc etc etc - DET tror jag knappast att du drömmer om, va?

Det är ett krävande jobb som inte vem som helst fixar. Det ska du ha klart för dig.
    OT, men den arbetssituation du beskriver är ju sanningen för många många egenföretagare som jobbar mot kunder. Skillnaden är den att ringer det en kund utanför arbetstid så kan du inte så gärna säga "ring på kontorstid istället", eftersom du vill ha kvar kunden.
  • k girl
    MintMint skrev 2012-01-07 14:39:43 följande:
    Ja, fast med den stora skillnaden att en egenföretagare i regel tjänar pengar på att prata med kunder "utanför arbetstid". Jag får inte en krona extra i mitt lönekuvert om jag pratar med en förälder i telefonen efter min arbetstid.
    Telefonsamtal är ytterst sällan fakturerbar tid... "Det var det dummaste jag har hört" fnyser maken i stolen här bredvid. Tror du att en rörmokare kan fakturera telefonsamtalet du gör klockan 22 en måndag där du talar om att ditt värmesystem har brakat ihop? Eller att en IT-konsult kan fakturera halvtimmen då en VD ringer för att "bolla lite idéer till nya systemet" strax efter middagstid? Jaja, lärarna säger i den här tråden att folk har felaktig uppfattning om deras jobb, jag kan väl bara konstatera att det motsatta visst kan gälla också.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 15:01:27 följande:

jag har å andra sidan aldrig hört folk uttala sig så tvärsäkert om andras jobb och säga att "men ni har ju så mycket leeeeeeeedigt..."

Mina svärföräldrar, min far och min syster är lärare, så jag hyser inga tvivel om att det är mycket att göra utanför arbetstid... Men att behöva jobba mycket utanför kontorstid, ta emot jobbiga telefonsamtal när som helst under dygnet osv är knappast en arbetssituation som bara gäller lärare.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 15:11:29 följande:

det var inte det jag skrev heller, det jag skrev var att jag tror inte andra grupper råkar ut för fördomarna om hur mycket ledigt man har.
    Ja, och det jag skrev var att fördomarna går åt båda hållen.
  • k girl

Polly S skrev 2012-01-07 15:22:26 följande:

jag kan köpa att man inte vet hur andra yrken har det i detalj, men menar du att folk generellt uttalar sig lika tvärsäkert om andra grupper som de gör om lärare? isf vilka?

Det jag menar är att av bland annat det jag har läst här i tråden så låter det på flera av lärarna som om deras arbetssituation är helt unik och visar en brist på insikt för hur arbetssituationen ser ut för andra, som om alla vore kommunalarbetare med schemalagd arbetstid som kan vara lediga när de har gjort sin arbetsdag.

Bland annat togs det upp just rörmokare tidigare i tråden, om jag inte minns alldeles galet, som om de jobbar sina timmar och sen går hem och kan slappa i soffan och släppa allt vad jobb heter. Och så ser ju inte direkt verkligheten ut.
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 15:48:02 följande:
    Ja, verkligen OT. Väljer man att köra eget så väljer man att jobba hårt. Hur hör det hemma här?
    "Väljer man att vara lärare som väljer man att jobba hårt"?
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 15:56:09 följande:
    Lärarnas arbetssituation är ju unik! Liksom en läkares, rörmokares, kassörskas och en egen företagares är det. Och handlar inte tråden om lärare?
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 16:10:36 följande:
    Jo, men diskussionen har ju kommit att utvecklas till lärarnas "glassiga" tider, och då måste man ju förklara sig. 
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.
  • k girl
    Natulcien skrev 2012-01-07 16:11:45 följande:
    Ja, sådan var trådstarten, men så visade det sig att trådstartaren, och många med henne, hellre ville diskutera lärarnas arbetstider...inte rörmokarens...
    Alltså... det var någon som påpekade att hon tyckte att lärare har det förmånligt men att lärare bara klagar på sin arbetssituation. Du replikerade att folk drömmer om lov men inte tänker på vad det innebär att vara lärare, med tanke på arbetsbördan utanför schemalagd arbetstid. Det du beskrev var en arbetssituation som är sann för många, många andra som inte jobbar som lärare, med mååånga arbetstimmar, bli störd utanför kontorstid/schemalagd arbetstid och så vidare. De har sina veckors semester och inte mycket mer än så. Jag håller med skribenten du invände mot. Lärarna har det ju förmånligt i jämförelse med andra som har samma arbetsbörda - ni jobbar ju faktiskt in ledighet, till skillnad från dessa andra - och jag fattar inte varför det sitter så fruktansvärt långt inne att säga det istället för att spela ut martyrkortet i tid och otid? Så hur hör det hemma här? Tja, är man inte intresserad av att höra att det finns andra som jobbar lika hårt utan att ha de (få) privilegier som lärare de facto har, så är man ju inte.

