Inlägg från: CocoC |Visa alla inlägg
  • CocoC

Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?

Anna Paulita skrev 2012-01-07 00:08:47 följande:
    Mitt problem är som sagt inte att vara ledig, det är dock bökigt att vara det i anslutning till en ledighet, dels för att man redan har varit ledig ett tag och iallafall jag måste återgå till jobbet och som jag skrev innan att om planeringen skulle ha varit  veckan som var hade vi (iallafall i år) ändå varit lediga.

Håller med dig där! Man har varit ledig från jobbet hela lovet och sen måste man vara ledig igen när man precis kommit tillbaka. Känns lite pyrt mot kollegorna...Det hade faktiskt kännts bättre om man åtminstone hade hunnit jobba ett par veckor om det nu inte går att lägga planeringsdagen de sista lovdagarna.

Jag läste någonstans att skolvärldens planering lever kvar i den tiden när kvinnorna inte var yrkesarbetande utan var hemma på dagarna. Tror det ligger en del i det.
  • CocoC
    120126 A skrev 2012-01-07 00:19:36 följande:
    vad är det som säger att pappan inte kan vara hemma på studiedagarna?

Ingenting. Det var inte det som var min poäng alls. Jag förtydligar: jag läste någonstans att skolvärldens planering lever kvar i den tiden när en förälder inte var yrkesarbetande utan hemma med barnen (den tid jag menar är mitten på 1900-talet och då tror jag det var ganska ovanligt med hemmapappor).
  • CocoC
    Tuffen skrev 2012-01-07 19:15:05 följande:
    Jag arbetar inom grundskolan. Vi började arbeta i onsdags. På måndag kommer eleverna. Inga studiedagar i början av terminen för eleverna, m a o. 
    Så då GÅR det alltså att lösa på ett sätt som borde passa bättre för arbetande föräldrar! Bra att veta. Av den här tråden kunde man annars få intrycket av att det var stört omöjligt
  • CocoC
    Wilowa skrev 2012-01-07 22:47:26 följande:
    Fast de dagarna tas säkert ut i ett längre sommarlov eller studiedagar under terminen istället.
    Tyckte att Tuffen skrev att de började arbeta i onsdags och att barnen kommer på måndag. Jag bara antog att det var planeringsdagar för lärarna förra veckan, då. Innan barnen kommer. Precis som ts och jag bland andra har efterlyst. Men som sagt, intressant att se att det faktiskt är genomförbart. 
  • CocoC
    CocoC skrev 2012-01-07 22:50:23 följande:
    Tyckte att Tuffen skrev att de började arbeta i onsdags och att barnen kommer på måndag. Jag bara antog att det var planeringsdagar för lärarna förra veckan, då. Innan barnen kommer. Precis som ts och jag bland andra har efterlyst. Men som sagt, intressant att se att det faktiskt är genomförbart. 
     Den här veckan menade jag förstås...
  • CocoC
    älskarlivet81 skrev 2012-01-07 22:50:35 följande:
    Fast antalet skoldagar för eleverna och arbetsdagar för lärarna blir samma ändå! Antagligen regleras det i slutet av terminen! 
    Det kanske är jag som missförstår Tuffen. Men jag förstod det som att planeringsdagarna har lagts innan barnens skolstart. Att det är samma antal skoldagar ändå förstår jag mycket väl och det har jag verkligen inget problem med. 
  • CocoC
    älskarlivet81 skrev 2012-01-07 22:54:50 följande:
    Fast om planeringsdagarna ligger innan skolstart så innebär det att de dagarna tas från någon annan vecka, annars jobbar vi lärare för mycket!

Hos oss börjar terminen på tisdag, men vi lärare har studiedag på måndag. 
    Hos oss har jullovet varit mellan 23/12 - 9/1. Jag har varit ledig mellan 23/12 - 8/1. På måndag måste jag börja jobba. Men då är det planeringsdag i skolan. Jag hade verkligen föredragit att planeringsdagen hade varit i onsdags och att barnen började på måndagen istället. Och det är ju tydligen möjligt att göra så. Att sommarlovet börjar en dag tidigare är ett lättare "problem" att lösa, åtminstone i vår familj.
  • CocoC
    älskarlivet81 skrev 2012-01-07 23:01:54 följande:
    Fast terminen börjar inte förrän på tisdag.. Så det är ju en planeringsdag INNAN barnen börjar terminen..

