Inlägg från: AW76 |Visa alla inlägg
  • AW76

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Och du tror inte att de planerar hemma? Herregud så snävt att bara se till de arbetsförlagda tiderna. Lärare tar med sitt jobb hem hela tiden, planerar, rättar prov m.m. Tycker nog de kan vara värda att få gå hem kl 15.30 efter en dag med en massa lektioner och ett konstant sorl som ekar i huvudet. 

Jag är lärare och är fullständigt slut efter sista lektionen kl 14. (jobbar i en 3:a). För det är så mycket runtomkring också. Konfliktlösning t.ex. Jag brukar ändå ofta stanna till 16. Men ibland drar jag kl 15.30 och planerar hemma istället. Vill gärna kunna göra det utan att ha misstroende föräldrar som tror att man har ett glassigt jobb. 
  • AW76

Nu svarade jag inte på själva ts. Men.. det här är väl inget NYTT? Har man varit förälder ett tag så lär man sig väl att ja, skola och förskola har planeringsdagar i början av terminerna. Även mina barn blir "drabbade", men vi har ALLTID kunnat lösa det. Antingen med hjälp av farmor/farfar eller om de har ordnat med extraomsorg på förskolan.

Eftersom BÅDE jag o min man är lärare, så kan vi aldrig vara lediga själva med våra barn på de (för oss) viktiga planeringsdagarna. De sammanfaller ju ofta. Det borde alltså vara lättare för en förälder med annat jobb att fixa ledigt.. 

• AW76
    Frila2 skrev 2012-01-07 10:39:50 följande:
    Nu svarar jag dig delvis men menar mer allmänt också.