Inlägg från: AW76 |Visa alla inlägg
  • AW76

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Anna Paulita skrev 2012-01-06 23:41:23 följande:
    Det är nog väldig varierande, min dotters lärare är aldrig där innan 8.00 (vi lämnar 8.00) och har alltid gått 15.30. På skolan jag arbetar så drar lärarna som en aväning 15.30 alla dagar utan fredag, då kl 14.00.
    Och du tror inte att de planerar hemma? Herregud så snävt att bara se till de arbetsförlagda tiderna. Lärare tar med sitt jobb hem hela tiden, planerar, rättar prov m.m. Tycker nog de kan vara värda att få gå hem kl 15.30 efter en dag med en massa lektioner och ett konstant sorl som ekar i huvudet. 

Jag är lärare och är fullständigt slut efter sista lektionen kl 14. (jobbar i en 3:a). För det är så mycket runtomkring också. Konfliktlösning t.ex. Jag brukar ändå ofta stanna till 16. Men ibland drar jag kl 15.30 och planerar hemma istället. Vill gärna kunna göra det utan att ha misstroende föräldrar som tror att man har ett glassigt jobb. 
  • AW76

Nu svarade jag inte på själva ts. Men.. det här är väl inget NYTT? Har man varit förälder ett tag så lär man sig väl att ja, skola och förskola har planeringsdagar i början av terminerna. Även mina barn blir "drabbade", men vi har ALLTID kunnat lösa det. Antingen med hjälp av farmor/farfar eller om de har ordnat med extraomsorg på förskolan.

Eftersom BÅDE jag o min man är lärare, så kan vi aldrig vara lediga själva med våra barn på de (för oss) viktiga planeringsdagarna. De sammanfaller ju ofta. Det borde alltså vara lättare för en förälder med annat jobb att fixa ledigt.. 

• AW76
    Frila2 skrev 2012-01-07 10:39:50 följande:
    Nu svarar jag dig delvis men menar mer allmänt också.

Det är möjligt att det är lättare att få ledigt för oss som inte är lärare men det som man inte tänker på är att de flesta av oss som arbetar inom vården arbetar ALLA röda dagar, ALLA klämdagar mm vilket gör att fyra planeringsdagar kanske gör att man inte ens kan få fyra semesterveckor på sommaren. I genomsnitt är det 12 dagar per år som man inom vården arbetar trots att "alla andra" är lediga. Som tur är brukar man inte åka på både jul och midsommar men det är oftast 10 dagar man åker på. Runt påsk så är förskolor och skolor stängda både fredag och måndag tex med vårdpersonal arbetar som vanligt. Att det då blir 4 planeringsdagar innebär att det är 14 dagar som man som föräldrar behöver ordna ledigt, kanske 7 dagar per förälder. Det är riktigt mycket när man får 25 semesterdagar per år.
    Sedan bryr jag mig inte om när de är placerade för det innebär ingen skillnad för mig och min man.
    Förstår att det är surt att ta 4 semesterdagar för planeringsdagarna. Men fp-dagarna då? Har allas fp-dagar tagit slut när barnet är typ 2 år, eller vad? Mina barn är 4 resp 6 år och jag har fp-dagar kvar för båda (ifs bara lägstanivådagar kvar för 6-åringen, men ändå). Och då har jag ändå tagit  2 veckor f-ledigt två somrar i rad när jag inte jobbade som lärare.
  • AW76
    cloudberry79 skrev 2012-01-07 10:58:05 följande:
    Buhu TS, tänk då att jag KAN inte ens ta ledigt för att ta hand om mitt barn eftersom jag själv är lärare. Förskolan är alltså stängd och jag har en av årets viktigaste arbetsdagar på måndag. Maken är bortrest på utbildning hela veckan, så vi får leja en bekant att vara barnvakt från 7.30-17 på måndag. Sååå kul är det inte att fråga folk om de kan ta hand om ens barn en hel dag.
    Precis! Så ser det ut för oss lärare, men vi gnäller inte eftersom vi vet att det är en sån viktig dag för alla lärare. 
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 11:49:55 följande:
    Nej men sitter och planerar och dokumenterar eftersom palneringstiden under dagen inte räcker till på långa vägar. Ofta räcker den ingenstans eftersom det ofta är personal borta och allt handlar om att få dagen att gå ihop.
    Men ni behöver inte detaljplanera lektioner för en hel dag. Eller se till att ha en massa extramaterial jämt, för de elever som är snabba. Då kan ni ha "fri lek", det kan inte vi. En lärare måste planera oerhört mycket mer än en fsk-lärare, så är det bara! (har jobbat inom förskolan, så jag kan den verksamheten)
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 14:35:24 följande:
    Nej du man kan inte lägga in fri lek hur som helst utan projekten och åtaganden behöver planeras i detalj. Det hade jag 1,5 timme i veckan tid för. Tror du det räckte? Nej du jag satt många kvällar och helger med det helt utan ersättning eller ledighet. Jag är utbildad till åk 6 och har även arbetat i skolan och visst är det tufft i skolan med men i skolan får man ledighet för sitt slit till skillnad från förskolan!
    Men snälla, det ÄR skillnad! Ett förskoleprojekt kan inte jämföras med en lektion, sorry! Det är mycket friare i förskolan, det behöver inte alls detaljplaneras i samma grad som en lektion. Därmed inte sagt att ni har för lite planeringstid, det håller jag med om att ni har. 