Varför ska vi lärare behöva jobba innan? När terminen ser ut som den gör? Alltså, terminen börjar ju 10/1! 
    Jag kommenterade bara Tuffens inlägg och tyckte det var bra att det gick att lösa på ett annat sätt. För om man läser tråden får man lätt uppfattningen att det inte går. 
  • CocoC
    Fenixen skrev 2012-01-07 23:26:56 följande:

Det kanske varit uppe förut i tråden men har man rätt att få tillfällig föräldrarpenning om man är hemma med barnet på studiedagen?

Föräldrapenning kan man ju ta om man har dagar kvar och barnet inte är över 8 år. Men problemet var nog snarare att man är borta ytterligare en dag från jobbet när man precis har varit hemma på jullov, inte hur man ska få betalt för den dagen. 
  • CocoC
    Mumu skrev 2012-01-07 23:30:14 följande:
    CocoC, klart det går. Men det är inte många lärare eller skolor eller kommuner som tycker det är en bra lösning eftersom 1. lärarna vill ha en sammanhängande ledighet när de tar ut sin inarbetade komptid, 2. skolorna vill underlätta för föräldrar genom att INTE sprida ut studiedagarna mer under terminen än de gör (eftersom även majoriteten av föräldrarna också föredrar denna lösning) samt eftersom de ser behovet av att planeringsdag i anslutning till terminsstart och 3. kommunerna vill att lärarnas arbetstid ska ligga när det är verksamhet i skolan, eftersom lärare i skolan under fler lovdagar än nu innebär att ledighet för lärarna måste tas ut under annan tid och det kostar pengar.

Om det är så svårt att vara borta en dag extra från jobbet så föreslår jag att man antingen jobbar nån dag innan lovet slutar och har sina barn på fritids då, eftersom det är öppet under lov. Eller att man ringer till rektor och talar om att man behöver omsorg på planeringsdagen, för de är nämligen skyldiga att fixa omsorg vid behov. Det kan bli på en annan skolas fritids, men omsorg kan alltid ordnas.
    Det är möjligt att det är som du säger men jag tyckte ÄNDÅ att det var intressant att se att det gick att göra på ett annat sätt och att det finns skolor som gör på det sättet.

• CocoC
    AW76 skrev 2012-01-08 09:01:31 följande:
    Ja det har man! Men det är ingen av "kritikerna" i den här tråden som har gett någon respons på det. De bara jiddrar om att ta "sina surt förvärvade semesterdagar". Planerar man i GOD tid och säger till sin arbetsgivare så kan de inte neka en att ta fp-dagar.

Det är skillnad på föräldrapenning och TILLFÄLLIG föräldrapenning. Tillfällig föräldrapenning får man INTE ta i samband med studiedagar eftersom de endast får tas vid vård av sjukt barn. Föräldrapenning däremot får man ta om barnet är under 8 år och om man har dagar kvar. På tal om okunnighet.....
  • CocoC
    Frila2 skrev 2012-01-08 22:44:51 följande:
    Nu pratar jag inte om skola utan om förskola men här finns det en (EN!) jouröppet förskola som täcker behovet på ca 50 förskolor så  i skolområdet kan man ju inte kalla det, inte här iaf.

Personligen tycker jag att studiedagar är viktiga och bra men det innebär inte att det inte ställer till det rejält för oss med barn i skolan eller förskolan.
  • CocoC

Har det här blivit en diskussion om vem det är mest synd om? Vården eller lärarna....

Jag är varken eller och jag har full förståelse att lärarna behöver planera sin verksamhet och jag är tacksam att mina barn har pålästa och förberedda lärare men det är ÄNDÅ ett irritationsmoment med dessa planeringsdagar i direkt anslutning till loven. Vi hade stängt pga planeringsdag i måndags och i onsdags stängde fritids 15:45 på grund av APM det kändes lite magstarkt....

Svar på tråden Varför ALLTID studiedagar precis första dagen/dagarna på en ny termin?