Inlägg från: Mumu |Visa alla inlägg
  • Mumu

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Jag tycker faktiskt att studievägledare inte behöver mer än tre veckors semester om året. Det passar mig bra att de tar den semestern i april, för då behöver jag i gen studievägledning.

Konstigt resonemang? Tja... Ungefär lika konstigt som att någon tycker att lärares arbetstid ska ökas genom att lärarna ska planera på ledig tid. Det är liksom så att vi lärare har en viss årsarbetstid som ska göras och den gör vi. Sen spelar det inte så stor roll om nån tycker att vi "kanske inte behöver vara lediga hela loven, utan kan planera då istället". Våra avtal ser ut så här och för att förändra det behöver man nog ta en rejäl omgång med lärarfacken. Ingen lärare kommer ju nånsin att tycka att det är en bra idé att öka vår arbetstid så att vi arbetar mer på loven (ja, för tro det eller ej, vi arbetar redan en del på lovtid). Däremot kan vi inte påverka NÄR våra studie- och planeringsdagar läggs, det bestäms i kommun/skolenhet/skola, lite beroende på var man bor.

• Mumu

MEN! Däremot tycker jag du ska kolla upp om inte skolan är skyldig att anordna fritids till de som har omsorgsbehov på en studiedag! Det gör vi nämligen i min kommun. De dagar skolan är stängd (de studiedagar som vi behöver både lärare och fritidspedagoger tillsammans på, vilket inte är planeringsdagar) så är vi ändå skyldiga att antingen hålla en avdelning öppen eller anordna en tillfällig fritidsplats på en skola i närheten.

• Mumu

MrsPerfect, så eftersom du har svårt att ta ut din intjänade komptid så tycker du att det är en bra lösning att öka lärares totala årsarbetstid..? Vad är det för jävla janteinställning? "Om inte jag har en bra arbetssituation så ska andra också ha det sämre." Skärpning! Vi ska väl arbeta tillsammans för att alla ska få en dräglig arbetssituation, oavsett yrkestitel!? Jag tycker det är förjävligt att förskollärarna har så ynkligt med planeringstid, men att vi lärare får ökad total arbetstid löser ju knappast det, eller hur?

Jag upprepar återigen; läraravtalen ser ut så här och årsarbetstiden ska naturligtvis inte ökas för oss för att nån random människa "tycker så".

• Mumu

MrsPerfect, vi har det inte "förmånligt". Våra lov består av inarbetad tid. Det är JÄTTEBRA att det finns ett system för att ta ut den inarbetade tiden i samband med elevernas lov, eftersom skolans ekonomi inte skulle gå ihop om vi tvingades arbeta när vi inte har någon verksamhet, och då skulle ta ut vår inarbetade tid under terminerna. Däremot är det lite stelbent för oss lärare eftersom vi inte har möjlighet att välja hur vår ledighet ska ligga under läsåret. Jag är glad för loven, men inte tacksam, för det är något jag tjänat in.

• Mumu

CocoC, klart det går. Men det är inte många lärare eller skolor eller kommuner som tycker det är en bra lösning eftersom 1. lärarna vill ha en sammanhängande ledighet när de tar ut sin inarbetade komptid, 2. skolorna vill underlätta för föräldrar genom att INTE sprida ut studiedagarna mer under terminen än de gör (eftersom även majoriteten av föräldrarna också föredrar denna lösning) samt eftersom de ser behovet av att planeringsdag i anslutning till terminsstart och 3. kommunerna vill att lärarnas arbetstid ska ligga när det är verksamhet i skolan, eftersom lärare i skolan under fler lovdagar än nu innebär att ledighet för lärarna måste tas ut under annan tid och det kostar pengar.

Om det är så svårt att vara borta en dag extra från jobbet så föreslår jag att man antingen jobbar nån dag innan lovet slutar och har sina barn på fritids då, eftersom det är öppet under lov. Eller att man ringer till rektor och talar om att man behöver omsorg på planeringsdagen, för de är nämligen skyldiga att fixa omsorg vid behov. Det kan bli på en annan skolas fritids, men omsorg kan alltid ordnas.

• Mumu

Javisst, det är alltid intressant att se att det finns olika lösningar på saker och ting! Och det är ingen regel att studiedagar alltid ska ligga i anslutning till lov heller, det är långtifrån alla skolor som har det så, speciellt i början av vårterminen (även om det verkar ha blivit väldigt vanligt de senaste åren). Så skillnader finns det.

Grejen är bara att det vissa ser som ett problem ser andra som en fördel och så länge de som ser det som ett problem inte förmår kanalisera sina känslor kring detta på ett mer produktivt sätt än att skriva i en tråd på familjeliv så lär det inte bli nån ändring heller.

Men nu har jag många gånger i tråden skrivit två alternativa lösningar på problemet, lösningar som man själv lätt som förälder kan testa. Men INGEN respons på detta får jag! Får mig att misstänka att några egentligen inte är så intresserade av en lösning på problemet i trådstarten, utan mest vill gnälla.

Lärarnas arbetstid har ju också kommit i fokus i diskussionen, trots att det här faktiskt är en barnomsorgsfråga som inte har ett skit med lärare att göra, men det tänker jag tolka som att många är okunniga om olika ansvar och olika yrkesroller i skolan.

• Mumu

Tack Äppelpaj80. Det känns lite tröstlöst att som lärare försöka förklara hur vi arbetar, för det uppfattas ofta som att vi "gnäller", när det inte har med det att göra. Att lärare är ett slitigt jobb förminskar inte andras jobb som också är slitiga, men på nåt vis så uppfattas det ofta som att vi lärare tycker att vi har det värre än andra. Inte sant när det gäller mig i alla fall, men jag tycker definitivt att jag har rätt att ta ut min inarbetade tid som dessutom regleras i avtal. Det är ju inte ens nåt jag bestämmer över själv, liksom. Och att nån okunnig människa tycker att jag ska jobba mer på loven (alltså få mindre ledighet än jag enligt mitt avtal har rätt till) är såklart helt absurdt. Vem vill jobba mer än man måste utan ersättning, om det inte är för sig själv!?

• Mumu

aussie, prata med rektor om ni behöver omsorg dessa dagar. Det ska de ordna. Att fritids också har planering betyder bara att de ordnar de på annat sätt till de som behöver, om de talar om att de har ett omsorgsbehov.

• Mumu

aussie, jag har förstått att flera skolor gör så. Vi också, men flera ggr om året skickar vi också ut info om hur man ska bete sig om man har omsorgsbehov. Så våra föräldrar som har behov hör av sig till rektorn, men det brukar inte vara så många. Det kan ju hända att det är en enda fritidsavdelning öppen i hela skolområdet, så det kan bli både miljö, barn och pedagoger som inte barnen känner igen. Antagligen därför som många föräldrar offrar en semesterdag just för de få dagar då vi har både skola och fritids stängt.

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?