Missförstå mig rätt, jag vet att lärare jobbar väldigt hårt. Men visst är det en förmån att kunna jobba in långa ledigheter eller för all del att kunna slippa ta ut lika mycket föräldraledighet som andra.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 16:53:56 följande:
    måste båda föräldrarna ha sammanhängande ledighet med barnen då om det påverkar arbetssituationen så mycket?
    Givetvis inte. Men för de allra flesta har jul- och nyårshelgerna inte inneburit någonting annat än Helt Normala Arbetsveckor, måndag till fredag. Fattar man inte att det kan vara tungt ekonomiskt eller arbetsbördemässigt för en barnfamilj att ta ut sammanlagt två veckors semester, hur man än lägger upp det sinsemellan, så är man mer än lovligt naiv.
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 17:34:18 följande:
    Jag föreslog fp-dagar, men det fick jag inte mycket gehör för. Är ALLAS dagar verkligen slut när barnet har passerat 2 år, undrar jag?
    Jag och flera andra har sagt tidigare i tråden att arbetsbördan inte nödvändigtvis minskar för att man är ledig, oavsett om man går på semester eller på föräldraledighet, utan att de sedvanliga arbetsuppgifterna läggs på hög för att sedan avbetas när man kommer tillbaka till jobbet. I det sammanhanget kan två dagar göra stor skillnad.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 17:23:34 följande:
    jag har inte sagt ngt om det heller, men lösningen är väl knappast att dra in på vår ledighet (som faktiskt bara kan tas när eleverna är lediga) utan att barnomsorgen fungerar bättre?
    Nej, och det har inte jag sagt någonting om. Osmidigt kan det ju vara för det.
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 17:34:18 följande:
    Jag föreslog fp-dagar, men det fick jag inte mycket gehör för. Är ALLAS dagar verkligen slut när barnet har passerat 2 år, undrar jag?
    Dessutom får man ju bara ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller åtta, eller slutar första klass.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 17:59:46 följande:
    men är det då rätt att gnälla på _skolan_?
    På skolan, ja (mig veterligen är det de som sköter schemaläggningen). På lärarna, nej.
  • k girl
    AW76 skrev 2012-01-07 18:02:36 följande:
    Ok, men det känns som att NÄR man än skulle lägga planeringsdagarna så finns det ALLTID någon som klagar! Ett år (när jag jobbade på förskola) så lade vi planeringsdagen på en klämfredag, vi tänkte att det skulle vara idealiskt för de flesta. Men tro fan att vi fick klagomål ändå. För då var det ju några som hade såå mycket jobb den dagen.

Det går liksom inte att göra alla nöjda. Alla med barn vet att skola och förskola har ett visst antal planeringsdagar per år. Det är bara att gilla läget och planera utefter det. 
    Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Men jag kan tycka att det är en rätt speciell situation i år, när alla röda dagar utom två sammanfallit med lördag eller söndag. Det är rätt mycket att vara ledig om man måste vara hemma med sina barn, oavsett om man tar ut föräldrapenning eller semester.
  • k girl
    Polly S skrev 2012-01-07 18:09:26 följande:
    men vänta lite, då är det ju visst lärarnas ledighet du tycker ska ändras, inte att barnomsorgen ska fungera vid planeringsdagar? *förvirrad*
    Att jag håller med om att det är urdumt att förlägga två planeringsdagar i direkt anslutning till ett jullov, i synnerhet ett som för de flesta med vanliga kontorstider har inneburit jobb som vanligt från måndag till fredag, innebär inte att jag tycker att lärarnas ledighet ska ändras. Jag förstår inte riktigt hur du tänkte nu.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?