"Ledighet för sitt slit". Ja tacka fan för det, annars skulle väl ingen vilja vara lärare! Och du har ju uppenbarligen gjort ett val, du har behörighet till åk 6 men jobbar i förskola. Byt då, om du vill åt loven. Det gjorde jag! Ledsnade på förskolans usla villkor. 
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 15:50:58 följande:
    ja vi har det och alla även lärare medger att lärare i skolan har det mycket förmånligare än förskolelärare vilket också visar sig i sökande till tjänsterna. Självklart kan lärare ha mer planering men de har också +- 20h elevfri tid medans förskollärare har mellan 1-4h barnfritid. Ser du inte skillnaden?
    Ja men så är det också skillnad på att jobba med små barn som behöver omsorg hela tiden, och stora barn som är självgående. Det går väl för guds skull inte att jämföra en lärares barnfria tid med en fsk-lärares!

Det krävs mycket mentalt av en lärare. Att planera bra lektioner är en konst. Du ska varje dag se till att varje elev får kunskap på just sin nivå. Hade vi inte den barnfria tiden skulle det inte gå att vara en bra lärare! Varje dag stannar jag kvar i 2 timmar och planerar och förbereder. Det behövs inte på samma sätt i förskolan. Ni planerar för projekt, men det är inget måste att de genomförs. Man kan skjuta lite på det som det passar, om folk är sjuka t.ex. I skolan ska lektioner genomföras "no matter what". Du måste alltid vara så otroligt förberedd. Är man sjuk krävs det planering även då, vikarien måste ju veta vad han/hon ska göra!

• AW76
    k girl skrev 2012-01-07 16:05:44 följande:
    Mig veterligen handlar tråden om det idiotiska i att förlägga planeringsdagar i direkt anslutning till julledighet. Men jag kan ju förstås ha missuppfattat trådstartaren.
    Jo, men diskussionen har ju kommit att utvecklas till lärarnas "glassiga" tider, och då måste man ju förklara sig. 
  • AW76
    k girl skrev 2012-01-07 16:14:01 följande:
    Diskussionen har ju också handlat om att två dagar mer eller mindre på julledigheten ju absolut inte kan göra någon skillnad. Och hävdar man det har man inte speciellt mycket insikt i hur arbetssituationen kan se ut för andra.
    Jag föreslog fp-dagar, men det fick jag inte mycket gehör för. Är ALLAS dagar verkligen slut när barnet har passerat 2 år, undrar jag?
  • AW76
    MariaElionora skrev 2012-01-07 16:28:59 följande:
    Men det där stämmer inte. Vi måste genomföra projekten, ha utvecklingssamtal, portfolio för varje dag. Det kan vi inte alls ta som vi vill. Blir så trött på den ofta nedvärderande synen som många lärare har på förskolan.
    Men ni kanske inte MÅSTE genomföra projektet kl 10 på en onsdag? På samma sätt som en engelskalektion ska genomföras kl 10 på en onsdag. Utan att det faktiskt finns marginaler att flytta ett förskoleprojekt någon timme, någon dag framåt i tiden.
Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?